به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، مژگان عظیمی امروز در همایش ملی رسانه و گردشگری در جهاد دانشگاهی این شهر برگزار شد، تاکید کرد: سهم ایران در گردشگری بینالمللی در سال ۲۰۱۲ حدود چهار میلیون گردشگر خارجی و کسب یک میلیارد دلار درآمد بود.
وی با بیان اینکه تعداد گردشگران خارجی در ایران در سال ۱۴۰۴ باید به ۲۰ میلیون نفر برسد، بیان داشت: سهم گردشگری ما از بین ۱۸۴کشور در دنیا حدود ۱۳۷ و از نظر تاثیرگذاری بر اشتغال ۱۳۶و از نظر سرمایهگذاری ۱۴۶میباشد.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه از نظر دارا بودن سایتهای جهانی میراث فرهنگی جزو ۹ کشور نخست جهان هستیم، گفت: پیش بینی شده چنانچه تا سال ۲۰۲۰ با همین شیب ادامه دهیم آینده خوبی در انتظار گردشگری ما نخواهد بود.
عظیمی افزود: مسائل مدیریتی و سیاستگذاری، زیر ساخت محیط کسب و کار و منابع انسانی، طبیعی و فرهنگی از جمله چالشهای هستند که در امر گردشگری با آنان مواجه هستیم.
وی ضمن یادآوری اینکه ایران در بین ۱۴ کشور منطقه رتبه آخر را در امر حضور گردشگر به خود اختصاص داده و تنها در عرصه رقابت پذیری قیمتها وضعیت مناسبی دارد، بیان کرد: همچنین از بین ۱۱۸کشور در دنیا ایران در رابطه با وضعیت برند گردشگری رتبه ۱۱۵ را کسب کرده و سومالی، پاکستان و افغانستان در رتبههای پس از ایران قرار دارند.
استاد جامعه شناسی دانشگاه خیام مشهد ادامه داد: طی بررسی که چندی پیش از مردم ۲۰ کشور دنیا در رابطه با برند گردشگری ایران در مقایسه با ۵۰ کشور دنیا انجام شد، مشخص شد که ایران در بین ۲۰ کشور از این بین رتبه آخر را دارا میباشد.
جهت بهرهمندی از فرصتهای گردشگری در خراسان رضوی نیازمند طرحی متفکرانه هستیم
در ادامه سعید سرابی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، بیان کرد: جاذبههای گردشگری در خراسان رضوی بسیار زیاد است و شاید چنانچه یکی از مفاخر موجود در خراسان در شهر و یا کشور دیگری بود بیش از این به آن میپرداختند.
وی با تاکید بر اینکه متاسفانه آثار مفاخر مورد یک غفلت تاریخی قرار گرفتهاند، گفت: بهره بردن از فرصتی که در خراسان رضوی با آن مواجه هستیم نیازمند یک طراحی متفکرانه است و با توجه به اینکه فرصت رسانه در خراسان رضوی یک فرصت بینظیر است باید بتوانیم به درستی از این فرصت بهره گیریم.