گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ماجرا از انتخاب وزیر علوم در دولت دوازدهم شروع شد و بین افراد جامعه مطرح شد که وزیر علوم باید چه مشخصاتی داشته باشد؟ در این میان رضا منصوری، هیأت علمی رشته فیزیک در دانشگاه شریف و رئیس انجمن کیهانشناسی و معاون پژوهشی دولت هشتم اظهاراتی کرد که قابل تامل است. فیلم اظهارات او با هفت صبح را در زیر ببینید.
منصوری ابتدا تاریخ علم را بررسی کرده و میگوید: از سال 450 هجری به این سو که در ایران دیگر مدرسهای جز حوزه علمیه و چند رشته محدود علوم دینی نبود سوء تفاهمی به وجود آمده است که امروز هم میخواهند دانشگاه فرد متدین تربیت کند در حالی که دانشگاه جای علم مدرن و تربیت نجار است و انتخاب وزیر علوم متدین نوعی فیلتر گذاشتن است که باعث میشود افراد متدین که بویی از علم نبردهاند و هیچ علاقهای هم به علم ندارند و تنها به مدرک علاقه دارند وارد دانشگاه شوند و افراد خلاق و مبدع را بیرون بیندازند و این فاجعهای بر سر جامعه، اقتصاد و صنعت میآورد.
منصوری در پاره دیگر از سخنانش میگوید: در طول 400 سال علم مدرن، دین راهی نداشته است و اگر بخواهند دین را وارد دانشگاه کنند، صنعت و اقتصاد نابود میشود اما به نقل از منابع آگاه او همان شخصی بود که با امام خامنهای در مورد عدم دانش اتمی در ایران صحبت کرد و گفت باور نکنید که ایران در فیزیک اتمی به جایی رسیده است.
تا جایی که امام خامنهای در یکی از سخنرانیها مجبور شد بگوید: فرد دلسوزی پیش من و آمد گفت باور نکنید که ایران فیزیک اتمی دارد و بنده هم از دوستان خواستم که توانمندیهای ایران در حوزه اتمی را به ایشان نشان دهند.
این عدم اطلاع منصوری از توان اتمی ایران با توجه به جایگاه او به عنوان هیأت علمی در دانشگاهی چون صنعتی شریف و اشراف اطلاعاتی او بر توانمندیهای کشور در دورهای که معاون وزیر علوم در دولت هشتم بوده است شاید توسط مخاطب به عنوان عدم فعالیت دانشگاه در صنعت هستهای برداشت شود.
منصوری در بخش دیگری میگوید: با وزیر علوم متدین فقط افراد مدرکگرا و بدون علم و خلاقیت وارد دانشگاه میشوند. ام در این زمینه دکتر تهرانچی عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگو با خبرگزاری دانشجو در مورد وضعیت مدرکگرایی در دولتهای مختلف جمهوری اسلامی گفت: مدرکگرایی در ایران ناشی از این است که ما در دانشگاهها به جای استانداردسازی مدرک، خود مدرک را به عنوان معیار و ملاک قرار دادیم و به جای آن که مدرک منعکس کننده میزان مهارت فرد باشد خود داشتن مدرک معیار قرار گرفت تا جایی که شرط افزایش حقوق، ارتقاء مدرک تحصیلی شد و آن را به سیستم استخدامی و عمیقترین لایهها در قوانین هم وارد کردهایم.
تهرانچی افزود: در طول دولتهای و مجلسهای مختلف نظام آموزش عالی و نظام استخدامی ما تغییری نکرده است که این در قوانین ایران خودش را نشان میدهد و مشکل مبنایی به درک ما از مهارت، شغل، تخصص و مدرک برمیگردد. دولتها شاید رویکرد سیاسی و اجتماعی متفاوتی با هم داشتهاند اما رویکرد عملیشان با هم تفاوتی ندارد. داشتن مدرک ارزش اجتماعی بسیار بالایی در ایران دارد و این باعث شده است هر کس بدون مدرک دانشگاهی خود را ناقص ببیند، لذا گرفتن مدرک چه واقعی و چه تقلبی باب شده است.
