به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از ساری، ابوالحسنی امروز در مراسم روز 16 آذر در دانشگاه کشاورزی ساری گفت: حادثه 16 اذر پس از 110 روز از واقعه 28 مرداد به وقوع پیوست و اگر می خواهیم این واقعه را تحلیل کنیم باید به برگردیم به فضای قبل از 28 مرداد.
وی ادامه داد: بر اساس یک نظریه، مبنای رفتار انسان فرهنگ است و این فرهنگ برای اینکه تبئیل به کنش اجتماعی شود باید ابتدا تبدیل به گفتمان شود.
این استاد علوم سیاسی دانشگاه افزود: گفمان ها دربردارنده واژه هایی هستند که بیان کننده فرهنگ یک جامعه هستند.
وی ادامه داد: گفتمان آن ایام دو واژه کلیدی داشت که عبارت بودند از استقالا و آزادی و حادثه 16 آذر نیز محصول این دو گفتمان و دو مفهوم است.
ابوالحسنی تصریح کرد: استقلال به چه معناست؟ یک مفهوم ترد کامل استعمار، جلوگیری از نفوذ بیانگان، نفی سلطه و حفظ تمامیت ارزی است.
این استاد دانشگاه تهران افزود: امروز هم وقتی که مفهوم نفوذ مطرح می شود، باید توجه داشت که استقلال بحثش بیشر از این موارد است. استقلال یعنی شهروندان بتوانند مشارکت سیاسی و اجتماعی و حق تعیین سرنوشت داشته باشند.
وی در ادامه با اشاره به مفهوم آزادی تاکید کرد: قدرت مانور، توان عمل و تسلط و فائق آمدن بر موانع هم از جمله شرط های آزادی است.
ابوالحسنی خاطرنشان کرد: اگر موانعی برای مشارکت سیاسی وجود دارد، آزادی یعنی اینکه انسان ها باید بتوانند این موانع را بردارند و به طور آزادانه به فعالیت بپردازند.
وی در ریشه یابی این دو واژه تصریح کرد: این دو واژه استقلال و ازادی یکی محصول انقلاب مشروطیت است و دیگری محصول جنبش ملی شدن صنعت نفت.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: یک گفتمان زمانی شکل میگیرد که در جامعه مشکلی شکل گرفته باشد و برای حل آن مشکل، یک گفتمان به وقوع می پیوندد.
وی با بیان اینکه ما این دو مفهوم را قبل از مشروطیت نداشتیم، توضیح داد: قبل از انقلاب مشروطه مشکلی به اسم وابستگی به غرب و عدم آزادی در جامعه ایرانی وجود نداشت.
ابوالحسنی افزود: آزادی در انقلاب مشروطیت به وجود آمد . البته در انقلاب مشروطه، آزادی به حکومت دموکراسی تغییر معنا داد. یعنی آزادی به صورت حکومت مشروط و عدد مطرح شد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: کلمه استقلال در دوره مشروطه نداشتیم، چون ما وابستگی به غرب نداشتیم و غرب برای ما منجب محصوب می شد؛ اما کارنامه غرب و کارنامه رضا پهلوی موجب شد تا مفهوم وابستگی به طور واضح برای ما نمایان شود.
وی تصریح کرد: ما در آن دوره فهمیدیم که غرب دلش برای ما نمی سوزد و از حضور در این تنها به دنبال مطالبات خودش است.
این استاد دانشگاه گفت: حتی مارکسیسم هم برای تقویت لیبرالیسم ایجاد شده بود و برای نجات سرمایه داری حرف می زد و همه این کارهای برای آن بود تا غرب بیشتر ملت ها را بچاپد.