به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، یک تیم پژوهشی متشکل از متخصصان حوزه هوش مصنوعی و GIS به سرپرستی دکتر سیدامید حسنپور جسری، عضو هیأت علمی دانشکده فنی کاسپین دانشکدگان فنی دانشگاه تهران، با استفاده از الگوریتمهای بهینهسازی و فناوری هوش مصنوعی، یک پلتفرم بومی برای مسیریابی و مدیریت هوشمند ناوگان حملونقل طراحی کردهاند که فرآیندهای توزیع بار، مانیتورینگ و کنترل ناوگان، برنامهریزی سیستم توزیع و مسیربندی ارسالها را بهبود میبخشد.
حسنپور درباره اهمیت این پروژه، اینگونه توضیح داد: «صنعت حملونقل در کشورهای مختلف، ۶ تا ۱۲ درصدی در تولید ناخالص داخلی دارد. مسائل گوناگون این صنعت از قبیل محدودیت در عرضه خودرو خصوصاً در حوزه حمل بار، هزینه بالای حملونقل، مدت زمان انتظار زیاد، آلودگی هوا و ترافیک سنگین، ضرورت بهینهسازی در بهرهبرداری از ظرفیت خودرو را نمایان میکند.»
دکتر حسنپور همچنین اظهار داشت: «با توجه به ظهور فناوریهای نسل ۴ و نقش دگرگونکننده آن در صنعت حملونقل، شرکتهای حملونقل ناگزیر از استفاده از این فناوریها برای افزایش بهرهوری و کاهش هزینهها هستند. پلتفرم ارائهشده نیز با بهرهگیری از این فناوریهای نوین و با هدف حل چالشهای این صنعت طراحی شده است.»
وی در معرفی این سامانه گفت: «این پلتفرم هوشمند با تکیه بر فناوریهای ردیابی و GPS در صنعت نسل ۴، به کارخانهها این امکان را میدهد تا وضعیت ناوگان خود را در لحظه مشاهده و کنترل کنند. این قابلیت، علاوه بر افزایش امنیت ناوگان، تأخیرات را کاهش داده و بخشهای مختلف سازمان را هماهنگتر میکند.»
سرپرست تیم پژوهشی طراحی این نرمافزار هوشمند، مسیریابی بهینه، کاهش زمان و هزینه حملونقل، کاهش میزان تردد خودرو، کاهش ترافیک، افزایش رضایت مشتریان و کاهش آلودگی هوا را از جمله دستاوردهای این نرمافزار برشمرد و گفت: «این نرمافزار قادر است با استفاده از الگوریتمهای پیشرفته بهینهسازی، برنامه دقیقی برای توزیع کالا ارائه دهد. این برنامهها شامل زمانبندی دقیق، تخصیص بهینه منابع و تعیین مسیرهای بهینه برای هر ارسال است.»
وی همچنین استفاده از کلاندادهها را یکی از ویژگیهای مهم این پلتفرم عنوان کرد و افزود: «این پلتفرم با اتصال به سایر سیستمهای مورد استفاده در سازمان، دادههایی شامل اطلاعات مسیرهای تردد، زمانبندیها، شرایط جوی و ترافیکی و اولویتهای تحویل مشتریان خاص را تحلیل میکند و بر اساس این تحلیلها، تصمیمگیری بهینهای انجام میدهد.»
عضو هیأت علمی دانشکدگان فنی دانشگاه تهران دیگر امتیاز این سامانه را چنین توضیح داد: «این پلتفرم یک پلتفرم کاملاً بومیشده است، بدین معنا که با شناخت دقیق از چالشهای خاص لجستیک و حملونقل در ایران، مانند مشکلات زیرساختی، قوانین و مقررات داخلی، و شرایط ترافیکی ایران، طراحی شده است.»
حسنپور با مقایسه این پلتفرم با نمونههای خارجی و داخلی گفت: «کاهش هزینه و زمان، ارائه خدمات بهتر به مشتری نهایی، پشتیبانی و خدمات محلی و امنیت داده از جمله مزایای این پلتفرم نسبت به مشابه خارجی آن است. در مقایسه با نمونههای داخلی نیز، این پلتفرم به دلیل ترکیب فناوریهای پیشرفته مانند هوش مصنوعی، الگوریتمهای بهینهسازی و تحلیل کلاندادهها، مزیت رقابتی قابلتوجهی دارد و خدمات جامع و برجستهتری به مشتری ارائه میدهد.»
گفتنی است این پلتفرم هوشمند مسیریابی، یکی از دستاوردهای برتر دانشگاه تهران بود که در غرفه ویژه بیست و پنجمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فنبازار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رونمایی شد.