اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، شریعتی نیاسر امروز در نشست خبری که در مجتمع رفاهی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه برنامههای آموزش عالی از سال 92 در قالب امایش اموزش عالی در هشت محور برای وزارت علوم مطرح شد، گفت: یکی از این وظایف منطقهای کردن آموزش عالی بود یعنی بر اساس این سیاست باید آموزش عالی به 10 منطقه تقسیم میشد و برای هر منطقه حداقل یک دانشگاه مادر وجود میداشت.
وی افزود: وظیفه دوم آمایش آموزش عالی مدیریت منطقه ای دانشگاهها است، یعنی تصمیم گیری در خصوص دانشگاهها از ستاد آموزش عالی به مناطق انتقال پیدا میکند و این باعث میشود هر منطقه نیارهای خود را شناسایی کند و همچنین مراجعات به ستاد کاهش و هم افزایی افزایش مییابد. پیش نویس این کار نوشته شده و امیدواریم با جمع بنید و تصویب آن بتوانیم این امر را عملیاتی کنیم.
معاون آموزشی وزارت علوم بیان کرد: با این کار دانشگاههای مادر در هر منطقه نماینده آموزش عالی خواهند بود و قرار است که اختیارات هر منطقه به این دانشگاهها واگذار شود.
شریعتی نیاسر خاطرنشان کرد: ارتقاء وضعیت موجود دانشگاهها و هدفمند کردن فعالیتهای آموزش از دیگر وظایف آمایش آموزش عالی است و باید متذکر شوم که ارتقاء وضع موجود به معنای حذف یا جمع آوری هیچ موسسه ای نیست؛ بلکه حفظ و اتقاء آنها است. این کار هم تدبیر شده و به کل دانشگاههای در حال توسعه ابلاغ شده است.
وی تصریح کرد: با این اقدام موسسات و دانشگاههای در حال توسعه تحت حمایت دانشگاههای قدیمی و مطرح منطقه خود قرار خواهند گرفت و این باعث میشود این موسسات مورد حمایت آموزش عالی قرار بگیرند.
معاون آموزشی وزارت علوم متذکر شد: به این موسسات مهلت داده شده تا 15 شهریور 96 برنامههای راهبردی خود را با کمک دانشگاههای مادر تدوین و برای آموزش عالی کشور ارسال کنند که از مهر ماه همین سال، برنامههای موسسات با تکیه بر برنامههای مصوب شده خودشان دنبال شود.
شریعتی نیاسر با بیان اینکه ماموریت گرایی یکی از محورهای مهم آموزش عالی است، گفت: باید کاری کنیم که هر مرکز آموزش عالی ماموریتی برای خود داشته باشد و در راستای همین ماموریت حرکت کند و به دیگر مراکز آموزش عالی ورود پیدا نکند.
وی تاکید کرد: عدم توجه به موضوع ماموریت گرایی همان دغدغه رهبری و مسئولین کشور است که عدم توجه به این امر باعث میشود که ظرفیت نیروی مازاد را ایجاد کنیم و در نتیجه با افرایش بیکاری دانش آموختگان مواجه شویم باید به توسعه توجه داشته باشیم منتها نباید این توسعه منجر به افرایش بیکاری شود.
معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: ماموریت گرایی مراکز آموزش عالی جزو اولویتهای آموزش عالی است.
شریعتی نیاسر با یادآوری اینکه نسبت به کیفیت آموزش عالی غفلت شده و به همین دلیل شاهد رشد بی رویهای مراکز موسسات و دانشگاهها بودهایم، گفت: راههای مقابله با این بی کیفیتی حفظ استاندارد و تامین شرایط برای ارائه دورههای تحصیلی است به همین دلیل یکی از مهمترین کارهایی که آموزش عالی در این چند سال انجام داد مهار این رشد بی رویه بود، یعنی جلوی صدور مجوزهای جدید را گرفت.
وی افزود: در سه چهار سال اخیر وزارت علوم مجوز جدیدی صادر نکرده است.
معاون آموزشی وزارت علوم در خصوص حذف رشته محلهای غیر ضروری از دانشگاهها خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقدامات آموزش عالی این بود که رشته محل های غیر ضروری و رشتههای گرایشی غیر ضروری را گرفته است که این اقدام باعث کاهش 27 درصد رشته در دانشگاه پیام نور، 6.5 درصد در غیر انتفاعی و 95 درصد در دانشگاههای وابسته به مراکز اجرایی شد.
شریعتی نیاسر بیان کرد: با وجود این کاهشها متاسفانه در دانشگاه آزاد شاید 64 درصدی رشتهها بودهایم. سال گذشته 4600 رشته محل برای یکسال به این دانشگاه اضافه شد.
