به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، امید رضایی فر اظهار داشت: اجرایی سازی سامانه نظام ایدهها و نیازها (نان)، طراحی و اجرایی سازی اجزای تکمیلی شامل جریان اقتصادی نوین (جان)، جستجوی آزمایشگاههای مرجع (جام) و خاستگاه آموزشی صنعت (خاص) و همچنین ایجاد پیوند همکاری میان دانشگاهها و پارکهای علم و فناوری از دیگر راهکارهای این معاونت در تحقق شعار سال است.
سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، درخصوص رابطه رشد تولید و توسعه زیست بوم نوآوری افزود، این مهم با نفوذ فناوری در سطح جامعه با ایجاد زمینههای اقتصادی از جمله جمع پذیریهای مالی و سرمایه گذاریهای خرد و عمومی مهیا میشود. توسعه زیست بوم نوآوری با فرهنگ سازی لازم و مردمی سازی اقتصاد میتواند بستر مناسبی برای تحقق رشد تولید بر همین اساس موجب مهار تورم شود؛ این اتصال بین مصرف و تولید در قالب مشارکت مردمی به عنوان راهکار اساسی برای تحقق همزمان مهار تورم و رشد تولید است که بدون شک مهمترین بخش قابل اتکا در این عرصه موضوعات مبتنی بر فناوری است که میبایست قابلیت نوآوری را نیز داشته باشند.
دکتر رضایی فر خاطرنشان کرد: موارد مهمی جهت تسهیل شدن مهار تورم و رونق تولید توسط معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، در حال انجام است که میتوان به بازطراحی بخشی از سامانه نان به عنوان پل ارتباطی میان تقاضای کالا و فناوری کشورهای دیگر و ظرفیتهای تولیدی پارکهای علم و فناوری، معرفی محصولات و نیازمندیهای شرکتهای دانش بنیان، توانمندی شرکتها و واحدهای فناور، تشکیل واحدهای فناور و شرکتهای دانش بنیان براساس نیازهای جامعه، ایجاد زمینه همکاریهای فناورانه بین المللی، دورههای آموزشی مهارت محور، آغاز فرایند شناسنامهدار کردن محصولات و توانمندیهای شرکتهای دانشبنیان، سامانه پیادهسازی بستر اجرای طرح ملی ترویج کارآفرینی و همچنین ثبت نیازها و اولویتهای تحقیقاتی دستگاههای اجرایی جهت انعکاس به ایدهپردازان کشور اشاره کرد.
سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، با اشاره به تحقق رونق تولید، و اینکه ابتدا باید مبحث کارآفرینی را در دانشگاهها ایجاد کرد، به اجرای طرح ملی ترویج کارآفرینی در دانشگاهها توسط این معاونت اشاره کرد و افزود: این طرح با پوشش ۳۰ هزار دانشجو در ۹۵ دانشگاه قابل اجرا است و دبیرخانه طرح در پارک علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر قرار دارد؛ جامعه هدف این طرح جامعه دانشجویی است.
سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم در ادامه گفت: برای اینکه دانشجویان بتوانند در امر کارآفرینی موفق باشند میتوانند توانمندی خود را با آموزش مهارتهای مرتبط با کارآفرینی و کار گروهی و همچنین افزایش دانش تجاری و پیشگامی در عرصه فناوری و نوآوری، در کنار طرحهای دیگر این معاونت از جمله «طرح دستیار فناوری» با میزبانی پارکهای علم و فناوری کشور آغاز کنند. تاکنون با مشارکت ۴۲ پارک علم و فناوری و ۱۶۲۱ واحد فناور و بیش از ۲ هزار دانشجو در تمام مقاطع تحصیلی دوره شش ماهه خود را به مهارت آموزی پرداختند.