وزیر علوم گفت: نفوذ یک بحث ظریف و مهم است و من در ملاقاتی که با رهبر معظم انقلاب داشتم یکی از نگرانیهای ایشان هم همین مسئله نفوذ بود که من خدمتشان قول دادم که ...
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو منصور غلامی وزیر علوم در جمع دانشجویان بسیجی دانشگاههای کشور گفت: برای استفاده از فارغ التحصیلان دانشگاهی در صنایع و کارخانجات وارد بحثی شده ایم که براساس آن فارغ التحصیلان پس از گذراندن دورههای آموزشی نظامی خدمت خود را در صنایع و کارخانجات بگذرانند.
وی با بیان اینکه در خصوص مسائل مالی این طرح آنچنان وارد بحث نشده ایم، ولی آن را به گونهای پیش برده ایم که رقم قابل توجهی پیشنهاد نشود تا صنایع و کارخانهها عقب نشینی کنند افزود: این طرح تقریبا در سطح وزارت خانهها نهایی شده است وبنا بر رایزنی که با ستاد کل نیروهای مسلح صورت گرفته آنها نیز از اجرای این طرح حمایت کرده اند.
غلامی با بیان اینکه اخیرا جلسهای با سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در مورد بحث مهارت آموزی به سربازان داشته ایم تصریح کرد: سربازان دو سال در پادگانها به خدمت میپردازند و این در حالی است که بعد از چند ماه احساس میکنند که وقت شان تلف میشود با این وجود توافق نامهای با ستاد کل نیروهای مسلح امضا شده تا با کمک دانشگاههای فنی و حرفه ای، دانشگاه جامع علمی و کاربردی و دیگر دانشگاهها و از سوی دیگر سازمان فنی و حرفهای کشور دورههای مهارت افزایی برای سایر سربازان اعم از اینکه تحصیلات دانشگاهی داشته باشند یا نداشته باشند برگزار و گواهی نامههای مورد قبول صنعت و وزارت کار برای آنها صادر شود.
وزیر علوم افزود: امیدواریم با اجرای این طرح یک امکان برای افزایش اشتغال و توانایی کارافرینی در سربازان ایجاد شود. در هر حال این طرح نهایی شده و امیدواریم در اجرا هم موفق باشد.
وی گفت: در سال جاری حدود صد هزار سرباز به صورت پایلوت در دورههای مهارت افزایی شرکت کرده اند و گزارشات خوبی نیزاز این طرح ارایه شده، اما این که چرا اعلام نشده به خاطر این بوده که به صورت پایلوت اجرا شده بود.
غلامی اظهار کرد: پیش بینی میشود سال آینده حدود ۲۰۰ هزار سرباز و در دو سال آینده تا ۴۰۰ هزار نفر از سربازان در این دورههای آموزشی شرکت کنند. این طرح طرح خوبی است و امیدواریم نتایج مورد نظر آن نیز مطلوب باشد.
وزیر علوم با اشاره به اینکه مباحث مطرح شده توسط دانشجویان در این جلسه عموما شامل بحثهای آموزشی، علمی، عدالت اجتماعی، عدالت در سطح دانشگاهها و هم چنین بخشی از مباحث شامل نگرانیهایی در خصوص فارغ التحصیلان میشود تصریح کرد: تعداد دانشگاهها در یک مقطع زمانی خیلی افزایش یافت به گونهای که ۳۵۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی در کشور ایجاد شد هم چنین دانشگاههای دولتی از ۶۰ دانشگاه به ۱۷۰ تا ۱۸۰ دانشگاه افزایش یافتند و از طرفی مراکز مستقل غیردانشگاهی از ۲۰ تا ۳۰ مرکز به ۱۹۰ مرکز مورد حمایت دولت افزایش یافتند و این براساس یک حرکت شتاب زده و غیرکارشناسی و فقط با هدف پاسخگویی به نیاز ورود به دانشگاهها اتفاق افتاد.
وی افزود: افزایش تعداد دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در آن مقطع با این توجیه اتفاق افتاد که جوانان برای ادامه تحصیل به خارج از کشور نروند و جلوی زمینه خروج ارز از کشور گرفته شود.