وی تصریح کرد: این کار به دلیل بود که میرزاده، مدیر وقت گفته بود برای جلوگیری از ورشکستگی دانشگاه صورت بگیرد و قول دادند برای سال 96 خودشان را با استانداردهای آموزش عالی تطبیق دهند و امسال هم مطابق همین استانداردها تعدادی از رشتههای این دانشگاه حذف شد.
معاون آموزشی وزارت علوم افزود: از سال 92 تا سال 95 رشتههای ارشد در دانشگاهها از 32 به 47 درصد افزایش یافت که بخشی از این افزایش مربوط به دانشگاه آزاد بود. همچنین سهم دانشگاه آزاد از آموزش عالی 45 درصد است.
وی افزود: تعداد رشتههای دانشگاه آزاد در مقایسه با دانشگاههای دیگر بسیار زیاد بوده است با این وجود اعلام میکنیم که اگر دانشگاه آزاد برای هر کدام از این رشتهها که حذف شدهاند در اولین فرصت بتواند هیات علمی کارآمد و مناسبی را داشته باشد ما حاضر به همکاری هستیم.
شریعتی نیا سر گفت: در دانشگاه پیام نور رشتههایی که نیاز به کارهای تجربی و عملی داشت جلویش را گرفتهایم و همچنین در دانشگاههای غیر انتفاعی کمیسیون ماده 9 را تشکیل دادهایم که براساس تصمیمات این کمیسیون تعدادی از مراکز غیر انتفاعی حذف شدهاند و 30 مرکز دیگر به دانشگاه ارتقاء یافتند.
وی خاطرنشان کرد: آموزش عالی همچنین سطح بندی موسسات دولتی و غیر دولتی را انجام داده و سطح بندیها کمک میکند که دانشگاهها جایگاه خود را بشناسند و با یکدیگر رقابت سالم داشته باشند.
معاون آموزشی وزارت علوم افزود: همچنین به منظور نظارت، رصد و نوآوری آموزش عالی 75 کارگروه برای برنامه ریزی جدید تعریف کردهاند که هر کدام پنج تا 12 عضو دارد که این اعضا از اساتید شاخص کشور هستند.
شریعتی نیاسر متذکر شد: وظیفه این اعضا رصد شیوه و رشد آموزشی کشورهای دیگر است و همچنین روش کاربردی کردن متون درسی و تعریف روش کاربردی کردن متون درسی است.
وی در ادامه از برگزاری اجلاسیه بزرگی با اعضای این کارگروهها که متشکل از 600 استاد است خبر داد و گفت: همچنین در مرداد ماه امسال پنجاهمین نشست معاونین آموزشی کشور در دانشگاه پیام نور تهران برگزار خواهد شد، این نشست شش کمیسیون دارد که یکی از این کمیسیونها به حوزه علوم انسانی میپردازد.
معاون آموزشی وزارت علوم در خصوص پذیرش دانشگاهها در خصوص دانشجوی دکترا خاطرنشان کرد: در حال حاضر ظرفیت دانشگاهها برای پذیرش دانشجویان دکترا بالاست که باید این اصلاح شود در واقع هر دانشگاه باید بین پنج تا هفت دانشجوی دکترا داشته باشد، ما این امر را به دانشگاهها متذکر شدهایم.
شریعتی نیاسر بیان کرد: آموزش عالی برای نیازهای رفاهی دانشجویان دکترا آیین نامهای تصویب کرد که بر طبق آن میتوان به این دانشجویان وام دارد. سال گذشته به چند دانشجو وام دادیم و امسال برنامهای اتخاذ کردهایم که تمام دانشجویان دکترا بتوانند از این وام برخوردار شوند.
وی افزود: اعتبار وام سال گذشته 100 میلیارد تومان بود که امسال به 110 میلیارد تومان افزایش یافته است، دانشجویان پس از دو سال از اتمام تحصیل خود طی پنج سال باید وام خود را پرداخت کنند.
معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: همچنین در مصوبه برنامه ششم مطرح شده که باید جمعیت دانشجویان تا افق 1404 به پنج درصد برسد.
شریعتی نیاسر به شرکت کنندگان کنکور سراسری چند توصیه داشت و گفت: این افراد بهتر است از آینده و ماهیت رشته مورد علاقه خود از طریق مشاورین صالح در دانشگاهها شناخت پیدا کنند و دانشگاههای محل خود را خوب بشناسند.
لازم به ذکر است، دانشگاه فردوسی مشهد اعلام کرده از سه سال قبل تا کنون اساتید این دانشگاه برای مشورت برای انتخاب رشته قبول شدگان اقدام کردهاند و امسال نیز این اساتید به پذیرفته شدگان مشورت میدهند.