تحقیقات جدید نشان میدهد که استعداد طبیعی برای یادگیری زبانها بیشتر از آنکه شاخصی برای قویتر بودن دانش ریاضی و عددی باشد، شاخص قویتری برای یادگیری برنامهنویسی است.
به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، تحقیقات جدید در دانشگاه واشنگتن نشان میدهد که استعداد طبیعی برای یادگیری زبانها بیشتر از آنکه شاخصی برای قویتر بودن دانش ریاضی و عددی باشد، شاخص قویتری برای یادگیری برنامهنویسی است. زیرا موقعی که کدنویسی میکنید، باید زبان دومی هم بلد باشید. برای دانستن زبان دوم باید لغات و گرامر آن زبان را هم بدانید تا بتوانید ارتباط برقرار کنید و منظورتان را به طرف مقابل بفهمانید.
عملکردهای شناختی دیگری مانند حل مساله و استفاده از حافظه هم که به هر دو وابسته هستند، نقشهای کلیدی ایفا میکنند. خیلی از موانعی که سر راه برنامهنویسی وجود دارد، از دروس پیشنیاز گرفته تا کلیشههایی که یک برنامهنویس خوب باید داشته باشد، حول این محور متمرکز است که برنامهنویسی تا حد زیادی به توانمندیهای ریاضیاتی بستگی دارد.
اما اصل قضیه این است که یادگیری برنامهنویسی کار دشواری است و اگر میخواهید موقعیت شغلی مناسبی داشته باشید باید مهارت کافی در آن پیدا کنید. محققان تواناییهای عصبی شناختی شماری از افراد را همزمان با یادگیری زبان برنامهنویسی Python بررسی کردند. این افراد شرکتکننده درسها و آزمونهای این برنامه را تکمیل کرده بودند. محققان اعلام کردن افرادی که برنامهنویسی پیتون را سریعتر و با دقت بیشتری یاد گرفتند، تواناییهای قویتری در زبانآموزی و حل مساله دارند.
یادگیری کدگذاری موقعیتهای شغلی و آموزشی زیادی را پیش روی شما میگذارد. کدگذاری ارتباط تنگاتنگی با ریاضی و مهندسی دارد. دانشجویان در دورههای برنامهنویسی در سطح دانشگاه باید ریاضی پیشرفته بگذرانند تا بتوانند در برنامهنویسی موفق عمل کنند و در کنار آن خواندن علوم کامپیوتر و بخشهای مهندسی برای آنها الزامی است.
تحقیقات دیگر هم نشان میدهند تا زمانی که این کلیشهها درباره برنامهنویسی وجود دارد که بیشتر به عنوان یک توانمندی مردانه شناخته میشود، زنان از وارد شدن به آن صرف نظر میکنند. اما باید بدانید که برنامهنویسی هرگز وابسته به این توانمندیها نیست و بیشتر به زبان آدمی بستگی دارد. در واقع، اگر راحتتر بخواهیم بگوییم، برنامهنویسی، خلق معنا با قرار دادن نمادها کنار یکدیگر براساس راههای قانونمند تعیین شده است.