مسعود فراستی گفت: فیلمسازان ایران از لحاظ زیستی از مردم جامعه فاصله دارند و میشود گفت، فیلمسازان ایران برجساز هستند.
به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از ارومیه، نشست نقد و بررسی سینمای ایران روز گذشته در حالی با حضور مسعود فراستی در دانشگاه آزاد ارومیه برگزار شد، که با حاشیه هایی همراه بود.
این نشست که با 45 دقیقه تاخیر آغاز شد با استقبال گسترده دانشجویان همراه بود و صندلی های سالن کاملا پر بود و دانشجویان مجبور به نشستن در کف سالن شدند، در ابتدای مراسم فراستی، کلیپ پخش شده توسط بسیج دانشجویی این دانشگاه را مورد نقد و بررسی قرار داد.
وی افزود: همه فیلم سازان، شمال شهرنشین هستند و درد مردم جنوب شهر را درک نمی کنند، پس چگونه می توانند فیلم هایی با دغدغه انقلابی بسازند، بهتر است بگویم فیلم سازان ایران برج ساز شده اند.
یکی از دانشجویان منتقد حرف های فراستی با قرار گرفتن پشت تریبون سوال خود را چنین مطرح کرد، آیا این که فیلم جدایی نادر از سیمین اسکار گرفته و افتخاری برای ایران محسوب می شود جای این همه انتقاد و سرکوب دارد، چرا هر هنرمندی که اثر خوب از خود به جای می گذارد فورا توسط شما منتقدین مورد سرزنش و سرکوب قرار می گیرد؟ فراستی در پاسخ گفت: فیلم جدایی نادر از سیمین به چند دلیل فیلم بدی است، اول به دلیل اینکه دولت و ملت ایران را محکوم به دروغ گویی می کند، دوم اینکه دوربین این فیلم شخصیت و هویت خاصی ندارد و کاملا بی شخصیت است و سوم اینکه جایزه اسکار کاملا سیاسی است.
سوت و کف برخی دانشجویان حاضر در سالن، تعجب مسعود فراستی را برانگیخت و گفت: دلایل من برای انتقاد از فیلم جدایی نادر از سیمین باید غیرت هر ایرانی را به جوش آورد؛ اما این سوت و کف های شما نشان از عکس العمل متضاد شما دارد.
وی افزود: در این فیلم دروغگویی ملت ایران به طور آشکار بیان شده و هیچ کارگردانی حق ندارد تصویر غلط از مردم کشورش ارائه دهد، اصغر فرهادی نمی تواند همه مردم را دروغگو خطاب کند و این کار او اشتباه محض است.
فراستی گفت: دست هایی که از طرف شما دانشجویان در تائید این فیلم مزخرف زده شد، نشان از عکس العمل احساسی شماست، نه شعور و منطق.
به تولیدات ضد ملی نباید رحم کرد
دانشجوی دیگری در مورد مواضع تند فراستی اعتراض کرد و فراستی در پاسخ گفت: در موضع نقد، منتقد نمی تواند در لفافه سخن بگوید و باید گفت به تولیدات ضد ملی نباید رحم کرد.
این منتقد سینمایی تصریح کرد: اینجا جای درس اخلاق نیست و در مباحث نقد باید انتقاد کرد، بدون نقد هیچ پیشرفتی در کار نخواهد بود و هیچ اثر هنری بدون نقد وارد تاریخ هنر نخواهد شد.
نقد فیلم مهم تر از ساخت آن است
فراستی ادامه داد: منتقد با نگاه موشکافانه به تمام زوایای یک فیلم نگاه می کند و سعی دارد در فضای کاملا بی طرف و منصفانه اشکالات را بررسی کند؛ در حالی که فیلم ساز شاید به اندازه منتقد این دغدغه را ندارد.
وی گفت: مدیوم منتقد، نقد است و نقد یک مدیوم خودآگاهی است؛ اما فیلم ساز مدیوم هنر دارد که ناخودآگاه است و به نظر من کسی که منتقد است نمی تواند فیلم بسازد.
فیلم «قلاده های طلا» سلیقه ای؛ اما موفق است
فراستی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر نظر وی در خصوص فیلم قلاده های طلا گفت: در این فیلم کارگردان سعی داشته است فیلم با واقعیت تطابق داشته باشد؛ اما اینکه فیلم یک مسئله مهم را پیگیری می کند فیلم موفقی است؛ چراکه آسیب شناسی که در این زمینه انجام داده کار خوبی است.