به گزارش گروه دانشگاه «خبرگزاری دانشجو» به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست معاونان آموزشی منطقه دو کشور (استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی) که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهارداشت: از اینکه اولین جلسه خود با معاونان آموزشی مناطق را در کنار بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) و خطه خراسان شروع میکنم بسیار خوشحال هستم و امیدوارم به برکت این سفر کمک کنیم نظام آموزش عالی کشور، ارتقای کیفی یابد.
وی با تقسیم بندی دانشگاهها به ۴ دسته دانشگاههای دولتی، واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، مراکز علمی خاص و مراکز غیر دولتی تصریح کرد: کنترل کمی، ارتقای کیفی و اقتدار و هماهنگی سه رویکرد اصلی معاونت آموزشی وزارت علوم است و هدف ما دورنمایی است که در قالب این ۳ مورد به تصویر کشیدهایم و امیدواریم به عینیت برسند.
معاون آموزشی وزیر علوم افزود: ما وارث وضعیتی هستیم که رشد بیرویه از جنبههای مختلف از جمله صدور مجوز تاسیس دانشگاهها، صدور مجوز رشتهها و افزایش جمعیت دانشجویی داشتیم. برخی از دانشگاههای جدید التأسیس حداقل استاندارهای لازم را برای تاسیس نداشتهاند و این خطای محض بوده و باید اصلاح شود.
وی افزود: باید وضعیت کنونی را که مطلوب نیست مهار کرده و مجوزها را تحت کنترل قرار دهیم و به یک سری شاخصها توجه داشته باشیم تا بتوانیم این رشد بیرویه را مهار کنیم و در این صورت است که به شعار دوم یعنی ارتقای کیفی میرسیم.
شریعتی نیاسر خاطرنشان کرد: در بحث ارتقای کیفی، نظارت بر اجرای برنامههای آموزشی یک پارامتر بسیار تاثیرگذار بر کیفیت آموزش است. در زمینه اقتدار و هماهنگی نیز باید گفت که مدیران ما درک خوبی از اداره مراکز آموزش عالی دارند و باید بسیاری از مسئولیتها را تفویض کنیم تا اقتدار را بالا ببریم. باید این باور را به همه القا کنیم که مراکز آموزش عالی وابسته به ستاد معاونت آموزشی وزارت علوم نباشند و لذا امیدواریم با همفکری همه بتوانیم مصادیق تفویض اختیار را داشته باشیم.
وی در این خصوص هماهنگی را فرض مسلم دانست و افزود: همه بخشها باید باهم هماهنگ باشند. هم باید در دل مراکز علمی ارکان با یکدیگر هماهنگی داشته باشند و هم مراکز آموش عالی باید با ستاد معاونت آموزشی وزارت علوم هماهنگ باشند و اگر مسئلهای را نمیدانند از ستاد استعلام کنند.
شریعتی نیاسر ساماندهی نظام آموزش عالی و بهبود وضعیت آن را از مهمترین رسالتهای معاونت آموزشی برشمرد و گفت: ما قائل به این نیستیم که هرچه در گذشته انجام شده خراب بوده است بلکه بسیاری از تلاشها مثبت بوده و باید با تدبیر نقاط قوت را حفظ و ادامه دهیم و نقاط ضعف را برطرف کنیم.
معاون آموزشی وزیر علوم با تاکید بر بین المللی شدن دانشگاههای کشور گفت: انتظار داریم همه دانشگاهها این موضوع را جزو اصول اولیه خود قرار دهند. وقتی صحبت از آموزش فراملی میشود منظور فقط تحصیل دانشجویان ایرانی در خارج از کشور نیست بلکه عکس آن نیز صادق است که یک شکل آن جذب دانشجویان خارجی است.
شریعتی نیاسر اساس بین المللی کردن آموزش را تعاملات بین المللی دانست و گفت: این امر امکان پذیر است و ما نه میتوانیم پیشرفتهای بیرون را نفی کنیم و نه میتوانیم پتانسیلها و ظرفیتهای داخلی را نفی کنیم.
وی در ادامه از برگزاری اولین اجلاس بزرگ وزرای علوم کشورهای عضو غیر متعهدها در اسفند ماه سال جاری به میزبانی کشورمان خبر داد و افزود: در این اجلاس در نظر داریم از همه فرصتها و از سادهترین شکل ارتباطات نیز استفاده کنیم و زمینههای همکاریهای برون مرزی را پیدا کنیم.
شریعتی نیاسر اظهار داشت: رویکرد اول ما در بین المللی شدن، ابتدا دانشگاههای مادر و مراکز علمی مرزی است که پتانسیل خوبی برای ارتباطات فرامرزی دارند و در این حوزه پذیرای تمامی ایدهها و پیشنهادات هستیم. در این موضوع تنها رویکرد مالی مد نظر نیست بلکه مهمتر از آن توسعه فکری، هماهنگی و تعاملات بین فرهنگی در دستور کار است.
معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه به بیان مبنای تشکیل شورای مناطق پرداخت و یادآور شد: تشکیل این شورا براساس درخواست خود معاونان دانشگاهها بوده است و با بررسی سابقه آن متوجه میشویم که بسیار تاثیرگذار بوده است و براساس این سوابق میتوان افق خوبی برای آن ترسیم کرد اما لازمهاش توجه به ۳ سیاست اصلی و ارائه راهکارهای مناسب است.
شریعتی نیاسر افزود: آنچه مدنظر معاونت آموزشی وزارت علوم هست این است که در جلسات شورای مناطق معاونان دانشگاهها با همفکری به جمع بندی برسند و حاصل کار این باشد که بسیاری از کارها را خود مراکز میتوانند انجام دهند و این امر مستلزم آن است که مراکز از اختیارات لازم برخوردار باشند.
معاون آموزشی وزیر علوم به تقسیم بندی مناطق کشور اشاره کرد و گفت: تقسیم بندی کنونی نواقصی دارد که با برنامه ریزیهای انجام شده درنظر داریم مناطق ۱۰ گانه را براساس مسائل مالی، پژوهشی و آموزشی یکسان طبقه بندی کنیم تا تصمیم گیریها به سهولت انجام شود.
وی افزود: هدف از منطقه بندی دانشگاههای کشور این است که هر منطقه نیازها و مسائل خود را در حوزه آموزشی در بخشهایی به صورت منطقهای حل کند و با تمرکز زدایی از مرکز، اختیاراتی از وزارتخانه به استانها واگذار شود.
شریعتی نیاسر با بیان اینکه دور جدید فعالیت شورای برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم با هدف اجرای بهتر وظایف به زودی آغاز میشود خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات اساسی در این معاونت فعال کردن شورای عالی برنامه ریزی آموزشی است که به علتهای گوناگون پیش از این فعالیتی نداشت.
وی افزود: آیین نامه این شورا به تازگی بازنگری، اصلاح و ابلاغ شده و هفته گذشته نیز احکام اعضای آن صادر شده است.
معاون آموزشی وزیر علوم گفت: برنامه ریزی آموزشی تاریخ مصرف دارد و باید بر اساس موضوعات و دانش روز این برنامه ریزی آموزشی متحول شود.
معاون آموزشی وزارت علوم اظهار داشت: کمیتههای تخصصی با هدف بازنگری دروس دانشگاهی تشکیل شده است و تاکنون ۸۵ برنامه درسی مورد بررسی قرار گرفته و تصویب و ابلاغ شده است و ۳۰ درصد این برنامه درسی بازنگری و بقیه برنامهها تدوینی است و همچنان بخش زیادی از فرآیند بازنگری برنامههای درسی باقی مانده است.
شریعتی نیاسر تصریح کرد: از دیگر مصادیق توجه وزارتخانه به متون درسی، شورای بررسی تحول در علوم انسانی است که قرار است دورههای علوم انسانی با هماهنگی شورای تحول، تدوین شود.
وی خاطرنشان کرد: جلسات پر محتوایی با مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی شروع شده است و سعی داریم این دانشگاه را روی سطح نظاممند آموزش عالی کشور قرار دهیم تا طبق قوانین و ضوابط شورای عالی گسترش وزارت علوم پیش برود.
شریعتی نیاسر در خاتمه در خصوص برگزاری نشست دانشگاههای منطقه ۲ کشور نیز گفت: با هدف تسهیل روابط با دانشگاهها، منطقه بندی کشور به ۱۰ منطقه، در دستور کار این معاونت قرار گرفته است که منطقه ۲ کشور شامل استانهای سهگانه خراسان میشود.
گفتنی است در ادامه این نشست معاونان آموزشی دانشگاههای منطقه ۲ کشور به ارائه دیدگاهها و نقطه نظرات خود پرداختند و بهره گیری از تمام پتانسیل و ظرفیت شورای مناطق، ابلاغ طرح آمایش آموزش عالی، ارائه شاخصهای به روز برای ایجاد رشتهها و گسترش دانشگاهها، تمایز بین دانشگاههای بزرگ و کوچک در برخی از تصمیم گیریها و حمایت بیشتر از دانشگاهها و مراکز کوچک، تاکید به تفویض برخی از اختیارات به شورای مناطق، بازنگری در برخی از سرفصلهای آموزشی و به روز کردن آنها و ارزیابی دانشگاهها بر اساس امکانات و شرایط هر دانشگاه از جمله مسائل مطرح شده در این نشست بود.