وضعیت مدرکگرایی در ایران گویای آن است که اگر ادیسون و بیل گیتس هم در این سیستم وارد شوند اجازه ورود به دانشگاه شریف را پیدا نمیکنند. کسانی که همه نبوغ خود را وقتی از سیستم آموزشی بیرون رانده شدند خارج از دانشگاه تجربه کردند.
منصوری در سخنانش میگوید حوزه علمیه در طول 850 سال فقط روحانی و عالم دین تربیت میکرده است کسانی که متدین بودند اما از علم بهرهای نداشتند.
در این مورد دکتر حمید قیومی عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان از خدمات گسترده شیخ بهایی به عنوان خروجی حوزه علمیه زمان صفوی خبر داد و گفت: هم اکنون از طومار حکمرانی آب شیخ بهایی در قسمت ایران مرکزی استفاده میشود.
وی با اشاره به اینکه شیخ بهایی انسان ترازی است که از حوزه علمیه فارغالتحصیل شده است گفت: او تنها فیلسوف و مجتهد واجدالشرایط نبوده است شیخ بهایی کسی است که بعد از حلیهالمتقین علامه مجلسی، طراح سبک زندگی انسان شیعه بوده است. وی هم چنین مدیر شهرسازی و جاده سازی در پایتخت حکومت صفوی و معمار بناهای معروفی بوده است.
قیومی تاکید کرد: میتوان شیخ بهایی را انسان تراز حوزه علمیه توانمند آن زمان نامید، کسی که هم فقیه بوده، هم نخست وزیر، هم وزیر ارشاد، هم قاضیالقضات و هم وزیر مسکن و شهرسازی.
حمیدی، استاد علوم اجتماعی دانشگاه امام حسین (ع) و محقق حوزه تمدن اسلامی نیز در گفتگو با خبرگزاری دانشجو ضمن نام بردن از فقها و فیلسوفان متعددی چون ابنسینا، خواجه نصیرالدین طوسی، غیاثالدین جمشید کاشانی، خوارزمی، زکریای رازی و... گفت: نگاهی به زندگی این افراد به ما میگوید آنها تنها سرآمد علوم دینی در عصر خود نبودهاند توانمندی ابنسینا در حوزه طب و فلسفه بر کسی پوشیده نیست تا جایی که کتب او چند قرن در اروپا تدریس میشده است.
وی افزود: هم چنین فقیه و مجتهد واجدالشرایطی به نام خواجه نصیرالدین طوسی نخست وزیر ایران در زمان حکومت مغولها بر ایران بود و این نشان از فهم بالای او در علوم سیاسی بود که در کنار امور حکومتداری، ریاضیات، نجوم و فن را پیش میبرد.
منصوری در بخش دیگری از سخنانش میگوید: جذب افراد متدین در دانشگاه به صنایع دفاعی و امنیت کشور ضربه میزند و در آیندهای نزدیک امنیتمان را از دست خواهیم داد و در سیاست هم دچار مشکل میشویم.
اما نگاه به عرصه مناسبات بینالملل خلاف حرفهای منصوری را ثابت میکند، به اذعان یدیعوت آحارونوت خبرگزاری رژیم صهیونیستی اگر چه دنیا پوتین را پیروز بزرگ سال 2017 میداند، اما از نظر اسرائیل با تثبیت موجودیت نظامی ایران در مرزهای اسرائیل، پیروز بزرگ سال جمهوری اسلامی است که این مرهون فردی به نام قاسم سلیمانی است، کسی که فارغالتحصیل هیچ دانشگاهی جز مکتب انقلاب اسلامی نیست و به اذعان رسانههای غربی وزیر خارجه واقعی ایران است.
در این زمینه حسن عباسی، رئیس مرکز بررسیهای دکترینال میگوید: سلیمانی تنها با سه هزار نیرو در سپاه قدس طرح جدیدی از علوم سیاسی را رقم زده است که موجب نابودی داعش، جلوگیری از جنگ مذهبی 30 ساله در میان شیعه و سنی و مانع از جدایی کردستان عراق شد، هم برای ایران و هم برای کشورهای منطقه امنیت تولید کرده است.