غلامی با اشاره به اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۹۴ مصوبهای داشت که در آخر اسفند ماه همان سال ابلاغ شد تصریح کرد: براساس این مصوبه باید دانشگاهها ساماندهی میشدند و همه اینها به معنی این بود که داوطلب ورود دانشگاهها کم شده بود و عملا سرمایهها در جاهای مختلف برای ایجاد فضای فیزیکی مورد استفاده قرار گرفته بودند.
وزیر علوم با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد یک دانشگاه غیردولتی است با این وجود میتوانید آمار تعطیلیهای آن را در دو سه سال اخیر بگیرید اظهار کرد: این تعطیلی مراکز دانشگاه آزاد جبرا اتفاق میافتد و آنها دوست ندارند که این مراکز تعطیل شوند و دارند تلاش خود را میکنند که این اتفاق نیفتد.
غلامی در با اشاره به انتقادتی در خصوص ورود شورا های صنفی به مسائل سیاسی، گفت: بر اساس قانون شوراهای صنفی حق ورود به مسائل سیاسی و اجرایی دانشگاهها را ندارند.
وی با بیان اینکه وقتی دانشگاههای دولتی ظرفیت پذیریش دانشجو را دارند دانشجویان برای تحصیل به دانشگاههای آزاد در شهرهای کوچک نمیروند و البته در مورد دانشگاه پیام نور، غیرانتفاعی و غیردولتی هم وضعیت همین گونه است تصریح کرد: امروز پس از گسترش بی رویه آموزش عالی در کشورمان شاهدیم که این حوزه مانند یک محل مرطوب که حاشیههای آن در حال خشک شدن است دارد میخشکد.
غلامی با اشاره به اینکه طرح ساماندهی دانشگاهها برای جلوگیری از اتلاف منابع ماموریت گرا کردن واحدها و عمق بخشیدن به ماموریتها و مسئولیتها در حال انجام است اظهار کرد: در این راستا یکی از برنامهها این است که به دانشگاهها بگوییم براساس ظرفیتهای منطقه و تواناییهایی که ایجاد کرده اند فعالیت کنند در واقع بحث ما این است که دانشگاهها در سه تا چهار رشته که مزیت دارند و فعالیت آنها توجیح دارد این حوزهها را تقویت کنند.
وزیر علوم تصریح کرد: امروز در دنیا مراکز پژوهشی کوچک با نقشهای بزرگ داریم که معروف هم هستند مثلا برخی از مراکز تحقیقاتی در سطح دنیا وجود دارند که با ۴۰ تا ۵۰ هیئت علمی فعالیت میکنند، اما دستاوردهای علمی آنها در سطح دنیا شناخته شده است و این مراکز به عنوان مبدا نوآوری شناخته میشوند. فلذا این رویه در کشورمان نیز شدنی است البته باید برای اجرایی شدن آن وقت بگذاریم. وی با اشاره به اینکه طرح ساماندهی از سال ۹۵ شروع شده او البته اقدامات صورت گرفته نیز در قالب طراحی و ساماندهی بوده است اظهار کرد: این طرح در سال ۹۶ کمی پیشرفت داشته، اما با مقاومت مناطق جغرافیایی روبه رو شده است به گونهای که نمایندگان میگویند چرا باید دانشگاهها یا فلان رشته تعطیل شوند. ما جوابمان این است که بگذارید این اتفاق را مدیریت کنیم، چون در غیر این صورت دانشجو برای تحصیل به این دانشگاهها نمیآید و دانشگاه بدون دانشجو و رشته هم معنایی ندارد، در هر حال معتقدیم هیئت علمی و کارمندی که در این شرایط حقوق میگیرند خودشان هم کلافه میشوند. در هر حال ما در این زمینه تلاش خود را میکنیم.
غلامی در بخش دیگری از صحبت هایش در مورد نفوذ گفت: نفوذ یک بحث ظریف و مهم است و من در ملاقاتی که با رهبر معظم انقلاب داشتم یکی از نگرانیهای ایشان هم همین مسئله نفوذ بود که من خدمتشان قول دادم که در این زمینه دقت بیشتری کنیم، اما نفوذ مسئله آشکاری نیست و بسیار ظریف بوده و مثل کفر و شرک است.
