به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در مجموعه کرسیهای تخصصی بررسی مسائل و معضلات حوزه کشاورزی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ که از سوی بسیج دانشجویی پردیس ابوریحان دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: کشاورزی پایه اقتصاد کشورمان است، اما اینکه چرا این بخش طی این سالها مغفول مانده من آن را نتیجه ناکارآمدی و بی تدبیری نمیدانم.
وی با بیان اینکه امروز خیلی ارزش آب، خاک و نیروی انسانی را برای تعیین نرخها در برخ کشاورزی به حساب نمیآوریم با این وجود در حوزه مسئولان با یک بی مبالاتی نسبت به محصولات کشاورزی مواجه هستیم، افزود: کشاورز یک سال زندگی خود را صرف کاشت محصولات کشاورزی مثل سیب زمینی، پیاز و گوجه میکند میکند، اما دست آخر میبینیم که محصولات آنها روی زمین تلنبار و فاسد میشوند و تازه آقایان در تهران جلسه میگیرند تا محصولات را نرخ گذاری کنند و این خیلی ناراحت کننده است.
رفیعی تصریح کرد: کشاور نیاز آتی کشور به محصولات کشاورزی را نمیداند با این وجود این مسئولان حوزه کشاورزی هستند که به عنوان یک استراتژیست باید به او بگویند که چه محصولی را بکارد، اما هیچ وقت به این مسائل توجه نمیشود و هیچ حمایتی از او صورت نمیگیرد. به هر روی برای حل مشکلات حوزه کشاورزی راه حلهایی وجود دارد، اما بی تعارف و شفاف بگویم که ارادهای برای به ثمر نشاندن این راه حلها وجود ندارد و این نتیجه سیاسی کردن واگذاری مسئولیتها طی چند سال است.
وی با بیان اینکه کشورمان در رابطه با شاخصهای جهانی محیط زیست خیلی وضعیت مطلوبی ندارد؛ به گونهای که طی هشت سال گذشته شهرهای مختلف کشورمان بارها جزو آلودهترین شهرهای دنیا بوده اند؛ اظهار داشت: طی چهل سال گذشته اتفاقات خیلی مهمی در حوزه محیط زیست و به ویژه در کنترل آلودگی ها، پیشرفت فناوری و قانون گذاری افتاده است؛ اما هم اکنون وضعیت محیط زیست در کشورمان خیلی وضعیت مطلوبی نیست.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حوزه محیط زیست مدیران خیلی سریع نمیتوانند بازخورد اقدامات خود را ببینند، چون هر واکنشی در حوزه طبیعی مشمول زمان است، با این وجود ممکن است یک مدیر بعد از گذشت سالها که آثار تصمیمات او نمایان میشود از پاسخگویی قسر در برود، گفت: خیلی جالب است که مدیری که خود مسبب خشک شدن دریاچه ارومیه بوده نه تنها بیشترین پول را گرفته بلکه بیشترین شعارها را هم به دلیل خشک شدن این دریاچه میدهد. با این وجود کسی که در این زمینه تخصص و آگاهی نداشته باشد شاید به طور عام این حرفها را بپذیرد و دلش بسوزد.
رفیعی اضافه کرد: تصمیم گیریها در حوزه محیط زیست باید تصمیمات کاملا درست و سنجیدهای باشند، چون وقتی که یکی از ارکان و سرمایههای منابع طبیعی را از دست میدهیم این سرمایهها دیگر به راحتی قابل برگشت نیستند و تبعات آن را هم دولت و مردم باید بپردازند.
وی اظهار داشت: بیش از ۹۶ درصد از تالاب آب خونی در اصفهان خشک شده و این در حالی است که این تالاب، چون که یک کانون جذب ریزگردها است میتواند تهران را تحت تاثیر قرار دهد به گونهای که ما امروز آثار گرد و غبار در تهران را نیز احساس میکنیم. با این وجود وقتی که ما نتوانستیم اقدامی در راستای نجات این تالاب انجام دهیم باید تاوان خشک شدن آن را در نقاط دورتر بپردازیم.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: شهرهایی در مجاورت تالاب گاوخونی وجود دارند که شغل ۹۰ درصد ساکنین آنها کشاورزی است با این وجود با خشک شدن این تالاب هم اکنون کشاورزان هیچ امکاناتی برای کشارزی ندارند تا جایی که در ۱۰ سال گذشته هیچ محصولی را کشت نکرده اند.
وی با بیان اینکه هم اکنون چهار استان چهار محال و بختیاری، اصفهان، یزد و خوزستان درگیر انتقال بی حساب و کتاب، بدون ضابطه و نسنجیده آب هستند، تصریح کرد: در تمام طرحهایی که در مورد آنها صحبت میکنیم منفعتهایی برای برخیها نهفته است و اتفاقا وقتی که آنها را به مجلس فرا میخوانیم یک ژست دلسوزانه و فنی به خود میگیرند و میگویند که ما عقل کل هستیم.