لذا میتوان نتیجه گرفت که امنیت از درون دانشگاه ریشه نمیگیرد که با نابودی دانشگاه از بین برود. این در حالی است که تنها یکی از اصلیترین دانشگاههای کشور با 5 هزار کارمند و کارگر و دو هزار نفر هیأت علمی و 18 هزار دانشجو مامور به تولید علم در کشور از جمله علوم سیاسی است.
منصوری هم چنین در سخنانش مدعی است که دانشگاه نقش اصلی را در صنایع دفاعی کشور چون نیروی دریایی و موشکی ایران داشته است این در حالی است که مدیر توسعه رزمی نیروهای دریایی سپاه این مدعا را رد میکند و میگوید: سطح دانشگاه در تکنولوژی سطح تکنیکی است اما صنایع دفاعی مثل موشکی و یا قایقهای تندرو در سطوح تکنیکی، تاکتیکی و استراتژیکی تعریف میشوند مثلا این که یک سلاح چند زمانه طراحی شود در سطح تاکتیکی است و ربطی به دانشگاه ندارد.
نگاه به فعالیت افراد موثری چون سردار فدوی در تولید قایقهای تندرو و شهید حسن طهرانی مقدم و سردار حاجیزاده در صنایع موشکی نیز نشان میدهد که تولیدکنندگان این سلاحهای بازدارنده در ایران دانشگاهها نبودند.
در همین زمینه سردار حاجیزاده فرمانده نیروی هوا فضای سپاه در برنامه ثریا از فعالیت برای موشکی کردن ایران خارج از دانشگاه خبر داد و گفت: پدر موشکی ایران، شهید حسن طهرانی مقدم با پشتیبانی رئیس جمهور وقت آیت الله خامنهای از مهندسی معکوس موشکهای معدودی که از سوریه و لیبی در زمان جنگ تحمیلی گرفتیم شروع شد و در عرض 30 سال ایران را در انواع موشکها خودکفا کرد.
وی در جایگاه موفقترین مدیران صنایع دفاعی کشور با اشاره به بومیسازی صنایع دفاعی از جمله موشکی در ایران میافزاید: هم اکنون برای ساخت موشک نیاز به واردات حتی یک پیچ از خارج هم نداریم. این مدعا به معنای کسب علم ساخت موشک منحصر به ایران است که بدون علم مدرن و یا با تحریم آسیبی نخواهد دید.
هم چنین همکاران شهید طهرانی مقدم در مورد او میگویند طهرانی مقدم دو هدف اصلی در زندگی داشت: عزتمندی اسلام و نابودی اسرائیل. به عبارتی او یک دانشمند مسلط به علوم هوا فضا و متدین بود که در عین حال حاصل دانشگاه هم نبود.
در همین راستا مرکز آمریکن اینترست در ایالات متحده آمریکا نیروی دفاعی ایران را هفتمین نیروی توانمند جهانی معرفی میکند و با توجه به این که این توانمندیها در خارج از دانشگاه رقم خورده است حتی با فرض منصوری و سقوط علم در دانشگاههای ایران این توانمندی آسیبی نخواهد دید.
در همین زمینه نخبگان سیاسی دو حزب جمهوریخواه و دموکرات آمریکا در جلسه شیکاگو تریبیون در سال 2013 عنوان کردند هرگز حمله نظامی به ایران جزو گزینههای آمریکا نیست، چون وقتی قرار باشد دستور حمله به ایران را بدهیم باید بدانیم با چه شدت، وخامت، به کدام اهداف و با چه سلاحهایی در این جنگ با ایران درگیر میشویم و چون نمیدانیم ایران چه سلاح هایی دارد پس از کجا بفهمیم چطور جلوی آن سلاحها را بگیریم؟ قدرت موشکی، قایقهای تندرو و پهپادی پیچیده ایران به عنوان قدرت نامتقارن ایران دور از دسترسی آمریکاست، لذا نگرانی منصوری در این زمینه بیمورد به نظر میرسد.