وزیر علوم با اشاره به اینکه خیلی از آدمهایی که ادعای ایمان میکنند وقتی واکاوی میکنیم میبینیم که مشرک هستند تصریح کرد: با این وجود نفوذ یک بحث جدی و ظریف است که حتما باید به آن توجه شود.
وی در مورد مقالات علمی ISI بیان کرد: تاکید رهبر معظم انقلاب براین است که نگذاریم رشد علمی متوقف شود با این وجود برخی از رشد علمی نیز مربوط به حضور ما در عرصه بین الملل، ارایه مقالات و اختراعات است با این وجود ارایه مقالات شاخص خوبی برای کشور ماست.
وی افزود: در کنار تولید مقالات آی اس آی تاکید ما بر رفع نیازهای کشور از طریق پژوهش و دستاوردهای علمی است و ما در این راستا داریم تلاش میکنیم که یک بازنگری جزئی در آئین نامه ارتقا انجام دهیم و ظرفیت امتیازدهی برای کارهای داخلی را بالا ببریم.
وی با اشاره به اینکه آئین نامه ارتقا مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و دانشگاهها خودشان آئین نامه ارتقا را تصویب نکرده اند، گفت: در این آئین نامه نیز بحث مقالات خارجی و داخلی مطرح شده است، اما برخی از دانشگاهها وزن بیشتری به مقالات خارجی میدهند و وزارت علوم هم از سنوات گذشته مانع آنها نشده است، چون این کار بخشی از حضور ما در عرصه بین الملل را شامل میشود و اگر آن را تاسیس کنیم رتبه علمی ما که رتبه شانزدهم دنیا است نزول پیدا میکند.
وزیر علوم با اشاره به اینکه ایران در تولید مقالات خارجی رتبه اول منطقه را داراست، افزود: کشورهایی مانند عربستان و ترکیه پولهای زیادی را خرج کردند تا نام اساتید خود را در مقالات با رنکینگ بالا درج کنند و در واقع میخواهند با این اقدامات غیر واقعی به سرعت جایگاه خود را بالا بکشند. در مقابل اساتید ما با زحماتی که کشیده اند باعث ارتقای جایگاه کشورمان شده اند.
غلامی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به اینکه فرهنگ نقد در کشورمان نهادینه نشده و هر کسی که مورد نقد قرار میگیرد بلافاصله سابقه و پیشینه خود را به رخ میکشد و میگوید که من انقلابیم و شما حق نداری مرا نقد کنی، گفت: ما باید در مقابل نقد صبور باشیم و قول احسن را بشنویم و از آن تعبیت کنیم و به نوعی آن را بپذیریم و لذا اگر بتوانیم تحمل خود را نسبت به نقد و همکاری بالا ببریم خیلی از مسائل حل میشود.
وزیر علوم اظهار کرد: البته کسانی که مغرضان نقد میکنند باید با آنها پاسخ جدی و مستدل بدهیم، ولی در مورد نقدهای منصفانه ولو اشتباه باید صبور بود و لذا باید این فرهنگ را تقویت کنیم؛ البته فضای جدید در سالهای اخیر بسیار خوب شده است اگرچه ممکن است از این فضا فرصت طلبی و سوء استفاده شود. در هر حال باید به نقدهای سازنده کمک کنیم. دولتها نیز باید در زمینه نقد صبور باشند.
وی با بیان اینکه معتقدم در یک جاهایی به مقالات آی اس آی نیاز داریم گفت: رهبر معظم انقلاب نیز فرموده اند که نباید بگوییم بلد نیستیم و نمیتوانیم در هر حال امروز بخشی از دستاوردهای جدید حاصل زحمت دانشمندان ماست به گونهای که دانشمندان ما در فناوری هسته ای، نانو و سلولهای بنیادی خوش درخشیده اند و دستاوردهای آنها نیز در مجلات آی اس آی چاپ شده است.
