به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در دومین دوره منش استادی با محوریت ایمان و امید ویژه استادان جوان دانشگاه که در دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، درباره نقش ایمان و امید در علوم دانشگاهی گفت: ایمان یک امر قلبی است، البته ظهور زبانی و فعلی پیدا میکند.
وی افزود: حقیقت ایمان امر قلبی و درونی است و برای مثال، اگر کافری یک لحظه ایمان بیاورد و از دنیا برود، اما فرصتی برای اقامه نماز نداشته باشد هم مؤمن به حساب میآید.
حجتالاسلام خسروپناه تصریح کرد: ایمان یک امر اختیاری است و انسان آزادانه و با اختیار خودش مؤمن میشود و، چون انسان مؤمن است آزاد است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ایمان معرفت پذیر و همراه با تصدیق قلبی است، یعنی ایمان با شکاکیت قابل جمع نیست.
حجتالاسلام خسرو پناه تأکید کرد: بین امید و آرزو فرق است و این معناشناسیها بسیار مهم هستند، امید امر منشی هوشمند و امر ذهنی روانی مثبت است و دارایی و ظرفیت به شمار میآید و پیوندی با بینش دارد و ایمان امر قلبی است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امید بستر تقویت ایمان میشود و امید و ایمان در هم تنیده هستند و تأثیر و تأثر با یکدیگر دارند.
حجتالاسلام خسرو پناه با بیان اینکه امید توامان با ایمان است، تأکید کرد: نتیجه این دو عمل صالح یعنی خدمت به مردم، رشد، توجه به مظلومان است.
وی اضافه کرد: بین جهاد، تلاش و امید پیوند است و با امید جهاد شکل پیدا میکند و انسان مؤمن امید به فتح دارد.
حجتالاسلام خسرو پناه بیان کرد: تلاش جدی و واقعی علمی اولین نتیجه نقش ایمان و امید در علوم دانشگاهی است، برخی استادان کار علمی را تنها به منظور هیئت علمی شدن یا دستیابی به دانشیار و رسمی شدن انجام میدهند و پس از رسیدن به اهداف خود دیگر تحقیق علمی انجام نمیدهند، در صورتی که تلاش علمی واقعی برای ارتقا نیست.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: تلاش علمی واقعی حاصل ایمان و امید است و استاد مؤمن و امیدوار دنبال علم نافع است، یعنی علمی که پیوندی با صنعت و دانشگاه دارد و در راستای مسائل جامع پیش میرود.
دلیل اصلی کاهش نظریه علوم انسانی نبود تفکر فلسفی است
حجتالاسلام خسرو پناه گفت: نمیتوان گفت استادی که صاحب نظریه در علوم انسانی و اجتماعی است، مبنای فلسفی ندارد، دلیل اصلی کم بودن نظریهپرداز علوم انسانی نبود تفکر فلسفی است.
وی افزود: علم استادی که مؤمن امیدوار است با فضیلت اخلاقی مانند تواضع و مردمداری و عشق و محبت همراه است و این استاد تنها چند فرمول را در کلاس درس ارائه نمیدهد، تعلیم و تربیت را به دانشجو آموزش میدهد.
کار استادان علوم انسانی نوشتن نقشه جامع علوم انسانی کشور است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مهمترین عامل تمدن سازی پذیرش عقل جمعی است و تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی در تمام امور حتماً با عقلانیت جمعی استادان و اعضای شورا باید تصویب شود. استادان علوم انسانی باید نقشه جامع علوم انسانی کشور را با خرد جمعی بنویسند؛ چرا که آنها صاحبنظر هستند.
مباحث علوم انسانی دانشگاهها باید از نقلی به عقلی تغییر یابد
حجتالاسلام خسرو پناه ادامه داد: ایمان و امید علوم دانشگاهی را در ساحت عقلی تجربی تقویت میکند و مباحث علوم انسانی فعلی در دانشگاهها به شیوه نقلی تدریس میشود، باید نقل دیگران را بخوانیم، اما باید استادان هم در کاربست نقد و تجربه نظریات نقش مکثر ایفا کنند و ایمان و امید باعث تبدیل علوم دانشگاهی نقدی به عقلی میشود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: جنگ جهانی سوم علیه ایران شکل گرفت، اما بدون علم و دانش مبتنی بر ایمان و امید نمیتوانست به پیروزی برسد.
وی افزود: شهید قاسم سلیمانی و شهید فخرایی نژاد با علم مبتنی بر ایمان و امید پیروز شدند و چند کشور جهان در حوزه فناوری کوانتوم ورود پیدا کردهاند و هوش مصنوعی فعلی در جامعه ایران کوانتومی نیست و کوانتوم در زیرشاخههای حوزه علوم انسانی تأثیر گذاشته است.
حجتالاسلام خسروپناه گفت: در حال حاضر؛ تولید کامپیوتر کوانتومی و صنعت بیولوژیک غذایی داریم و امروزه میتوانیم مخابرات خود را کوانتومی کنیم و تحقق این موضوع محصول ایمان و امید است.