اما حضور ماشینهای بیکیفیت داخلی و یا ماشینهای لوکس خارجی در کف خیابانها هم چنین وابستگی کشور در صنایع هواپیمایی جای این پرسش را برای مردم باقی میگذارد که چرا دولتها با همکاری دانشگاهها در این حوزه دست به کار نمیشوند و این علوم را بومیسازی نمیکنند تا از وابستگی کشور بکاهند؟
ادعای منصوری در مورد نابودی علم با حضور افراد متدین در دانشگاه چندان پذیرفته نیست، چون به اذعان چندین باره دکتر صالحی، رئیس انرژی اتمی ایران دانشمندان شهید و متدینی چون مجید شهریاری، علی محمدی، داریوش رضایینژاد و احمدی روشن دانش هستهای را به گونهای بومی سازی کردند که از تحریم دشمن در امان باشد.
منصوری در بخش دیگر میگوید: علوم انسانی را هم دانشگاه تولید کرده و این علوم انسانی با ورود افراد متدین به دانشگاه رو به نابودی میرود. این ادعای منصوری نیز با اعتراف بسیاری از استادان علوم انسانی دانشگاههای کشور در تضاد است، بسیاری از این استادان به عدم تولید علوم انسانی اسلامی در دانشگاه و تکیه بر علوم انسانی غرب اذعان دارند.
به گونهای که امام خامنهای در اردیبهشت سال 93 میفرمایند: علوم انسانی غربی مادی، غیرالهی و غیرتوحیدی است که با مبانی اسلامی سازگار نیست بنابراین میتوان گفت دانشگاه در علوم انسانی نقش تولید کننده نداشته است و تنها دست به ترجمه و کپی در این علوم زده است.
دکتر حمیدی، هیأت علمی دانشگاه امام حسین(ع) در گفتگو با خبرگزاری دانشجو گفت: در طول دو دهه گذشته امام خامنهای بارها و بارها در جلسات علنی با مسئولان و استادان دانشگاه از سکون دانشگاه در حوزه تولید علوم انسانی شکایت کرده و میفرمایند بیش از 4/5 میلیون دانشجو در دانشگاههای ایران درس میخوانند که نیمی از آنها در رشتههای علوم انسانی مشغول به تحصیل هستند. رشتههایی که هنوز غربی هستند و بدون تحول در حوزه علوم انسانی خسارتی بزرگ متوجه ما خواهد شد. لذا لازم است که دانشگاه هر چه سریعتر به این موضوع ورود کند و به نیازهای جامعه پاسخ گوید.
اما چندی پیش ویدئویی از پرفسور میچیو کاکو از اختر فیزیکدانان سرآمد در آمریکا در فضای مجازی منتشر شد. کاکو اخترشناس پنجم دنیا است و از لحاظ رتبه علمی فاصله زیادی با رضا منصوری دارد او در مناظرهای میگوید: علم در مهد علم مدرن یعنی آمریکا به خاطر سیستم آموزشی احمق پرور در حال سقوط است و نخبگانی از کشورهای دیگر آمریکا را میچرخانند. اظهارات او را در زیر ببینید.
لذا این سوال مطرح میشود که چرا در آمریکا که معیار جذب افراد در سیستم دانشگاهی آن متدین بودن نیست باز هم علم در حال سقوط است؟
منصوری در ادامه میگوید: با جذب افراد متدین نه در صنعت که در اقتصاد هم سقوط میکنیم چون علم مدرن علم نجاری است و نباید در آن ارزشمدار نگاه کرد.
در این زمینه علی رهجو کارشناس اقتصاد اسلامی به خبرگزاری دانشجو گفت: بیش از آنکه اسلام به اقتصاد نگاه ارزش مدارانه داشته باشد این خود غرب است که در اقتصاد نگاه ارزش مدارانه دارد.
