دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت گفت: قرارداد با شرکت خائن توتال از مصادیق عبرت نگرفتن احزاب از تاریخ است.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو رحیمی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در همایش نواصولگرایی در نگاه جریان دانشجویی که با حضور محمد باقر قالیباف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد خطاب به قالیباف گفت: جنابعالی در نامهای که در تاریخ ۳۱ تیر ماه منتشر کردید به یک موضوع مهم که دغدغه خیلی از جوانان انقلابی بود اشاره داشتید و آن یک حرف جدید در عرصه سیاسی کشور بود فارغ از اسمی که برایش انتخاب نمودید با توجه به ناکارآمدی جریانات سیاسی فعلی در رفع معضلات کشور و ایراداتی که به آن وارد است صحبت از جریان جدید کاری به جا و قابل تقدیر است.
وی افزود: از محتوای نامه بر میآمد که خود شما که عضوی از جریان اصولگرایی هستید از عملکرد این جریان راضی نبودید این نامه علاوه بر نمایاندن دلسوزی شما نسبت به جریان انقلاب که امری بس پسندیده میباشد اعتراضتان را به جریان اصولگرایی نشان داد.
رحیمی گفت: در این جا به سوالی که شما در این نامه پرسیده بودید اشاره میکنم و این سوال این است برای اصلاح این روندی که سالهاست ادامه دارد و باعث شد جمهوری اسلامی نتواند در دوران پس از دفاع مقدس حتی یک دولت کارآمد در حل نیازهای مادی و معنوی مردم و نزدیک به افق آرمانهای انقلاب اسلامی را تشکیل دهد چه باید کرد؟
دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: در پاسخ به این سوال باید عرض شود زمانی که میآییم دولتها را بررسی میکنیم تا ببینیم چگونه رفتار کرده اند و در عرصههای مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور چگونه عمل کرده اند به این نتیجه میرسیم که این دولتها معمولا الگوی خاصی جهت اجرایی کردن برنامهها در سطح کلان کشور نداشتند یا اگر در بخش هایی هم داشته اند همان پارادیم حاکم بر حزب متبوعشان بوده که علی الظاهر نتوانسته نیازهای ملت را پاسخگو باشد و این امر نیاز به اثبات ندارد همین که وضع معیشت مردم، وضع اشتغال مردم و وضع تولید کشور را ببینیم خود به خود به این نتیجه میرسیم.
رحیمی بیان کرد: در این بین هم بعضی از دولتها در بخش هایی از الگوهای تاریخ مصرف گذشته غربیها بهره میگیرند و تلاش میکنند راه چاره کشور را در آن کتابها و در آن اندیشه هایی که هیچ سنخیتی با فرهنگ مردم ما و با نظام ما ندارند بجویند. تاسف بارتر آنکه نه تنها در خود دولت این گونه فکر میشود که بعضا پارادایم حزبشان همان است و این باعث شده نتوان به این حزب امیدوار بود مگر اینکه یک اصلاح اساسی در ساختار و رویه خود اعمال کنند.
وی خطاب به قالیباف گفت: سخن بنده با جنابعالی این است در ابتدای کار تکلیف جریان نواصولگرایی را روشن کنید اگر قرار باشد مانند احزاب فعلی کشور عمل کند و نتواند اساسا برای حل نیازها و بحرانهای کشور راه چارهای بیندیشد عقل حکم میکند چنین کاری شروع نشود چرا که نه هدر دادن و به استهلاک بردن این همه توان نیروهای انقلابی و جوان دانشجو به صلاح است و نه اصلا مردم چنین کاری را حمایت میکنند.
