دهمین جلسه شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور به ریاست سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت حضوری و نیمه حضوری در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دهمین جلسه شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور به ریاست سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت حضوری و نیمه حضوری در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.
در ابتدای جلسه سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به مصوبات اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه جذب معلمان و ساماندهی مهدهای کودک اشاره کرد و اظهار داشت: کارپردازیهای این مصوبات در جلسه شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور انجام شد که خوشبختانه در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.
وی تأکید کرد: شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور یکی از شورایهای تخصصی راهبری اجرای اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی است که تضمین کننده اجرائی شدن سند تحول آموزش و پرورش است.
عاملی خاطرنشان کرد: ما تجربه مثبتی از شوراهای تخصصی شورای عالی برای راهبری اسناد مهم مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی را داریم. بهعنوان مثال سند نقشه جامع علمی کشور با وجود ستاد راهبری و برگزاری ۱۴۰ جلسه در اجرا موفق بوده و همین طور ستاد راهبری اجرای مهندسی فرهنگی کشور نیز با برگزاری ٧ جلسه و تصویب و ابلاغ ۲۶ مصوبه نیز موفق بوده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به مطالبه مقام معظم رهبری بر اجراییسازی اسناد مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و گفت: شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور نیز برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش احیا شده است و در حوزه تصمیمسازی داخلی آموزش و پرورش دخالتی ندارد.
عاملی تصریح کرد: رویکرد شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی رویکردی وظیفهای و همدلانه با هدف داشتن آموزش و پرورش با کیفیت است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه آموزش و پرورش کشور منشاء تحولات اساسی جامعه است، افزود: آموزش و پرورش برای «استقرار جامعه اسلامی»، «قرار گرفتن کشور در ریل تحول و پیشرفت» و همچنین «فراهم کردن زیرساختهای جامعه سالم و فرهیخته»، محور و پایه است.
عاملی در جمعبندی جلسه اظهار داشت: سرمایه علمی و اجتماعی کیفی برای دانشگاه فرهنگیان در حال شکلگیری است و خوشبختانه دانشگاه فرهنگیان در مسیر ارتقاء کیفی قرار دارد.
وی با تأکید بر اهمیت جذب هیئت علمی با کیفیت در دانشگاه فرهنگیان، تصریح کرد: عدم تناسب تخصص با حوزه تدریس اساتید دانشگاه فرهنگیان باید اصلاح شود و به یک هرم مطلوب از اساتید، دانشیاران و استادیاران دست پیدا کنیم.
عاملی اضافه کرد: در حال حاضر نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه فرهنگیان یک به ۹۳ است که باید به سمت نسبت ۲۰ تا ۲۵ حرکت کنیم. همچنین در حال حاضر تعداد اساتید حقالتدریس بیش از ۶۰۰۰ نفر است و تعداد اساتید عضو هیئت علمی حدود ۸۰۰ نفر است که نیازمند اصلاح این روند نیز هستیم.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با بیان اینکه استاد مستقر منشاء آموزش، پژوهش و تربیت مفید و مؤثر خواهد بود و فضای علمی و آکادمیک مؤثر را خلق میکند، تصریح کرد: بدیهی است کارکرد عضو هیئت علمی صرفاً تدریس نیست تا با اساتید میهمان و حقالتدریس قابل تأمین باشد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد داد: از ظرفیت دانشگاههای برتر کشور برای جذب هیئت علمی در دانشگاه فرهنگیان استفاده شود.
وی تأکید کرد: توسعه کمی دانشگاه فرهنگیان باید متناسب با شرایط طبیعی دانشگاه فرهنگیان طراحی شود چرا که اگر در حال حاضر با کمبود معلم مواجه هستیم، اما بر اساس پیشبینیها در سال ۱۴۰۴ وضعیت مطلوبی در حوزه تربیت معلم خواهیم داشت.
عاملی در پایان سخنان خود به تبصره ۲ ماده واحده «نحوه جذب منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش» مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و گفت: مقرر شده است که ظرف مدت ۳ ماه روش استفاده از سایر فارغالتحصیلان دانشگاهها برای جذب در مشاغل آموزشی وزارت آموزش و پرورش در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح شود.