به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه، سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، با حضور در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران در مراسمی که به میزبانی جامعه اسلامی دانشجویان برگزار شد، ضمن سخنرانی با موضوع تکریم معلم و جایگاه آن در جامعه، پاسخگوی سؤالات دانشجویان بودند.
اهمیت و جایگاه معلم در جامعه
نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی، در ابتدای سخنان خود با پرداختن به ویژگیهای جامعه جاهلی، نقش معلمان را عمق بخشیدن به علم عنوان کردند تا در جامعه موضوعات زرد و انحرافی محور بحث قرار نگیرد. جلیلی در ادامه توضیح داد: اهمیت علم و دانش در این امر بروز پیدا میکند که علم میتواند فرد یا جامعهای را از جهل عبور بدهد. یادگیری صرفا برای کسب و افزودن اطلاعات جدید نیست بلکه در فرآیند یادگیری، فرد یا جامعه جهت پیدا میکند؛ بنابراین اهمیت معلم نه فقط برای افزایش دانش بلکه به بینشی است که میتواند در فرآیند تدریس به دانشآموزان و یا حتی به جامعه ببخشد.
یکی از مهمترین دغدغههای نسل جوان ما نگرانی از آینده است. این نگرانی منطقییست، زیرا انسان با عمر کوتاهی که دارد همواره خواستار سپری کردن این عمر در یک افق و چشم اندازییست که بتواند او را به کمال و سعادت برساند. این چشم انداز و افقی که انسان میخواهد عمر کوتاه خود را در آن سپری کند از طریق علم و دانش روشن میگردد و به همین دلیل در تعابیر دینی اسلام علم را همواره به چراغ و روشنگر راه تعبیر میشود.
ارزش علم و معلم در عصر ما در این است که بتواند به دانش جامعه، بینش بدهد و این جامعه را به سمت علم و عقل سوق بدهد. این معلم است که میتواند به آگاهی نسل جوان ما عمق ببخشد و مبنای پذیرش سخنان را استدلال و منطق قرار دهد و اینگونه جامعه را به سمت آگاهی و سعادت هدایت کند مانند نقشی که انبیاءالهی ایفا کردهاند. تکریم معلم برای این است که معلم میتواند در نگاه به مسائل مهم و اصلی کشور عمق ببخشد.
پرداخت حقوق معلم بدون افزایش تورم
وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری دانشجو درباره اینکه یکی از معضلات اصلی قشر معلم مسئله معیشت آنان است و برخی مسئولان پرداخت حقوق متناسب با خط فقر به معلمان را عامل تورم میدانند، با توجه به این موضوع و فعالیت پژوهشی آنها در دولت سایه، اگر روزی رئيس جمهور شوند، چه راهکاری برای آن خواهند داشت؟ توضیح داد: یک روش برای تأمین حقوق معلمان، پرداخت از محل هزینههای اضافی و اختلالهای موجود در نظام تأمین بودجه برای مدارس و اصلاح سرانههای آموزشی است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با مطرح کردن ویژگی مدارس الگو، الزامات و اقتضائات مدرسه خوب را عنوان و بر رعایت عدالت آموزشی تأکید کرد. وی با اشاره به نقش مهم معلمان و بیان جزئیات جامعه جاهلانه و جامعه اسلامی، استفاده از تجارب گذشته و محوریت قرار گرفتن موضوعات اصلی و تمرکز بر آنها را شرط حل مشکلات جاری کشور دانست.
حل مشکلات کشور با تمرکز و همیاری
در بخش دیگری از برنامه، آقای جلیلی در پاسخ به سؤالات دانشجویان پیرامون ساختار سیاسی کشور، چرایی حضور در انتخابات و نحوه فعالیت دولت در سایه توضیح داد: ولایت، فقاهت و عدالت است و مجلس خبرگان، عامل نظارت و تقویت رهبری ولایت فقیه است. وظیفه ما این است که رقیب یا رفیق خود را در راستای انجام مسئولیتها یاری کنیم، دولت در سایه گفتمانی برای همیاری میان مردم و دولت است. هر دانشگاه میتواند یک دولت در سایه باشد و برای حل مشکلات کشور تأمل کرده و با دولت فعلی در تعامل باشد.
برخی موضوعات که مربوط به مصلحت عمومی کشور است باید در مباحث و گفتگوها محور قرار گرفته و توسط جامعه دانشگاهی و علمی به آن عمق داده شود نه اینکه جامعه صرفا به سمت موضوعی برود که ارزشی نداشته و صرفا، چون این موضوع زود پخش شده، اهمیت پیدا کرده است.
یکی از نقشهای شهید بزگوار و معلم انقلاب، شهید مطهری در این بود که میتوانست به دانش جامعه عمق داده و آن را جهت بدهد. سره از ناسره را برای مردم بیان کند و علم و منطق را مبنای پذیرش سخن در جامعه قرار دهد. این معلم در همه عرصههایی که فعالیت مینمود چه در فلسفه چه در بررسی دین چه در بررسی جامعه و یا حتی در تبیین داستان کودکان آن بینش لازم و جهت درستی که میشناخت را ارائه میداد تا یک جامعه به آن سمت حرکت کند.