معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: نیازمند بازنگری در آئین نامههای مختلف وزارت علوم هستیم و این امر برعهده کارگروههای تخصصی است.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، برومند، معاون پژوهشی وزارت علوم در مراسم اجلاس سراسری کارگروههای تخصصی برنامه ریزی و گسترش وزارت علوم که با حضور مسئولان حوزه آموزش عالی و معاونین وزیر علوم در سالن شهید چمران دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد با اشاره به اینکه امروزه معنای کیفیت تغییر کرده است، گفت: تغییر شکل دروس نتیجه تحقیق اساتید دانشگاه است و با توجه به اینکه زمان تغییر کرده دروس کلاسیک نیز در دانشگاههای خوب و مطرح در حال تغییر است و دروس جدید جایگزین آنها میشود.
وی گفت: امروزه تغییرات در سرفصلهای دروس دانشگاهی در دنیا باعث شده که دانشگاههای کوچک نیز با یکدیگر ادغام شوند و یک مجموعه بزرگتر و اصیلتر به وجود آید و همین روند ما را به سمت ساختارهای تیمی برای تعریف ساختارهای جدید صنعتی اجتماعی پیش میبرد.
وی گفت: امروز ساختارهای پژوهشی در دانشگاهها نیازمند سرعت عمل بیشتری هستند، زیرا تغییر همه را به سمتی میبرد که آموزش به بخش پژوهش نیز ورود پیدا کند. همچنین پژوهش نیازمند یک آموزش است. در واقع یک کار پژوهشی بدون آموزش درست امکان ندارد همچنین یک آموزش خوب نیازمند بررسیهای کیس محوری است.
معاون پژوهشی وزارت علوم با بیان اینکه آیا این تعاریف نباید کمک کند تا وزارت علوم به سمت تغییرات حرکت کند، گفت: امروزه پایههای درسی در دانشگاههای ایران همه شبیه به هم است و تنها کار پژوهشی است که بخشی از آنها را از هم تفکیک میکند و این نشان دهنده آن است که آموزش و پژوهش باید در کنار یکدیگر باشند.
برومند گفت: من از دوستانم میخواهم در مورد درس و دوره و گروههای آموزش نظر و دیدگاههای خود را مطرح کنند تا در بازنگریهای اساسی خصوصا در نوع نگرشها به آموزش و پژوهش نوعی همبستگی ایجاد شده و شکل جدیدی به خود بگیرد.
وی افزود: باید برنامه ریزی دروس و همه اختیارات آن به دانشگاه سپرده شود تا بتواند با توجه به شرایط و مزایای موجود برنامه ریزی کنند، اما استانداردسازیها باید براساس انطباق با کیفیت حفظ شود.
معاون پژوهشی وزارت علوم ادامه داد: ما باید توان خود را به سمت سیاست گذاری ببریم و برنامه ریزی را به دانشگاهها بسپاریم و با ادغام کارگروهها به دنبال دستیابی به هدفی منسجم هستیم که حتما موجب میشود تا همه بخشها از آموزش تا نشریات در کنار یکدیگر کار منظمی انجام دهد.
برومند تصریح کرد: این همبستگی اگر از سوی وزارتخانه آغاز شود به دانشگاهها نیز سرایت خواهد کرد و در نتیجه به اهدافی دست مییابیم که مورد نیاز جامعه است.
وی گفت: ما در این کارگروهها از انجمنهای علمی کمک گرفتیم و در حال حاضر افرادی در این کار گروهها حضور دارند که در حوزه آموزش و پژوهش کارنامه خوبی از خود به جای گذاشته اند و معاونت پژوهشی وزارت علوم از این کارگروهها انتظار دارد که پاسخگوی ذی نفعان جامعه باشد و به سمتی حرکت کند که سازمانها و بخشهایی که مردم با آنها در ارتباط هستند از منابع پژوهشی بهره کافی را ببرند.
وی گفت: این برنامه ریزیها و سیاست گذاریها و ارتباط با صنایع پشتوانه خوبی برای پایان نامهها و رسالههای دانشگاهی است و کمک میکند دانشجویان دورههای تحصیلات تکمیلی پژوهشگرانی موفق باشند.
برومند گفت: طی جلسهای که با معاونان پژوهشی دانشگاهها داشتیم به این نتیجه رسیدیم که امکان این امر وجود دارد که گرندهای پژوهشی به آنها ارائه شود و امروزه بسیاری از کشورهای جهان هدایت پژوهشهای هدفمند خود را از طریق تاسیس صندوقهای تخصصی تخصیص اعتبار پژوهشی صورت داده است. این صندوقها کمک میکند تا توانمندیهای دانشگاهها و مراکز پژوهشی هم راستا با نیازمندهای جامعه و صنعت باشد.
معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: به دنبال آن هستیم تا شرایطی را ایجاد کنیم که دانشجویان دورههای تحصیلات تکمیلی با انجام پروژههای صنعتی نیازهای مالی و علمی شان تامین شود که این منابع از طریق ستاپ (ستاد توسعه آموزش و پژوهش) تامین شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: بازنگری آئین نامههای نشریات، بازنگری توسعه واحدهای پژوهشی در دانشگاه در جهت توسعه تیمهای تحقیقاتی و تدوین استانداردهای پژوهشی در دستور کار وزارت علوم و کارگروههای تخصصی قرار گرفته است.