وزیر علوم تصریح کرد: حرفهایی که در مورد مقالات آی اس آی زده میشود به معنی این نیست که ما نباید در صحنه مجلات مطرح دنیا حضور نداشته باشیم.
غلامی با اشاره به اینکه دولت در بودجه امسال وابستگی بودجه به نفت را به حدود ۲۷ تا ۲۸ درصد رسانده است در حالی که ما یک زمانی خیلی به درآمدهای نفتی وابسته بودیم، تصریح کرد: کاهش اتکا به درآمدهای نفتی در بودجه به دستگاهها از جمله دانشگاهها فشار میآورد البته خوشبختانه دانشگاهها بیشتر مورد حمایت قرار گرفته اند.
وی با بیان اینکه دانشگاهها درسالهای اخیر و امسال موظف هستند که حداقل ۱۵ درصد از بودجه خود را از درآمدهای خود از جمله درآمدهای پژوهشی به دست آورند، تصریح کرد: ما دانشگاههای بزرگی را داریم که بودجه آنها سنگین است، اما ۵۰ درصد بودجه مورد نیاز را خودشان جذب میکنند البته در این وادی ممکن است برخی از دانشگاهها بگویند که فلان ساختمان را اجاره بدهیم تا بخشی از نیازهای مالی آنها تامین شود، ولی باید این اقدام در شأن دانشگاه هم باشد.
وی با اشاره به اینکه جریان هدایت دانشگاهها به سمت درآمدزایی از محل تحقیقات در حال انجام است و این جزو تکالیفی است که به هیئت امنا هم ابلاغ شده است، تصریح کرد: در دورهای که با افزایش پذیرش دانشجو روبرو بودیم عملا فشار زیادی به خوابگاههای دانشجویی آمد، ولی الان دانشجویان کم شده اند و ظرفیت خیلی از رشتهها نیز محدود شده است.
وی با بیان اشاره به اینکه خیلی از دانشگاههای کوچک شهرستانی هنوز مشکل خوابگاه دارند گفت: در دانشگاههای تهران نیز به دلیل بالا بودن جاذبههای این دانشگاهها عموما مشکل خوابگاه حل نشده است. البته در برخی از شهرستانها که ظرفیت خوابگاههای دانشگاه آزاد خالی شده است دانشگاههای دولتی از این خوابگاهها استفاده میکنند.
وی با تاکید بر اینکه شوراهای صنفی نباید در مسائل سیاسی و اجرایی وارد شوند، تصریح کرد: بالاخره وقتی که در تشکلهای سیاسی قوانین و مقررات محدود است برخی از افراد میخواهند در شوراهای صنفی فعال شوند و به همین دلیل ممکن است دچار انحراف شوند.
وی با بیان اینکه کارگروهی برای بررسی عملکرد روسای دانشگاهها تشکیل شده است، گفت: پس از بررسی نتایج ارزیابیها در مورد مدیریتها با حفظ احترام اشخاص تصمیم گیری میشود. با این وجود امیدواریم بدون گرایشهای خاص بتوانیم تاثیر مثبتی را در مدیریت دانشگاهها ایجاد کنیم.
در این نشست صمیمانه، همچنین نمایندگان بسیج دانشجویی دانشگاههای کشور، درخواستها و انتظارات خود از وزیر علوم بیان کردند. از جمله محورهای اصلی مطرح شده از سوی نمایندگان بسیج دانشجویی کشور میتوان به «عدم نظارت و جهتدهی ارائه مقالات دانشجویان مرتبط با نیازهای جامعه»، «تدوین قوانین و مقررات درخصوص پوشش دانشجویان»، «طراحی سایتی جامع در راستای به اشتراکگذاری تجربیات علمی استادان و تولیدات علمی دانشگاهها»، «تربیت دانشجوی کارآفرین»، «لزوم ارتزاق دانشگاهها از درآمدهای پژوهشی»، «به روزرسانی سرفصل دروس بخصوص در حوزه علوم انسانی» و «ارتقاء، روزآمدسازی و حفظ دانشگاههای مادر» اشاره کرد.