رفیعی تصریح کرد: مهمترین ایرادی که وجود دارد این است که نظارتهای ما تخصصی و فنی نیست و بیشتر به صورت شکلی است چرا که تیمهای به کار گرفته شده در دستگاههای نظارتی تخصص لازم را ندارند. مثلا بنده ادعا میکنم که طرحهای سازمان شیلات طرحهای مخربی هستند با این وجود مگر میشود که یک سازمان طی این سالها این همه طرح مخرب داشته باشد، اما صدای هیچ دستگاه نظارتی بلند نشود.
وی با بیان اینکه نظارتهای مجلس در حوزه محیط زیست نیز بعضا نظارتهای تخصصی نیست و صرفا به گزارشهایی که سازمان متولی ارائه میدهد بسنده میشود و بنده نیز بارها شاهد ارائه گزارشهای غیر واقعی به مجلس بوده ام، افزود: سوال بنده این است که چرا مردم باید در رابطه با محصولات تراریخته بلاتکلیف باشند؟ چون درگاههای فنی و کارشناسی در این حوزه به درگاههای سیاسی تقلیل یافته اند.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: بی تعارف بگویم که ما در بخش شیلات نیازمند یک پاکسازی ریشهای هستیم و اگر این اتفاق نیفتد همان تصمیماتی که در طی این سالها رقم خورده اند مدیر بعدی هم اگر بیاید خیلی نمیتواند در مقابل اجرایی نکردن این تصمیمات مقاومت کند.
وی با بیان اینکه هم اکنون پرونده برخی از مدیران سازمان شیلات در قوه قضائیه باز است و این افراد همچنان در سمت خود هستند، تصریح کرد: در رابطه با سید ترال برخی از مردم با سیاستهای غلط سازمان شیلات توانسته بودند با دریافت وام لنج خود را به کشتی ترال ارتقاء بدهند.
رفیعی اظهار داشت: سازمان شیلات تا سال ۹۹، ۱۰۰ مجوز سید ترال داده بود که این همه تخریبی که رسانهها در مورد آنها صحبت کردند از این مجوزها آب میخورد و این در حالی است که صدور ۲۵۶ مجوز صید ترال داخلی و خارجی نیز در دست اقدام بوده است.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حوزه محیط زیست تحریمها در حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد تاثیرگذار بوده اند، گفت: آنقدر که محیط زیست از برخی عوامل داخلی رنج میبرد از عوامل خارجی رنج نمیبرد.
وی با بیان اینکه ما امروز آن قدر که مدیریت منابع آب دچار ضعف و مشکل هستیم در حوزه منابع آبی دچار مشکل نیستیم، افزود: مدیریتها در حوزه منابع آب کاملا سلیقهای است و تاکنون گزارش و پیوستهای دقیق و قابل ارائه نیز در این حوزه در صحن کمیسیون ارائه نشده است.
رفیعی اظهار داشت: متاسفانه ما میزان ورودی و خروجی کلی آب را نمیدانیم و نقشه جریان آب در کشور مشخص نیست و این در حالی است که ما در کمربند خشک زمین واقع شده ایم و وزارت نیرو به عنوان یک ابر وزارت خانه هنوز نتوانسته این نقشه را تهیه کند با این وجود هر تصمیمی که اتخاذ میشود میتواند مبتنی بر شک و تردید و آزمون و خطا باشد.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: ایرادی که به انتصابات در سازمان محیط زیست وجود دارد این است که کسی که رئیس این سازمان میشود یک عنصر متخصص نیست بلکه بیشتر سیاسی است. با این وجود آقای کلانتری رئیس سازمان محیط زیست نیز در این رابطه روی اسلاف دیگر خود را نیز سفید کرده است.
وی افزود: اولین ویژگی رئیس جمهور دولت سیزدهم باید این باشد که در حوزه محیط زیست عناصر متخصص، کارآزموده، با عرضه و مقتدر را به کار بگیرد و نه اینکه انتصابات به واسطه سهم خواهی و سفارش باشد.
رفیعی افزود: بنده به رئیس جمهور دولت سیزدهم توصیه میکنم که برنامههای گزینههای ریاست سازمان محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی را حتما صحت سنجی و اعتبار سنجی کند.
وی با تاکید بر اینکه در دولت آینده درجه اول باید در وزارت جهاد کشاورزی پاکسازی صورت بگیرد و باندهای کوچک و بزرگ و کلونیهایی که شکل گرفته در هم شکسته شوند، تصریح کرد: این پاکسازی از دست کسی برمی آید که نسبت به فضای اجرا در وزارت جهاد کشاورزی آشنا باشد و حداقل بتواند ۳۰ نفر از کارشناسان سالم این وزارتخانه را بشناسد.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سازمان محیط زیست نیز نیازمند یک انقلاب مدیریتی است، گفت: کارشناسان دلسوزی در سازمان محیط زیست حضور دارند، ولی بعضا حرفهای آنها به ویژه در این هشت ساله شنیده نشده است.