گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، فعالان دانشجویی بنابر رسالتی که دارند همواره به نقد عملکرد و مطالبه گری از وزارت خانه ها و ارگان های مختلف در سطح کشور میپردازند، با این وجود این بخش از جامعه دانشگاهی به واسطه ارتباط مستقیم با مسائل دانشگاه از جمله بخشهایی است که میتواند به نقد علمی و منصفانه وزارت علوم و دانشگاهها بپردازد.
با این اوصاف «خبرگزاری دانشجو»، به منظور نقد و بررسی عملکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با سعید هادوی و امیر محمد کولانی، از اعضای شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان و سروش فتوحی، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی به گفتگو پرداخته که در ادامه مشروح این گفتگو را میخوانید:
امیر محمد کولانی، عضو شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با بیان اینکه در وزارت علوم برنامهای برای پیشبرد اهداف نظام در حوزه حجاب وجود ندارد و اکنون زمان اقدام است و زمان شعار دادن و ابلاغ بخشنامهها گذشته است، افزود: دانشگاهها باید با استفاده از روشهای ایجابی و نه سلبی آسیبهایی را که در حوزه حجاب وجود دارد برای همیشه حل کنند.
وی افزود: امروز پذیرش هیات علمی در دانشگاهها صرفا بر اساس مسائل آموزشی، نمرات و پژوهشهای علمی متمرکز شده، با این وجود پیشنهاد ما به وزارت علوم این است که نخبگان فرهنگی با توجه به فعالیتهای فرهنگی و سیاسی که در دوران دانشجویی انجام داده اند در اولویت جذب قرار بگیرند.
کولانی بیان کرد: فضای فرهنگی دانشگاهها در دو سال اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا راکد بوده با این وجود ما معتقدیم که باید اقدامات جدی برای رونق فضای فرهنگی دانشگاهها صورت بگیرد.
وی با بیان اینکه یکی از پیشنهادات ما به وزارت علوم شفاف سازی بودجه دانشگاهها است، تصریح کرد: بر اساس ابلاغیه اخیر وزارت علوم باید سه درصد از بودجه دانشگاهها به فعالیتهای فرهنگی اختصاص یابد؛ از این رو ضرورت دارد تا با شفاف سازی بودجه دانشگاهها فعالین دانشجویی از هزینه کرد بودجه فرهنگی مطلع شوند.
کولانی اظهار کرد: علی رغم اینکه افراد انقلابی در دانشگاهها به کارگیری شده اند؛ اما متاسفانه در برخی از امور شاهد ادامه رویههای قبلی دولت سابق هستیم و این مسئلهای است که باید مورد توجه وزارت علوم قرار بگیرد.
سروش فتوحی، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی نیز گفت: متاسفانه در حال حاضر شاهد مهاجرت دانشجویان و نخبگان و بعضاً اساتید از کشور هستیم. دلیل آن هم یاس و ناامیدی و سومدیریتی است که در سطح دانشجویان و دانشگاهیان وجود دارد. بااین اوصاف وزارت علوم باید این امید را در بین دانشجویان تزریق کند. باید سازوکارهایی به وجود بیاید تا از فرار نخبگان جلو گیری شود.
وی با بیان اینکه متاسفانه شاهد این هستیم که بعد از فارغالتحصیلی هیچ گونه اهمیتی به دانشجویان داده نمیشه و کلا رها میشوند، اظهار کرد: در زمینه اشتغال، ازدواج، مسکن و سربازی میتوان راهکارهایی را برای ایجاد امید در بین دانشجویان و جوانان به کار گرفت تا ما کمتر شاهد مهاجرت و عدم اعتماد به مسئولین کشور باشیم.
وی بر تاکید بر اینکه ساحت مقدس دانشگاه باید از سیاست جدا شود، اظهار کرد: متاسفانه میبینیم روسای دانشگاه ها، بالاخص دانشگاههای مطرح کشور با شعارهای اینچنینی فضای دانشگاه را عاری از دخالت سیاست جلوه میدهند، اما در عمل چنین نیست و اخراج سریالی اساتید در ابتدای دولت آقای رییسی موید این مطلب است؛ مثلا پیگیری جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی پیرو اخراج یکی از اساتید نشان داد اگرچه روند این موضوع قانونی بوده، اما رد پایی از سیاست نیز در این امر مشهود بود. علاوه بر آن متاسفانه در زمینه جذب اعضای هیات علمی قوانینی وجود دارد که اساسا نیاز به اصلاح و بازبینی دارند.
دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه به دروس عمومی و اساتید دانشکدههای الهیات باید توجه بیشتری شود، گفت: دروس عمومی در دانشگاهها صرفا یک امر تکراری برای دانشجویان محسوب میشود که صرفا حضور در کلاس و پاس کردن واحدهای مرتبط بوده و هیچ گونه عایدی ندارد؛ از طرفی متاسفانه اساتید این دروس گاها رفتار و منشی در روند تدریس اتخاذ میکنند که نه تنها موجب نارضایتی دانشجو از استاد شده، که موجب بیگانگی و دلزدگی دانشجو از درس مربوطه میشود؛ که متاسفانه این موضوع به شدت به دروس عمومی که در جهت اعتلای فرهنگ انقلاب و دفاع مقدس هست ضربه سنگینی وارد میکند؛ با این اوصاف لازم است وزارت عتف به این مسئله ورود جدی داشته باشد و معاونتهای فرهنگی و آموزشی اهتمام جدی به این امر بورزند.
فتوحی بر لزوم رفع بروکراسیهای اداری در دانشگاه تاکید کرد و افزود: ما شاهد این هستیم که تشکلها برای تخصیص بودجه به فعالیتهای فرهنگی خود به شدت دچار سختی هستند. روند اخذ بودجه در دانشگاه دشوار و زمان بر بوده که این امر منجر به ناامیدی تشکلها و راکد شدن آنها میشود. وزارت علوم موظف است ساز و کاری اتخاذ نموده تا این مسئله برای تشکلها که بازوی اصلی فعالیت فرهنگی در دانشگاه هستند حداقل تسهیل شود تا ما شاهد افزایش کمی و کیفی فعالیتهای فرهنگی در دانشگاه باشیم.
سعید هادوی دیگر عضو شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان نیز با بیان اینکه محتوای دروس در دانشگاهها به ویژه در حوزه علوم انسانی ضد گفتمان اسلام و انقلاب هستند و به همین دلیل این محتواها و منابع منجر به تربیت افراد متدین نمیشوند، گفت: وزارت علوم باید با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص اصلاح رشتههای علوم انسانی اصلاح این رشتهها را در جهت تمدن سازی و جامعه سازی در محیط دانشگاهها در اولویت قرار دهد.
وی اظهار کرد: اساتید علاوه بر تعهد و تخصص باید از دو بعد نظری و عملی نیز مومن و ملتزم باشند تا اگر فاسدترین منابع هم در اختیار این اساتید قرار گرفت آنها بتوانند با رویکرد قوی، مستدل و انتقادی این منابع را تدریس و دانشجویان مومن و انقلابی را تربیت کنند.
هادوی با بیان اینکه دانشگاهها به صورت جزیرهای اداره میشوند و از نظر مالی و اقتصادی به هیچ ارگانی اعم از دیوان مناسبت پاسخگو نیستند، تصریح کرد: در فضای دانشگاه نیازمند اقدامات عمیق و راهبردی هستیم و این در حالی است که هر اقدام عمیق و راهبردی هزینه ساز است با این وجود انتصابات در دانشگاه باید طبق اسلام، اسناد و گفتمانهای جمهوری اسلامی انجام بگیرد؛ چرا که اگر بخواهیم انتصابات را بر اساس جو دانشگاه و لابیها انجام دهیم موفق نخواهیم شد و همچنان در راستای امتداد وضع موجود پیش خواهیم رفت.
وی با اشاره به اینکه تحول در دانشگاه از روسا شروع میشود و در مراحل بعدی سند اسلامی شدن دانشگاه به عنوان مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به صورت گفتمان سازی و جریان سازی مورد توجه قرار بگیرد و نه فقط در حد شعار و لفظ باقی بماند، افزود: سند اسلامی شدن دانشگاه و نقشه جامع مهندسی کشور هر دو باید قطب نمایی برای دانشگاهها باشند.
عضو شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با بیان اینکه اجرای سند ۲۰۳۰ از مهترین مسائلی است که در سطح دانشگاه با آن مواجه ایم به گونهای که نظامهای ارزیابی و شاخصهای رتبه بندی طبق اسناد و شاخصهای این سند انجام میشوند، گفت: مولفههای سند ۲۰۳۰ خلاف موازین دینی کشورمان هستند با این وجود طبق بیانات رهبر معظم انقلاب این فضا باید متحول شود؛ چون هر فردی که با نظامات رتبه بندی و شاخصهای ۲۰۳۰ ارتقاء یابد فردی انقلابی نخواهد بود. به هر روی ضرورت دارد که ما مرجعیتهای ارزیابی خودمان را داشته باشیم و بر اساس مبنا و ارزیابی دشمن این مسئله را پیش ببریم.
هادوی اضافه کرد: برجسته سازی قومیت گرایی مهمترین نقطه تمرکز طراحی راهبردی دشمن برای تضعیف و فروپاشی انسجامی ملی و مقابله با جمهوری اسلامی است که از طریق تضعیف و حذف خط رسمی کشور و برجسته سازی زبانها و خط قومیتی پیش میرود. به هر روی این مسئله میتواند بدخیم، کشنده و فراگیر باشد و به کل دانشگاهها نفوذ کند.
گفتنی است، نمایندگان اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان طی نشستی که با حضور زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دیگر فعالان دانشجویی برگزار شد، نیز به بیان نقدها و مطالبات خود از این وزارتخانه پرداختند.