دكتر فرهاد دانشجو در گفتوگو با خبرنگار علمي «شبكه خبر دانشجو» اظهار داشت: در دنياي امروز بسياري از باورهاي ليبراليستي بعد از سالها نظريه پردازي در اين خصوص، به بن بست رسيدهاند و پاسخ ابهامات خود را در فرهنگ اسلامي يافتهاند.
وي بحث دانشگاههاي تمدن ساز را موضوعي پايدار دانست و گفت: با پيشرفت علم و طرح مسائل جديد علمي و فرهنگي، تمدنها نيز پيشرفت خواهند كرد.
دانشجو با بيان اينكه تمدن تنها مبتني بر باورهاي اسلامي نيست، گفت: مسائل فرهنگي، منطقه، عادات و آداب و رسوم و سوابق تاريخ، تمدن يك ملت محسوب مي شود.
رئيس دانشگاه تربيت مدرس در ادامه بيان داشت: ما مي خواهيم با بهره گيري از تمدن ايراني - اسلامي و تمدن كل جهان بگوييم در آينده چه بايد كرد و دنياي آينده چگونه بايد مديريت شود.
وي با بيان اينكه تمدن سازي و بازنويسي و اصلاح تمدنها داراي سابقه طولاني تاريخي است، اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران نيز بعد از پيروزي انقلاب اسلامي با ورود به عرصه تمدن سازي به دنبال ارتقاي جايگاه علمي و فرهنگي خود است.
دانشجو در ادامه گفت: در يك دانشگاه تمدن ساز همواره اين سئوال مطرح مي شود كه آيا سازمان ملل ظرفيت و توانايي برقراري عدالت را دارد؟ آيا سازمان ملل در جنگ ويتنام، افغانستان و عراق توفيقي داشت؟! و آيا نبايد باورها را بر كرسي نظريه علما مورد بحث و بررسي قرار داد؟
رئيس دانشگاه تربيت مدرس ادامه داد: بررسي اين مسئله كه در كدام يك از باورها حقيقت جاري است، يكي از مهمترين وظايف دانشگاه تمدن ساز است و در صورت دستيابي به نتيجه، بخشي از تمدن دگرگون مي شود.
وي با بيان اينكه دانشگاههاي كشور در مسير تمدن سازي جايگاه مناسبي دارند، اظهار داشت: اگر موانعي همچون جنگ، درگيري هاي داخل دانشگاهها و تحريمها وجود نداشت، با انرژي عظيمي كه در نسل انقلابي ايران وجود دارد به موقعيت بهتري دست مي يافتيم.
دانشجو در خصوص آپارتايد علمي جهاني گفت: متاسفانه براساس اين آپارتايد علمي، علم در انحصار كشورهاي قدرتمند درآمده است؛ به طوري كه از ورود تجهيزات علمي و آزمايشگاهي به برخي كشورها جلوگيري به عمل مي آيد.
رئيس دانشگاه تربيت مدرس همچنين افزود: روال دنيا به يك دگرگوني تمدني و تعريف مجدد ارتباطات جهاني برپايه عدالت نياز دارد تا كشوري نتواند به ناحق جلوي پيشرفت علمي ساير كشورها را بگيرد.
وي ايجاد نهضت ساخت تجهيزات دانشگاهي را يكي از راه هاي مقابله با آپارتايد علمي عنوان كرد و گفت: دولت نيز بايد ضمن انجام فعاليتهاي ديپلماسي براي رفع بي عدالتيها، با پشتيباني از نهضت ساخت تجهيزات دانشگاهي، وارد صحنه شود.
دانشجو همچنين گفت: دانشگاههاي كشور توانايي ساخت 80 درصد از تجهيزات دانشگاهي را دارند، اما اعتبارات مالي مورد نياز در اختيار آنها قرار نگرفته است.
رئيس دانشگاه تربيت مدرس در ادامه تصريح كرد: با اعتماد به توان داخلي كشور، مي توان در يك دوره زماني چهار ساله، اثرات آن را به صورت تكميل تجهيزات دانشگاهي با توان متخصصان داخلي مشاهده كرد./انتهاي پيام/