رئیس مؤسسه آموزش عالی علوم شناختی از پذیرش دانشجو برای دو رشته جدید تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد خبر داد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی، علیرضا مرادی رئیس مؤسسه آموزش عالی علوم شناختی گفت: به منظور توسعه و گسترش فعالیتهای علمی و تحقیقاتی در حوزههای علوم شناختی، همکاری میان این مرکز آموزشی با دانشگاههای معتبر بین المللی هرچه بیشتر تقویت و گسترش پیدا میکند.
مرادی افزود: در همین راستا تلاش میشود تا رسالههای دوره دکتری دانشجویان مؤسسه آموزش عالی علوم شناختی با همکاری مراکز علمی تحقیقاتی بین المللی تدوین شود که این امر زمینه ساز برقراری ارتباط مثبت و مؤثر با دانشگاههای معتبر خارجی و نیز انجام فعالیتهای مشترک تحقیقاتی برای ارتقای فعالیتهای پژوهشی در زمینه علوم شناختی در داخل کشور است.
وی بیان کرد: چاپ مقالات و پایان نامههای دانشجویان دورههای ارشد و رسالههای دکتری این مرکز علمی در نشریات و مجلات معتبر خارجی، تلاشی برای اثبات توانمندیهای علمی و رشد روز افزون دانش در میان نخبگان و دانش پژوهان ایرانی در نزد محافل علمی بین المللی است.
رئیس مؤسسه آموزش عالی علوم شناختی گفت: با حمایتهای ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی و به منظور ارتقا و گسترش حوزههای علوم شناختی، دو رشته جدید تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد «علوم شناختی- طراحی و خلاقیت» و «علوم شناختی- رسانه» از سال آینده تحصیلی در این مرکز آموزشی دایر و فعالیت این رشتهها با پذیرش دانشجو آغاز میشود.
وی افزود: خلاقیت یکی از محورهای اصلی در مباحث روانشناسی بویژه روانشناسی شناختی است که بر اساس توانائیهای ذهنی و شناختی برای دستیابی به اندیشههای بدیع، و نوآوریها مطرح میشود. بدیهی است توجه به ابعاد این بعد از توانائیهای بشر موضوع این رشته است.
مرادی در رابطه با رشته علوم شناختی و رسانه یادآور شد: مخاطب شناسی و توجه به محتوای مطالب تولیدی برای انتشار در رسانهها جهت تأثیر گذاری بر ذهن نیز از موضوعات مهم در حوزه دانش علوم شناختی به حساب میآید. توجه به این مهم میتواند در جذب مخاطبان و نیز تولید علمی محصولات رسانهای بسیار مؤثر باشد.
رئیس مؤسسه آموزش عالی علوم شناختی خاطر نشان کرد: با توجه به اهمیت خلاقیت و نوآوری در فعالیتهای مختلف علمی و ذهنی و نیز تولید محصولات رسانهای، در سال تحصیلی آینده فعالیت آموزشی این دو رشته با پذیرش ۱۰ الی ۱۵ دانشجو در هریک از این رشتهها در این مؤسسه آغاز میشود.
مرادی با بیان اینکه در نتیجه تلاشهای انجام شده، جایگاه پژوهشکده علوم شناختی به مؤسسه آموزش عالی علوم شناختی ارتقا یافته است، گفت: خوشبختانه این مرکز آموزش عالی از این پس میتواند با هویت مستقل به پذیرش دانشجو اقدام کند.
وی با اشاره به اینکه مؤسسه آموزش عالی علوم شناختی در حال حاضر در مقاطع ارشد و دکتری در حال فعالیت آموزشی است، گفت: تاکنون بیش از یکصد دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری از این مؤسسه فارغ التحصیل شدند و هم اینک افزون بر یکصد و هشتاد دانشجو نیز در مقطع کارشناسی ارشد در رشتههای مختلف علوم شناختی مانند «روانشناسی شناختی»، «توانبخشی شناختی»، «ذهن، مغز و تربیت» و در مقطع دکتری در رشتههای «علوم اعصاب شناختی»، «مدل سازی شناختی»، «زبان شناسی شناختی»، «روان شناسی شناختی»، «شناخت اجتماعی» و «فلسفه ذهن» در این مرکز آموزش عالی مشغول به تحصیل هستند.
وی با بیان اینکه چندین طرح تحقیقاتی در حوزههای علوم شناختی در این مؤسسه آموزشی با موفقیت به انجام رسیده است، گفت: اجرای طرح هنجاریابی آزمون حافظه برای کل افراد جامعه در سطح کشور و استاندارد کردن برنامههای ویژه آموزش و پرورش شناختی برای کمک به برنامههای آموزشی در وزارت آموزش و پرورش و نیز تعلیم و تربیت از جمله فعالیتهای تحقیقاتی این مرکز است.