رئیس کمیته آموزش مجلس با بیان اینکه به جای مدرکگرایی باید مهارت را رواج دهیم، گفت: ما باید به رشد و آموزش فوقدیپلم و تکنسین بپردازیم و در حوزه فنیوحرفهای سرمایهگذاری کنیم؛ چراکه دیگر کشور نیاز به این همه کارشناس و لیسانس ندارد.
به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از ساری، دکتر محمدمهدی زاهدی صبح امروز در جمع دانشجویان دانشگاه مازندران، موتور محرک پیشرفت کشور را در علم و فناوری دانست و گفت: اگر این مهم را بپذیریم، قیوداتی مسئولیت آفرین در حوزه اجرایی و سیاست گذاری خواهیم داشت.
وی از جمله رویکردهای اتخاذ شده برای پیشرفت علم و فناوری را براساس اصولی ذکر کرد و اذعان داشت: در آموزش، رویکرد پژوهش محور را دنبال کنیم و به جای نگاه مفروض، نگاه پژوهش محور و مسئله پرداز داشته باشیم و باید نظام نوین دانشجویان، یعنی روش های مبتنی بر خلاقیت و نوآوری را طراحی کنیم.
رئیس کمیته آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اصلاح و توسعه رشته های تحصیلی و رشته های میانرشته ای متناسب با نیاز آموزشی کشور افزود: ما باید به بعد کارآفرینی در آموزش توجه نشان دهیم تا از این طریق بتوانیم بیکاری را در فارغ التحصیلان کاهش دهیم.
زاهدی ضمن اشاره به بازنگری در رشته های علوم انسانی و ایجاد فرصت های شغلی و وارد کردن کارآفرینی در همه رشته ها تصریح کرد: توسعه فرهنگ کارآفرینی از طریق دانشگاه و سایر نهادهای اجتماعی صورت می گیرد و برای عملی شدن این کار، باید صنعت را وارد دانشگاه کرد تا پیوستگی بین این دو مداوم و همیشگی باشد.
وی با اشاره به حمایت از تولید و کاربردی کردن رشته های انسانی خاطرنشان کرد: باید به رشته های مسئلهمحور توجه کنیم و نیاز به مراکز طراحی مسئله و مسائل کشور در حوزه های مختلف بر این اساس استوار است.
رئیس کمیته آموزش و تحقیقات مجلس ایجاد مراکز سیاست گذاری را به این معنا دانست که سیاست اجرا و سازگاری تشویقی و حمایت از نظریه پردازان و منتقدان علمی تدوین کنیم تا با این روش بتوانیم کارشناسان خبره ای در علوم مربوط داشته باشیم.
زاهدی ضمن بیان این نکته که در رشته های تحصیلات تکمیلی بویژه رشته هایی که بر مبنای آمایش سرزمینی و تقاضای بازار کار است، نیاز به بازنگری داریم، افزود: برای تغییر دادن شرایط باید سریع عمل کنیم؛ چون رقابت سرعت زیادی دارد و دنیا همچنان در حال دگرگونی و حرکت مداوم است.
وی به لزوم اصلاح هرم تحصیلی اشاره کرد و گفت: ما باید به رشد و آموزش فوق دیپلم و تکنسین بپردازیم و در حوزه فنی و حرفه ای سرمایه گذاری کنیم؛ چرا که دیگر کشور نیاز به این همه کارشناس و لیسانس ندارد.
رئیس کمیته آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به لزوم توجه جدی به شرکت های دانش بنیان گفت: یکی از راه های دستیابی به اقتصاد دانش بنیان توجه به شرکت های دانش بنیان است که در نقشه جامع علمی کشور هم، پیش بینی شده و تا رسیدن به افق چشم انداز 20 ساله باید 50 هزار شرکت دانش بنیان در کشور راه اندازی شده باشند.
زاهدی ادامه داد: دستگاه های مرتبط با این موضوع از جمله وزارتخانه های صنایع و معادن، علوم، تحقیقات و فناوری، دفاع، نفت، بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی، ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین جهاد دانشگاهی باید همت کنند و قانونی را که در این زمینه تصویب شده، به خوبی اجرایی کنند.
وی درباره این قانون یادآوری کرد: در قانون، به تاسیس 50 هزار شرکت دانش بنیان در نقشه جامع علمی کشور و سند افق چشم انداز 1404 اشاره شده است.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: راهکار قانون مصوب مجلس، دستگاه های کشور را ملزم به ارائه راهکار و تسهیلات می کند که در راستای نقشه جامع علمی کشور است.
به گفته زاهدی، مقام معظم رهبری تاکید داشتند که حتماً شرایط لازم برای توسعه این شرکت ها وجود داشته باشد.
وی در پایان تصریح کرد: در مجلس به جد دنبال این اصل هستیم و در تعریف نخبه ها باید بازنگری کنیم و چتر نخبگی را گسترش دهیم تا به سوی نظام آموزش عالی مبتنی بر نوآوری و مهارت حرکت کنیم و به جای مدرک گرایی مهارت را رواج دهیم.