پسوند و پیشوند برای اقامه قسط اگر به مقصود دسته بندی مجموعهها و گروههای دغدغهمند در این حوزه باشد، وجاهتی ندارد.
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو- محمد حسین صبوری*؛ پسوند و پیشوند برای اقامه قسط اگر به مقصود دسته بندی مجموعهها و گروههای دغدغهمند در این حوزه باشد، وجاهتی ندارد. لیکن اگر هدف ارائه صفات مربوط فعالیتهای عدالتخواهانه باشد، میتوان به آن پرداخت و طرح کرد. مثلاً در ارائه صفات عدالتخواهی، به مواردی نظیر مطلق و غیرنسبی، صراحت، اولویت داری، امیدبخش و محرّک، مستمر و غیرمقطعی، غیر جناحی و عاری از حبّ و بغض شخصی بودن میشود اشاره کرد. نکته مهم آن است که ذکر خصوصیات یک مفهوم ارزشمند، با تقسیم بندی آن به خوب و بد خیلی تفاوت دارد. عدالتخواهی نیز، مختصات مربوط به خود را دارد؛ که در صورت عدم وجود آن ضوابط، نام آن عمل را هر چیزی میتوان گذاشت، جز عدالتخواهی. تعارض فعالیت در جهت تحقق عدالت اجتماعی با یأس آفرینی و تریبون سفارشی احزاب و نهادها بودن، از خصوصیات مشترک و بدیهی در عدالتخواهی ست، نه از وجوه تقسیم بندی آنها! «ترویج نا امیدی» نتیجهای جز گوشه نشینی و انفعال ندارد، چنانکه «عدم استقلال» نتیجهای جز رسانه بازی؛ و خلط «نگاه جناحی» و قدرت خواهانه نیز از اخلاص آن عمل میکاهد. آفاتی که هرکدام به تنهایی انواع فعالیتهای اصلاح گرایانه را بی خاصیت میکنند. آنچه عدالتخواهی اصیل را از شعائر مشابه متمایز میکند، حفظ شرایط و ملزومات قیام به قسط است، نه تفکیک بندیهای ابداعیِ با این نام. بهتر است سطح تقابلها را به سمت ارزیابی معیارهای عدالتخواهی سوق دهیم. *محمد حسین صبوری- فعال دانشجویی انتشار یادداشتهای دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروهها و فعالین دانشجویی است.