اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، حسین نژاد امروز در سومین روز از پنجمین دوره مسابقات ملی مناظرات دانشجویان ایران مرحله استانی که به همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در دانشکده علوم پایه دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، در خصوص «اقتصاد اسلامی نمیتواند به عنوان جایگزینی مناسب برای نظام سرمایه داری باشد »، گفت: اسلام چرا به دنبال اقتصاد است؟ آیا اسلام این دید را دارد که در تمامی مسائل نظر دهد و یا اینکه باید بگوییم که اسلام با توجه به جهان شمول بودنش به دنبال ارائه نظریات خود در خصوص اقتصاد نیز میباشد.
وی به سیاستهای اقتصادی در صدر اسلام اشاره کرد و گفت: آیا دینی را سراغ دارید که سیاستهای اقتصادی داشته باشد؛ اما اقتصاد نداشته باشد؟
حسین نژاد ضمن بیان این موضوع که اسلام مالکیت را برای همه افراد قائل است، ادامه داد: ما هر چه شاخ و برگهای اقتصاد لیبرالی را بزنیم در مبانی معرفت شناختی با یکدیگر با مشکل مواجه خواهیم شد. البته این نکته که به این معنا نیست که اسلام بر روی تمامی مبانی اقتصاد غربی خط بطلان میکشد، بلکه اسلام مبانی که با عقلانیت سازگاری دارد را میپذیرد.
عضو گروه سدید با یادآوری این مطلب که پس از رواج اسلام، پیامبر بر روی مبانی سابق خط بطلان نکشیدند، در خصوص یکی از تفاوتهای اقتصاد لیبرالی و اسلامی، تصریح کرد: اقتصاد اسلامی به شئون انسانی توجه دارد؛ اما اقتصادی لیبرالی خیر به سود میاندیشد و این موضوع یکی از تفاوتهای این دو اقتصاد است.
اسلام علمی به نام علم اقتصاد ندارد
سروش فرشچین، عضو گروه فریاد زندگی گفت: نظام اقتصادی مجموعه رفتارهای اقتصادی مردم یک کشور است؛ بنابراین از بخشی از فرهنگ نمیتوان ساختار پویایی اتخاذ کنیم تا بتوانیم پاسخگوی نیازهای نظام سرمایه داری شود.
وی خطاب به گروه مقابل ضمن بیان این مطلب که سخنان شما دارای انسجام نیست، پیشنیه اقتصاد اسلامی را به سال 1330 دانست و خاطرنشان کرد: همچنین پیشرفت فضای مارکسیستی در کشور باعث شد شهید مطهری و شهید بهشتی اقتصاد اسلامی را گسترش بیشتری دادند تا اینگونه در مقابل تفکرات مارکسیستی بایستند؛ بنابراین اسلام علمی به نام علم اقتصاد ندارد.
آمریکا یکی از بدهکارترین کشورهای دنیا محسوب میشود
در ادامه این مناظره طبری، عضو گروه سدید خطاب به گروه فریاد زندگی گفت: متاسفانه شما نه تنها نسبت به اقتصاد اسلامی شناخت ندارد، بلکه از اقتصاد لیبرالی را هم به درستی نمیدانید.
وی با بیان این نکته که کعبه اقتصاد لیبرالی اقتصاد آمریکا است که امروز یکی از بدهکارترین کشورهای دنیا محسوب میشود، تصریح کرد: آیا شما از این اقتصاد است که دفاع میکنید، اقتصادی که توان نجات خود را ندارد.
در ادامه این نشست اسماعیلی مقدم ضمن اشاره به این موضوع که در احکام مناظره توهین کردن جایز نیست، بیان داشت: ما نمیتوانیم بخشی از ایدئولوژی اسلام را اخذ کنیم و بدون توجه به سایر ملاکها بخواهیم آن را جاگزین ملاکی در کتمامی جوانب توجه کنیم.
وی با تاکید بر این موضوع که اقتصاد اسلامی مکتب است و نه علم، گفت: امروز حتی بستر اقتصادی کشور ما برای اجرای اقتصاد اسلامی فراهم نیست.
اسلام ایدئولوژی نیست، یک نظام است
حسین نژاد عضو گروه سدید خطاب به گروه مقابل بیان کرد: چنانچه معقد باشیم سابقه اقتصاد اسلامی به سال 1330 باز میگردد آنگه باید بپذیریم که سابقه اقتصادی لیبرالی نیز به سال 1776 باز میگرددو سوال اینجاست که آیا پیش از این مردم تجارت نمیکردند و در جاهلیت بودند؟!.
وی سابقه اقتصاد اسلامی را از صدر اسلام دانست و گفت: چنانچه نگاهی به سیره اهل بیت و پیامبر بیاندایم متوجه میشویم که آنان دارای یک مدل اقتصادی بودند.
حسین نژاد با تاکید بر این مطلب که اسلام ایدئولوژی نیست، بلکه یک نظام است، تصریح کرد: اسلام نظامی است که در خصوص تمامی عناصر فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حتی اقتصادی حرف برای گفتن دارد.
اقتصاد اسلامی از سال 1330 قانونمند شد
در ادامه فرشچین تاکید کرد: ما به هیچ وجه از اقتصاد لیبرالی دفاع نکردیم، بلکه معتقدیم که نمیتوان یک بخش از اسلام را اخذ کرد و آنگاه درصدد بود آن را در کشور دیگری پیاده کرد.
عضو گروه فریاد زندگی ادامه داد: همچنین علت اینکه عنوان کردیم اقتصاد اسلامی از سال 1330 مطرح شد، منظورمان این نبود که در سیره امامان اقتصاد وجود نداشت، بلکه معتقدیم اقتصاد اسلامی از این سال بود که قانونمند شد.
وی تاکید کرد: متاسفانه ما علم سرمایه داری را برداشته و با اضافه کردن یک سری اخلاقیات آن را اسلامی کردهایم. به طور کلی ما در اسلام علم اقتصاد نداریم.
فرشچین بیان کرد: بنابراین در اسلام یک مدل اقتصادی به خودی خود شکل نگرفته است، بلکه اصل علم از غرب گرفته شده و اخلاقیاتش از اسلام.