اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، عصر امروز در نشست دوشنبه فیلم اکران و نقد و بررسی «فیلم دلبری» با حضور سید جلال اشکزری، کارگردان؛ محمود رضوی، تهیه کننده و محمد تقی فهیم، منتقد سینما در مجتمع فرهنگی 13 آبان برگزار شد.
در این نشست جلال اشکزری، کارگردان این فیلم در خصوص چگونگی ساخت فیلم دلبری گفت: ایده این فیلم از چند سال قبل در ذهن من ایجاد شده بود. سال 84 فیلم کوتاه نفس صبح را ساختم و بعد از آن به سراغ فیلم نامه این فیلم رفتم. حدود یک سال نوشتن این فیلم طول کشید و سعی کردم این فیلم برگرفته از کتاب شوکران باشد تا بتوانم اتفاقات این 5 خانواده را در این فیلم بیاورم.
وی افزود: تحقیقات میدانی در خصوص ساخت این فیلم را آغاز کردم و پس از مذاکره با محمود رضوی و به پایان رساندن فیلم نامه، سال 93 این فیلم تولید شد.
کارگردان فیلم دلبری گفت: شاید تعداد فیلم هایی که با موضوع جانبازان که به صورت داستانی باشد، انگشت شمار باشد. سعی کرده ام در قالب یک فیلم سینمایی فضای زندگی قهرمان هایی که خیلی پیدا نیستند، را نمایش دهم. عاشقانه زندگی کردن جانبازان در کنار خانواده و همسرانشان جزو ملاک های اصلی و دغدغه من بود.
اشکزری با بیان اینکه در جشنواره فیلم فجر فضای خاصی حاکم است، اضافه کرد: درست است که یک عده فیلم را ندیدند اما کسانی هم که در سالن نمایش بودند بازخوردهای خوبی از اکران این فیلم گرفتند. در اکران های مردمی فضا فرق می کرد؛ خیلی از کسانی که برای دیدن این فیلم آمده بودند با چشم های اشک بار از سالن خارج می شدند.
وی گفت: سعی کردم انرژی زیادی برای این فیلم بگذارم، چون 60 درصد این فیلم مونولوگ یک بازیگر بود و باید جذابیت های خاص را در آن رعایت می کردیم.
کارگردان فیلم دلبری یادآور شد: هسته اولیه فیلم برای من، همسر جانباز بود؛ کسی که در این فیلم نمایش داده شده، همان دغدغه اصلی من بود. شاید می توانستم اتفاقات جدیدتری وارد این فیلم کنم، اما رکن صبر و مقاومت همسر جانبازان هدف اصلی من از ساخت این فیلم بود.
وی افزود: متاسفانه در سینمای ایران نه کسی در مورد جانبازان که قشر خاصی هستند، حرف می زند و نه فیلمی درباره آنها ساخته می شود. هم چنین از صبر همسران جانبازان تاکنون در سینمای ما صحبتی نشده است.
وی ادامه داد: قرار نیست اشتباهاتی که در این فیلم داشتم در کارهای بعدی من تکرار شود؛ قطعا فیلم های بعدی را با اصلاح این اشتباهات می سازم.
در ادامه این نشست محمود رضوی، تهیه کننده فیلم در خصوص نحوه ساخت آن گفت: زمانی که این فیلم نامه به من داده شد، هنوز کار زیادی تا نوشتن پایان آن بود، اما جذابیت فیلم نامه و زندگی عاشقانه زوجی که خود را فدای یک قهرمان می کنند، باعث شد که این فیلم را بسازم. من این قصه ها را فقط در کتاب ها خواندم، اما در سینما تاکنون به تصویر کشیده نشده است؛ این سبک زندگی برای من جذاب است.
وی ادامه داد: کار کردن در سینمای دفاع مقدس و با کارگردانان هم فکر خودم جذابیت دارد و امیدوارم اشکزری قدم های بعدی را در این راه محکم تر بردارد.
رضوی در ادامه در خصوص انتقادهایی که به این فیلم شده است، گفت: در سال 93 تعداد 70 تا 80 فیلم در سینمای ما ساخته شد. من در طول یک سال 170 فیلم نامه خواندم و فقط یک فیلم نامه مخصوص دفاع مقدس بود؛ همین که این فیلم توانست به بخش مسابقه فجر راه پیدا کند، تاثیر خود را گذاشته است.
رضوی یادآور شد: در سینمای ایران همه با فراغ بال از سینمای اجتماعی سیاه استقبال می کنند و کمتر کسانی پیدا می شوند که فیلم های دفاع مقدس با این مضمون ها بسازند. فیلم ها با مبتذل ترین وضعیت ساخته می شوند و ده میلیارد فروش می کنند و مسئولان فرهنگی ما به به و چه چه می کنند؛ اینکه فیلم دفاع مقدس فروش نمی کند مهم نیست؛ مهم این است که این فیلم ها ساخته شود.
در ادامه این نشست محمدتقی فهیم، منتقد سینما با اشاره به ساخت فیلم های دفاع مقدس گفت: این که یک جوان می آید و فیلم دفاع مقدسی می سازد، باید توسط مسئولان پشتیبانی شود.
وی افزود: در سینمای دفاع مقدس بارها و بارها گفته شده نیاز به نیروی تازه نفس، پرسنل جدید و نیروهای نو داریم؛ تا این رکود و سکون در سینمای دفاع مقدس چیده شود. اشکزری نشان داد با ساخت این فیلم، یک نیروی جدید وارد سینمای دفاع مقدس شده است.
وی در خصوص فیلم دلبری گفت: متاسفانه این فیلم انتظار تماشاگر را برآورده نمی کند و مشکل اصلی این فیلم، قصه آن است؛ که کشش 90 دقیقه را ندارد. درست است که این قصه و نوع اجرای آن تازگی دارد، اما چون لوکیشن ثابت و فقط یک بازیگر در آن ایفای نقش می کند، قصه آن باید قوی باشد تا بتواند کمبودهای نبود شخصیت را جبران کند. این فیلم می توانست فیلم کوتاه و موفقی باشد.
وی ادامه داد: وقتی قرار است شخصیت در فیلم نداشته باشیم، باید دقت کنیم که فیلم بتواند باورپذیر و عینی باشد. فیلم در مورد جانباز است، اما ما این شخصیت را در فیلم نداریم؛ از این لحاظ قصه بسیار ضعیف است. خیلی از مسائل باید در این فیلم تقویت می شد تا کمبودها را جبران کند.
منقد سینما اضافه کرد: 90 درصد فیلم هایی که در سینما ساخته آپارتمانی، عشق مثلثی و خیانت است. طبیعی است که ما انتظار داشتیم که این فیلم با موضوع دفاع مقدس به ما امید بدهد، اما باید بدانیم فیلم، شخصیت و قصه می خواهد. سینما خیلی بی رحم است؛ اگر کسی نتواند با فرمول سینما همراه شود، نمی تواند موفق شود. اگر فیلم ساز نتواند شخصیت جدید را خلق کند، نمی تواند فیلم خوبی بسازد؛ در دلبری شخصیت خلق نشده است.
وی گفت: اگر قرار است یک سال برای ساخت فیلم زحمت کشیده شود، باید دقت شود؛ اما در مجموع پیام فیلم دلبری ارزشمند و قابل دفاع است.