به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از شیراز، حجت الاسلام سید علی خرسندی امروز در اولین کنفرانس ملی مهندسی برق و کامپیوتر که با حضور امام جمعه، مسئولان شهرستان، اساتید، محققان و پژوهشگران کشوری در دانشگاه آزاد سروستان برگزار شد، دانشگاه را محیطی برای کسب علم و دانش دانست و تصریح کرد: عناصر علم باید در دانشگاه ها پدیدار باشد؛ چراکه علم دانشجو رسالت اساتید را به دنبال دارد.
وی با توجه به دو عنصر ایجابی و یک عنصر سلبی علم افزود: دانشجو باید بداند در دانشگاه به دنبال چه عنصری از عناصر علم برود؛ بنابراین دو عنصر ایجابی موازی هم قرار گرفتند و علم آن به اطلاعات و اندیشه تقسیم بندی شده است، همه ما می دانیم که اطلاعات مقدمه ای برای اندیشه و در نهایت تولید علم می شود.
امام جمعه سروستان بیان داشت: کشوری که برای تولید اندیشه به دنبال علم باشد، می تواند مسیر پویایی را در پیش بگیرد؛ چراکه زمانی ما می توانیم تولید اندیشه داشته باشیم که بتوانیم موضوعیت علوم مورد نیاز را ابداع و ترجمه کنیم.
خرسندی افزود: دانشجویان و اساتید باید به جای ترجمه علم به سوی تولید علم حرکت کنند؛ چراکه ترجمه علم ناقص است و قرآن کریم می فرمایند: اگر خواستیم به مسئله علم به شکل اتمام رسیدگی کنیم، باید علم را به شکل تولید برسانیم.
وی در خصوص تفاوت بین دانشگاه و مراکز دیگر بیان داشت: مراکز دیگر مصرف کننده یا توزیع کننده و یا به ندرت تولید کننده علم هستند؛ اما دانشگاه باید تولید علم را داشته باشد و از این علم به دست آمده توزیع و مصرف کند.
امام جمعه سروستان با اشاره به یک عنصر سلبی در زمینه علم افزود: اگر انسان می خواهد مبتکر شود باید معارضات با ابتکارات علمی را از هم جدا کند و کنار بگذارد.
خرسندی در خصوص معارضات علمی افزود: مهمترین مانع رسیدن به نقطه ابتکار غرور و تکبر است و تعصب و جناح بازی نباید وارد علم شود.
وی در پایان سخنان خود با اشاره به اثرگذاری دانشگاه ها گفت: کشور به نوعی مدیون دانشگاه ها است؛ چراکه دانشگاه ها در همه زمینه ها خوب می درخشد و توانسته اند اثرگذاری مطلوبی داشته باشند.