فرشاد ابراهیم پور نورآبادی، نماینده مردم ایذه، باغملک، دزپارت و صیدون در مجلس دوازدهم و نائب رئیس دوم کمیسیون آموزش و تحقیقات در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، درخصوص نقشه جامع علمی کشور گفت: «روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور ضرورتی انکارناپذیر است؛ زیرا تحولات سریع جهانی در علوم و فناوری، مانند هوش مصنوعی، زیستفناوری، فناوری نانو و علوم کوانتومی و استانداردها، اولویتهای جدیدی ایجاد کرده است. این روزآمدسازی، ابزاری برای ایجاد مزیت رقابتی علمی و فناوری در عرصۀ بینالمللی و تأمین نیازهای داخلی کشور است. همچنین، این فرایند کمک میکند ظرفیتهای علمی ایران با تمرکز بر علوم تحولآفرین، درراستای پیشرفتهای جهانی هدایت شوند.»
نائب رئیس دوم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: «روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور باید همگام با تحولات جهانی در علوم و فناوریهای نوین انجام شود. استفاده از ظرفیتهای ملی در حوزههایی مانند هوش مصنوعی و فناوریهای آیندهمحور، میتواند کشور را به سمت اقتدار علمی و اقتصادی پایدار هدایت کند. ما نیازمند رویکردی جامع، مشارکتی و پویا هستیم تا نقشه علمی کشور بتواند بستری برای حل چالشهای ملی و دستیابی به توسعۀ متوازن فراهم کند.»
ضرورت ایجاد فضای گفتوگوی ملی برای روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور
این نماینده مجلس دوازدهم درخصوص الزاماتی که روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور بهصورت مشارکتمحور نیاز دارد، گفت: «ایجاد فضای گفتوگوی ملی: برگزاری نشستهای تخصصی با حضور اساتید، پژوهشگران و متخصصان حوزههایی مانند هوش مصنوعی، علوم داده و زیستفناوری. تسهیل دسترسی به اطلاعات و زیرساختها: فراهم کردن بسترهایی برای ارائۀ دادههای علمی و استفاده از سامانههای هوشمند. توجه به اولویتهای منطقهای: توسعۀ متوازن ظرفیتهای علمی در سراسر کشور. جلب مشارکت صنایع دانشبنیان: بهویژه در حوزههایی مانند فناوریهای دیجیتال و هوش مصنوعی، که ظرفیت حل مسائل واقعی را دارند.»
ابراهیم پور درباره بهرهگیری بهتر از ظرفیت نخبگان راههایی را ارائه داد: «کارگروههای تخصصی: باید اساتید و نخبگان براساس حوزههای تخصصی خود، بهویژه در علوم نوین مانند یادگیری ماشین، زیستشناسی مصنوعی و فناوری کوانتومی، در فرایندهای تصمیمگیری مشارکت داده شوند. مشوقهای مادی و معنوی: ایجاد انگیزه برای نخبگان داخلی و دعوت از نخبگان ایرانی خارج از کشور. استفاده از فناوریهای ارتباطی: ایجاد سامانههای آنلاین و هوشمند برای جمعآوری و تحلیل ایدهها. ایجاد شبکههای علمی: ایجاد مراکز پژوهشی مشترک میان دانشگاهها و صنایع.»
اولویت دهی به هوش مصنوعی و فناوریهای نوظهور در نقشه جامع علمی کشور
نائب رئیس دوم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به این سؤال که الان نقشۀ علمی کشور در چه مرحلهای است، توضیح داد: «درحالحاضر، بازنگری در نقشه جامع علمی کشور در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد و به گفته مسئولان، تمرکز بیشتری بر علوم نوین، از جمله هوش مصنوعی و فناوریهای نوظهور، قرار گرفته است. کارگروههای تخصصی درحال بررسی شکافهای میان نسخۀ فعلی نقشه و نیازهای جدید علمی هستند. بااینوجود، ارتقای تعاملات بین دستگاهها و جذب مشارکت نخبگان همچنان به بهبود بیشتری نیاز دارد.»
وی پیشنهاداتی برای ارتقای کیفیت سطح و نسخه روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور ارائه داد: «تمرکز بر علوم جدید و بینرشتهای: نقشه باید هوش مصنوعی، علوم داده و زیستفناوری را در اولویت قرار دهد؛ زیرا این حوزهها میتوانند موتور محرک توسعه پایدار باشند. انعطافپذیری در سیاستگذاری: نقشه باید قابلیت تطبیق با تغییرات سریع فناوری و نیازهای جهانی را داشته باشد. توسعۀ شاخصهای پایش: تعریف شاخصهای دقیق برای سنجش پیشرفت علمی در حوزههایی مانند فناوریهای دیجیتال و نوآورانه. تقویت دیپلماسی علمی: ایجاد همکاریهای بینالمللی در علوم پیشرفته.»
این نماینده مجلس دوازدهم در پایان اظهار داشت: «نقشه جامع علمی کشور باید به یک سند راهبردی پویا و آیندهنگر تبدیل شود که ضمن بهرهگیری از ظرفیتهای نخبگان، بتواند کشور را در مسیر رقابتپذیری علمی و فناوری هدایت کند. هوش مصنوعی و علوم نوین باید در مرکزیت این نقشه قرار داشته باشند، زیرا تنها از طریق این علوم است که میتوان در برابر تحولات جهانی مقاوم و پیشرو بود.»