معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: روند تبدیل شدن «پژوهشگاه» به «دانشگاه» قطعا غلط است و من با آن مخالفم.
گروه علمی «خبرگزاری دانشجو»؛ باوجود این که قرار بر این بود پژوهشگاه ها در دانشگاه با محوریت توجه مسائل مورد نیاز کشور تاسیس شوند، به اعتقاد برخی از کارشناسان، پژوهشگاه ها در حال دور شدن از مسیر پژوهش و تبدیل شدن به محلی جدید برای گرفتن مدرک شده اند و با ادامه این روند، تنها نام پژوهشگاه را به یدک می کشند و تبدیل به دانشگاه دوم میشوند.
مهدی نژاد نوری، معاون پژوهشی وزارت علوم در توضیح این وضعیت این روند را غلط دانست و گفت: پژوهشگاه ها باید در مرز تحقیقات منجر به محصول یا خدمات کار کنند. یعنی باید در این پژوهشگاه ها بر موضوعاتی که نیازهای کشور هستند مثل مواد و انرژی، تمرکز شود.
وی افزود: برای این کار یا باید بسیاری از محققین استخدام شوند یا از دانشجوی پژوهش محور استفاده شود تا با انجام پایان نامه خود یکی از مشکلات کشور را حل کنند. با این نگاه دانشجو گرفتن الزامی است و این امر به این معنا نیست که پژوهشگاه به دانشگاه تبدیل شده است بلکه حرکت در سمت تولید محصول و خدمات است.
معاون پژوهشی وزیر علوم تاکید کرد: دانشجو چون کار عملی انجام داده، کارآفرین خواهد بود؛ دغدغه اشتغال نخواهد داشت و مشکل کشور را نیز حل خواهد کرد. این همان چیزی است که از پژوهشگاه ها انتظار می رود؛ یعنی وارد کردن دانشجو به عرصه عمل. ولی اگر این دانشجو گرفتن، به دادن مدرک ختم شود قطعا انحراف است و مورد قبول نیست.