به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، همایش گذر از علوم سیاسی غربی به علوم سیاسی اسلامی صبح امروز در تالار شیخ انصاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.
در این همایش اصغر افتخاری دبیر علمی همایش و رئیس شورای پژوهش وزارت کشور با اشاره به فلسفه وجودی این همایش گفت: انقلاب اسلامی نتیجه آن تاسیس نظام بود و نیروهایی هم برای حفاظت از آنها تعبیه شد.
وی ادامه داد: انقلاب اسلامی در عمل نظام سیاسی اسلامی بود که این حرکت مبتنی بر دو مولفه انقلاب سیاسی و انقلاب فرهنگی اجتماعی بود. انقلاب سیاسی کارکردش ایجاد و تغییر در ساختار قدرت بود این که میبینیم شاهنشاهی از بین میرود و ولایت فقیه ظهور میکند همه این اقدامات بر انقلاب سیاسی دلالت دارد.
دبیر علمی همایش و رئیس شورای پژوهش وزارت کشور با اشاره به انقلاب فرهنگی که حاصل انقلاب اسلامی بود اظهار داشت: انقلاب فرهنگی عصاره آن پرورش انسانها و تربیت نسلی که در تراز انقلاب اسلامی باشد است که بتواند این رسالت را تا انتها ادامه دهد.
وی ادامه داد: در روسیه، چین، آمریکا گذشته از عناوین انقلابهایشان دو ملاحظه سیاسی و تربیت انسانها مد نظر است برخی از نظامهای سیاسی اولویتهایشان را به قدرت سیاسی میدهند و متصورند اگر ساختار قدرت را تحت کنترل در بیاورند میتوانند در حوزههای مختلف ورود و متناسب با آن پیش بروند.
افتخاری ادامه داد: رویکرد دومی هم در این میان معتقد است که همه نظامهای موجود باید مبتنی بر انقلاب اجتماعی باشد؛ چرا که وقتی انسان سازی و انتقال ارزشها وجود نداشته باشد نمیتوان قدرتمند بود پس در نظام قدرتها، محور تسلط بر سیاست است و در نظام اجتماعی مبنا بر تربیت انسانها میباشد.
دبیر علمی همایش و رئیس شورای پژوهش وزارت کشور با بیان اینکه نگاه حاکم بر انقلاب اسلامی نگاه توجه به تربیت انسان ها بود افزود: بنا بر سنت اسلامی و تجربه انقلاب اسلامی نگاه حاکم بر انقلابمان نگاه توجه به تربیت انسانها بود با توجه به اینکه قدرت هم دارای اولویت بود ولی به انسان سازی و تربیت هم معتقد بود. اگر در هر جامعه ای که نگاهش سیاسی است بنیادهای اجتماعی از بین برود تزلزل رخ خواهد داد.
وی با بیان اینکه قدرت اجتماعی قدرتی است که در شالوده یک نظام شکل میگیرد و انقلاب فرهنگی هم متولی همین موضوع است گفت: حضرت امام در تئوری که برای انقلاب میدهند در نظر داشتند که انقلاب نیازمند نسلی پاک بوده که حتی اگر نظام سیاسی پایش را کج بگذارد قدرت اجتماعی به میان میآید. انقلاب اسلامی وقتی مطرح شد مغایر با اهداف انقلاب سیاسی نبود بلکه مقدم آن هم قرار داشت.
افتخاری خانواده، مدارس، دانشگاهها و حوزههای فرهنگی را از بنیادهای اجتماعی یک خانواده دانست و افزود: وقتی این نهادها فعال شوند هویت اجتماعی هم شکل میگیرد. در قرن 21 باید تصویری از اسلام سیاسی که بتواند در فضای مجازی و اقتصاد کار کند را ارائه دهیم بررسی انقلاب فرهنگی در جامعه ما نشان میدهد که ما به تولید قدرت اجتماعی در جامعه حساس بوده ایم.
دبیر علمی همایش و رئیس شورای پژوهش وزارت کشور با اشاره به آسیبهای جامعه کنونی ما اظهار داشت: عمده آسیب جامعه ما ناظر بر کمبودهایمان بر روی هویت سازی است فلسفه وجودی انقلاب برمبنای دانشگاهها بوده و علم به عنوان یک ابزار مهم میتواند راهگشای مسائل اجتماعی کشور باشد هر چه حوزه علم از تجارب یک جامعه فاصله بگیرد کارکرد آن هم افول میکند.
وی با بیان این که علم و سیاست اداره امور جمعی را برعهده دارد و باید در قیاس جوامع باشد افزود: ما انقلاب سیاسی انجام دادیم اما متاسفانه ابزار مدیریتها را برمبنای سکولار قرار دادیم. آموزههایی به افراد دادیم که برمبنای سکولار بوده و متوقعیم باید گره گشای نظام اسلامی باشد.
افتخاری اضافه کرد:حجم بالایی از علم با توجه به سکولار تبیین میشود، بنابراین نیاز به یک گذار داریم که بتوانیم علم بومی خود را تبیین کنیم انقلاب اسلامی از سوی انقلاب فرهنگی حمایت نشده و این نشان میدهد که نهادهای آموزشی ما مشکل دارند و مدیریتها باید با شعار اصلاح آموزش و پرورش بر سر کار بیاید.