به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمد فرهادی، در کنگره آموزش عالی که از صبح امروز در دانشگاه تربیت مدرس در حال برگزاری است درباره روند آموزش عالی در کشور گفت: خوشبختانه در این مسیر کارهای زیادی انجام شده و ساماندهی رشته های فنی مهندسی انجام شده و رشته های کشاورزی رو به اتمام است و رشته های علوم انسانی در میانه کار قرار دارد و باید سر فصل دروس به نحوی باشد که کاربردی باشند.
وی به ماموریت گرا بودن دانشگاه ها اشاره کرد و افزود: ماموریت گرا و ماموریت پذیر کردن دانشگاه ها باید مورد توجه قرار گیرد و خوشبختانه آمایش آموزش عالی کلیات آن انجام شده و سال گذشته به جد این کار دنبال شده و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است.
وزیر علوم در ارتباط علم و صنعت گفت: در خصوص توسعه ارتباط با صنعت باید توجه ویژه ای شود و دانشگاه تنها مرکز تولید علم نیست بلکه برای رفع نیازهای جامعه و کارآفرینی هم باید تلاش کند و با وزارتخانه های مختلفی از جمله نفت صحبت هایی شده و وزارت علوم تفاهم نامه با وزارت صنعت، بهداشت، جهاد کشاورزی، ارتباطات و نیرو و سازمان محیط زیست داشته است.
وی در ادامه تصریح کرد: آئین نامه پسا دکتری و آئین نامه مدیریت داخلی ابلاغ شده و عملا کار خود را از سال گذشته آغاز کرده است. مرکز ارتباط با دانشگاه نیز در وزارت صنعت و معدن تجارت تشکیل شده و آرندی صنایع هم باید به نوعی در شرکت های دانش بنیان قرار بگیرد و هر صنعتی با یک دانشگاه و پژوهشگاه تمامی کارهای خود را انجام دهد تا در ریز جزئیات کارها قرار داشته باشند.
فرهادی به افزایش تعاملات و توسعه تعاملات بین المللی اشاره کرد و افزود: تقویت اعتبارات و زیر ساخت های پژوهش و فناوری نیز اهمیت زیادی دارد و قرار است در برنامه ششم توسعه بین سه تا چهار درصد جی دی پی برای ارتقای فناوری تخصیص داده شود در حال حاضر تنها 47 صدم درصد جی دی پی برای این کار اختصاص داده شده است.
وی اظهار داشت: 58 درصد دانشجویان ما در رشته های علوم انسانی تحصیل می کنند و در محیط های کاری هم اخلاق و فرهنگ ومدیریت و حسابداری وجود دارد لذا باید توجه ویژه ای به رشته های علوم انسانی کرد و یکی از کارهای ما تشکیل شورای توسعه فناوری علوم انسانی است که به دنبال تاسیس پژوهشگاه و مراکز رشد علوم انسانی نیز هستیم و دانشگاه علامه و اصفهان و شیراز هم در حال انجام این کار هستند.
وزیر علوم با اشاره به اینکه حدود 2900 رشته در آموزش عالی داریم گفت: این رشته ها باید سامان پیدا کنند و البته بین المللی شدن دانشگاه ها نیز از جمله اولویت های ماست و سند گفتمان توسعه آموزش عالی هم آماده شده که چند چالش اساسی در آن مدنظر ما قرار دارد که ارتقای کیفیت تبدیل دانش به محصول بین المللی شدن آموزش عالی از جمله این چالش هاست. باید اقدامات ویژه ای برای ساماندهی آموزش عالی انجام شود و ما اعتبارسنجی دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی را دنبال می کنیم.
وی با اشاره به پایین بودن سرانه نسبت استاد به دانشجو گفت: این سرانه عدد خیلی پایینی است و باید به آن توجه کرد و یک ستاد اجرایی و دو کارگروه تشکیل شده تا این امر محقق شود همچنین طرح های زیادی از کمیته های مختلف وزارت علوم به ستاد اقتصاد مقاومتی پیشنهاد شده که برای سال 95 پروژه ها را انجام دهند.
فرهادی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم این همایش به یک جمع بندی برسد و صرفا پای یک بیانیه شفاهی در میان نباشد و برنامه های آن عملی باشد.