رحیمی با بیان اینکه اگر قرار است نو اصولگرایی، اصلاح روند و ایجاد تغییر اساسی و ایده جدید باشد امر لازمی است که باید با قوت ادامه یابد تصریح کرد: این مسئله پرواضح است که کار باید تشکیلاتی باشد و تشکیلاتی حرکت کند برای یک جریانی که قرار است در کشور آن هم در این سطح راه بیفتد نیاز به تشکیلات قوی و مولد است البته با توجه به توانایی جنابعالی در عرصه اجرایی امید است بتوانید این چرخ عظیم را به حرکت درآوردید در این راستا نیز میتوانید از تجربه دیگر احزاب مطرح کشور استفاده کنیم به این شکل که با رویکرد حفظ اصول و اصلاح روشها نقاط قوت آنها را اتخاذ نموده و نقاط ضعفشان را پس بزنید و نقاط قوتی را به آن اضافه نمایید.
دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت خاطر نشان کرد: مثلا یکی از نقاط ضعف یکی از احزاب مطرح کشور این است که از تاریخ درس نمیگیرند و استفاده از تجربه را به صلاح نمیدانند اگر بخواهیم یک مصداق بیاوریم میتوان به قراردادهای نفتی موسوم به ipc اشاره کرد اگر بخواهم در همین باب ریزتر شوم میتوان به عقد مجدد قرارداد با شرکت خائن توتال اشاره کرد با توجه به اینکه یک بار به ملت ما ظلم کرد و ۱۰ سال به جای این که گاز و میعانات گازی را از منابع مشترک ما با قطر استخراج کند از منابع مستقل برداشت کرد و طبق برآورد کارشناسان روزانه حدود ده میلیون دلار به کشور ما خسارت زد که با این دو دو تای ساده متوجه عمق خیانت میشویم.
وی اظهار کرد: مسئله دیگر که خیلی مهم است بحث پاردایم اقتصادی، فرهنگی و سیاسی حاکم بر جریان نواصولگرایی است در واقع الگوی فکری این جریان چیست؟ این جریان از کدام منبع تغذیه خواهد شد؟ با کدام سبک میخواهد هم دنیای مردم و هم آخرتشان را تضمین کند؟ با کدام الگو قرار است مشکلات مردم را حل کند؟ چه تفکری را انتخاب میکند که با آن بتواند در عرصه بین المللی با دیگر کشورها رقابت کند؟ رابطه این جریان با جریان اسلام ناب چیست؟
رحیمی گفت: در این زمینه پیشنهاد ما با توجه به مطالعات صورت گرفته و کارگاههای برگزار شده این است که یک جریانی بخواهد فعالیت مثبتی در کشور داشته باشد باید به قوه علم مسلح باشد به این شکل که هستهای در درون خود داشته باشد که دائما نظریات جدید را تجزبه و تحلیل کند و اگر لازم شد خود آن هسته بتواند علم تاسیس کند مثلا اگر به این نتیجه رسید که الگوی اقتصادی نئوکینزی در کشور نتوانسته مفید باشد چه دلیلی دارد ما این الگو را در کشورمان استفاده کنیم؟
دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: خود این هستهای که ضرورت دارد تشکیل شود باید بتواند مثلا در حوزه اقتصاد یک علمی را متناسب با اقلیم ایران، وضع منطقه و فرهنگ مردم تاسیس کند. اگر بخواهیم در این زمینه پیشنهاد دهیم باید بگوییم به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باید بها داده شود و جواب سوالتمان را حل مشکلات از درون این الگو بجوییم وظیفه پیگیری و تجزیه تحلیل الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت را به آن هیئت اندیشه ورز جریان نواصولگرایی بسپارید که بتوانند سوالات کشور را پاسخ دهند.
وی تصریح کرد: به عنوان مثال میتوان به یکی دیگر از الگوهای ناکارآمد توسعه غربی تحت عنوان الگوی توسعه غربی موسوم به TOD اشاره کرد. کیست که نداند یکی از بزرگترین مشکلات شهرهای بزرگ حاشیه نشینی است؟ این حاشیه نشینی حاصل ترجمه مدل مدیریت شهری است علی رغم هزاران و میلیونها فضای خوبی که به نظر خوب ایجاد کرده، اما در واقع ایجاد نکرده است یا کارامدی هایی که به ظاهر حس میکنیم، اما عملا وجود ندارد.