به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ناصر فکوهی استاد دانشگاه بعدازظهر امروز در نشستی با عنوان دورنمای جامعه پس از اجرای برنامه ششم توسعه در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران اظهار داشت: محور اصلی در این مباحث این است که آموزش پیش از دانشگاه اگر به خوبی اجرا شود نظام آموزش عالی متناسب با وضعیت کشور و سیستم جهانی ایجاد می شود.
وی با تاکید براینکه نظام دانشگاهی به خودی خود نمی تواند مفید واقع شود ادامه داد: امروز در مطالعات بین المللی تاکید براین است که نظام آموزش عالی برای رسیدن به اهداف خود باید سرمایه گذاری بسیاری بر روی نظام پیش از دانشگاه انجام دهد. باز هم اینجا تقابل سیستم دولتی و خصوصی را دارا هستیم؛ دخالت دولت به معنی این نیست که با مردم فاصله بگیرد، بلکه باید از تسلط گرایی خارج شویم. اما در سیاست گذاری باید دولت در آن دخالت کند.
این استاد دانشگاه افزود: در چنین سیستمی وقتی صحبت از خصوصی سازی و تجاری سازی می شود نباید در حوزه های آموزش و پرورش، بهداشت، حمل و نقل و مسکن رفاه اجتماعی را زیر سوال ببرند. از دهه 70 تا امروز عمدتا سیستم سرمایه گذاری نئولیبرالی در تضاد با قوانین کشور بوده است؛ باید بگوییم تجربه کشورهای دیگر به ما می گوید خصوصی شدن سیستم دانشگاهی نتیجه مقروض شدن جمعیت دانشگاهی است، گاهی فارغ التحصیلان تا سال های سال باید بدهی پرداخت کنند که باعث فقر زدگی آنها می شود.
فکوهی ادامه داد: نتیجه دیگر این روند باعث دامن زدن به اختلاف فارغ التحصیلان می شود و باعث تولید اختلاف طبقاتی به شکلی شدیدتر در نظام دانشگاهی می شود.
وی با تاکید براینکه اشکالی که امروز در دانشگاه ها وجود دارد کمی گرایی است اظهار داشت: کمی گرایی یعنی اینکه ما مازاد دانشجو داریم کشور ایران در مقایسه با ترکیه و فرانسه که جمعیت تقریبا یکسانی با ما دارند دو برابر دانشجو دارد کمی گرایی در کل سیستم باعث آسیب های زیادی شده است.
این استاد دانشگاه افزود: درک نظریه های علوم اجتماعی جهان و تاریخ علوم اجتماعی بسیار اهمیت دارد و از لحاظ کیفی تلاش برای ساختن نظریه جهانی مهم است.
فکوهی با اشاره به اینکه دانشگاه های ما از لحاظ سیستمی که قرار دارند هنوز در ابتدای قرن بیستم به سر می برند تصریح کرد: دانشگاه های ما استاد محور نیستند، استاد بودن یعنی اینکه دانشگاهی باید تشکیل شود از تعدادی اساتید علمی که پروژه هایی را در دست بگیرند و واحدهای کوچک آموزشی پژوهشی ایجاد کنند آموزشگاه های ما از این جهت در سیستم قدیمی هستند.
وی با اشاره به اینکه هنوز در تقسیم بندی دانشگاهی منطق رشته ای نداریم تصدیق کرد: برخی از رشته های ما هنوز باقی مانده قرن نوزدهم هستند.
این استاد دانشگاه در مورد اهداف پیش بینی شده در برنامه ششم توسعه خاطر نشان کرد: نخبه گرایی و نگاه پایدار اهدافی است که در برنامه ششم پیش بینی شده است.