به گزارش خبرنگار دانشگاه «خبرگزاری دانشجو»، محمدعلی نجفی سرپرست وزارت علوم در مراسم ۲۲ امین سالگرد تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی که در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است با ضمن تبریک ۲۲ امین سالگرد این دانشگاه و گرامیداشت نام زنده یاد دکتر حبیبی و مرحوم دکتر ابتکار که نقش موثری در ارتباط با دانشگاه علمی کاربردی و توجه ویژه بر آموزشهای مهارتی و مهارت آموزی داشتند گفت: روشن است که انسان صاحب مهارت در عرصههای مختلف زندگی با توانایی بیشتری مواجه است و مطالعات روانشناسی نیز نشان میدهد افرادی که از مهارت بیشتری برخودارند در جنبههای مختلف زندگی موفقتر خواهند بود و این موضوع در مباحث اجتماعی نیز صدق میکند.
سرپرست وزارت علوم ادامه داد: در جامعهای که مجموعه اعضای آنجامعه از مهارت بیشتری برخوردار باشند از نظر توسعه و پیشرفت قطعا برتر و بالاتر هستند نظیر کشوری همچون آلمان که از دیرباز آموزشهای خود را بر پایه مهارت بنیان قرار داده بود و در ایران نیز میتوان اصفهان را مصداق این موضوع آورد که به لحاظ فرهنگی و تاریخی توجه بیشتری به مهارت آموزی دارند و به لحاظ فرهنگی در این زمینه پیشرفتهتر هستند.
وی افزود: مهارت و مهارت آموزی در تعالیم اسلام نیز همواره مورد تاکید بوده و هر کجا سخن از ایمان آمده در کنار آن به عمل صالح نیز توجه شده است و تلاش هدفمند در اسلام همواره مورد مدح و ستایش قرار گرفته است.
نجفی در ادامه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری اظهار داشت: مقام معظم رهبری همواره بر این موضوع تاکید کردند و در سخنانشان فرموده بودند که به موازات علم به پنجههای کارآمد نیز نیاز داریم و کار بدون علم کم اثر است و علم بدون کار بیاثر خواهد بود.
سرپرست وزارت علوم تصریح کرد: در حالی که از ابتدای انقلاب اسلامی مهارت آموزی و مهارت همواره مورد تاکید بوده اما واقعا به این موضوع غفلت شده و در حالی که بسیار اندیشیدهایم برای کاربردی کردن آموزشگاهها اما در عمل بیتوجهی کردهایم به فراهم کردن مقدمات این کار و بیتوجهی کردهایم در تدوین یک سیستم کارآمد و سازوکارهای لازم در این خصوص که یک ضعف محسوب میشود.
وی ادامه داد: اینکه ما در کشورمان فارغ التحصیلان بسیار داریم و در کنار آن نیروی کار کارآمد نیز کم داریم مصداق این ضعف است و در واقع نشان میدهد نیروی کارآمد نتیجه و حاصل آموزشهای ما نبوده است.
نجفی در ادامه اذعان داشت: به لحاظ کمی شرایط ما مناسب است اما واقعیت این است که به لحاظ کیفیت ما در نقطه مطلوبی قرار نداریم و در حالی که این آموزشها به جهت تقاضامحور بودن بسیار مفیدند اما واقعیت این است که مهارت آموزی آنچنان که باید محقق نشده است.
سرپرست وزارت علوم با اشاره به وظایف دانشگاه جامع علمی کاربردی تاکید کرد: یکی از وظایف مهم دانشگاه علمی کاربردی هدایت و دادن مشورت به مراکز علمی و کاربردی و مدیران و مسئولان این مراکز است چرا که در حال حاضر اگر چنین تصمیمی گرفته شود مرکزی متخصص برای دادن مشاوره در این خصوص وجود ندارد و این وظیفه دانشگاه جامع علمی کاربردی است.
نظام آموزشی ما از ضعف نظارتی رنج میبرد
وی افزود: همچنین یکی دیگر از وظایف مهم و اساسی دانشگاه علمی کاربردی نظارت و ارزشیابی بر این مراکز است که واقعیت این است که نظام آموزشی ما از ضعف نظارتی رنج میبرد و باید سیستم نظارتی در وزارت علوم تقویت شود.
نجفی در ادامه بیان داشت: وظیفه دیگری که برعهده دانشگاه جامع علمی کاربردی قرار دارد و شاید تاکنون در ارتباط با آن بحث نشده ضعف در آموزشهای مهارتی نیز ناشی از ضعف در آن است در واقع ضعف در سیاستها و برنامه ریزیهای ما به عنوان برنامه ریزان است که نتوانستهایم برنامهای را تدوین و اجرا کنیم که تمامی این مسائل را در بر بگیرد و همچنین مسائل فرهنگی جامعه که متاسفانه بخش عمده جامعه ما به مسائل مهارتی کم توجهاند و یا حتی آن را کسر شأن میدانند.
نگاه به مراکز علمی کاربردی باید به سمتی تغییر کند که هم برای بنیان گزاران و هم دانشجویان سودده باشد
وی افزود: ما باید نگاهمان را به مراکز علمی و کاربردی تغییر دهیم به نحوی که این مراکز بتواند هم برای بنیان گزاران و هم برای دانشجویان سودده باشند که در این صورت زمانی که خانوادهها بدانند فرزندانشان پس از چند سال تحصیل دارای یک شغل کارآمد و باحقوق مکفی هستند قطعا بیشتر به این موضوع ترغیب خواهند شد.
سرپرست وزارت علوم با اشاره به اینکه ۲۳ مرکز علمی کاربردی توسط دانشگاه جامع علمی کاربردی اداره میشود و این در شأن دانشگاه نیست گفت: ۲۳ مرکز علمی کاربردی توسط خود دانشگاه اداره میشود که شأنیت دانشگاه بالاتر از این موضوع است و من از سرپرست دانشگاه درخواست کردم طی همین سال جاری این ۲۳ مرکز را نیز به مراکز دولتی یا خصوصی واگذار کند.
وی افزود: همچنین نکته دیگری که وجود دارد آن است که ۱۵ درصد از شهریههای مراکز علمی کاربردی به حساب دانشگاه واریز میشود که این میزان نیز به نظر من زیاد است و حداقل میبایست ۳ درصد کاهش پیدا کند و این میزان نیز توسط مراکز صرف افزایش کیفیت دانشگاه میشود.
نجفی خاطر نشان کرد: در ارتباط با بحث ادغام دانشگاههای علمی کاربردی و فنی حرفهای من شخصا به این نتیجه رسیدم که این کار درست نیست و اگر بنا بود که در منصب وزارت باقی بمانم قطعا اقدامی برای عدم انجام این کار انجام میدادم اما این اعتقاد شخصی بنده است که از آن دفاع میکنم و قطعا دکتر نیلی نیز آن را مطرح خواهم کرد.