وی افزود: این که اقتصاد جهانی به بن بست خورده است به خاطر ارزشمندارانه نگاه کردن افرادی چون جرمی بنتام در اقتصاد است او در کتاب دفاع از ربای خود براساس نظریه اصالت سود میگوید: هر فرد و کشوری برای رسیدن به حداکثر سود مجاز است به ربا دامن بزند.
رهجو تصریح کرد: از سویی به اذعان اقتصاددانان متعددی از دانشگاهها علت مشکلات اقتصادی ایران پذیرفتن بیچون و چرای قواعد اقتصاد مدرن و گردن نهادن به احکام صندوق بینالمللی پول و بانک جهانی دهه 70 به این سو در ایران است.
وی تاکید کرد: نگاهی به تیمهای اقتصادی دولتهای جمهوری اسلامی میگوید که همه استادان اقتصاد دانشگاههای برتر کشور بودهاند کسانی که به جای نظریات اقتصادی امام خمینی(ره) و قانون اساسی به دنبال پیاده کردن مدلهای غربی بودهاند.
این کارشناس اقتصاد اسلامی با اشاره به سیستم اقتصادی دولت روحانی گفت: حسن روحانی به همراه استادان اقتصادی چون مسعود نیلی و نهاوندیان از دانشگاه شریف و نوبخت در کتاب امنیت ملی و نظام اقتصادی ایران بهترین مکتب اقتصادی برای ایران را مکتب نئوکنزینها معرفی میکند به گونهای که در عید نوروز 95 نوبخت در گفتوگوی ویژه خبری همین کتاب را مدل اقتصادی دولت روحانی معرفی کرد.
وی در ادامه عنوان کرد: پیش از آن هم جمشید پژویان تئوریسن اقتصادی دولت دهم در مجله تجارت طی مصاحبهای اعتراف کرد که دو شاگرد خود یعنی شمسالدین حسینی و فرزین از دانشگاه علامه طباطبایی را در دولت اصولگرا به عنوان وزیر قرار داده و اقتصاد ایران را آمریکایی کرده است چرا که معتقد است اسلام اقتصاد ندارد.
در همین زمینه پرفسور جوزف استیگلیتز برنده جایزه نوبل اقتصاد جهانی و قائم مقام بانک جهانی و استاد دانشگاههای آمریکا پس از بحران مالی سال 2008 آمریکا در کتابی با عنوان سقوط آزاد مینویسد: اقتصاد مدرن رفاه همگان را وعده داده بود اما سقوط مالی 2008 ما را وامی دارد که در دیدگاههای اقتصادی خود بازنگری کنیم اینکه سیستم اقتصاد مدرن خودش خودش را تصحیح میکند حرف غلطی است. جای شگفتنی نیست که نظریههای اقتصادی نادرست به سیاستهای نادرست بیانجامد.
وی در ادامه مینویسد: در این سقوط اقتصادی من علم اقتصاد را نیز در میان فهرست آنهایی که گناه بحران اقتصادی بر گردن آنهاست میگذارم آنچه امروز در حال سقوط است اقتصاد دنیا نیست بلکه علم اقتصاد است.
هم چنین پرفسور کورتن استاد دانشگاه و فعال انواع نهادهای بینالمللی توسعه در کتاب سرمایه داری فردا علت شکست اقتصادی آمریکا را خلق پول بدون پشتوانه عنوان میکند و مینویسد: خلق پول، خلق ثروت نیست بلکه خلق بدهی است.
بدهی که به گزارش سایت معتبر اقتصادی اکونومیست بیشترین مقدارش مربوط به کشورهایی است که مدرنتر هستند این کشورها عبارتند از آمریکا، چین، ژاپن، آلمان، انگلیس، فرانسه، یونان، اسپانیا و ...
این چاپ پول بدون پشتوانه همان ربایی است که مرحوم آیتالله حائری شیرازی به همراه دیگر مراجع تقلید بارها بر آن تاکید کردهاند و تنها در سال 95، 61 بار به مسئولان هشدار دادند اما هیچ یک از مسئولان دولت و مجلس پاسخی ندادند.
با توجه به اعتراضات مردمی در حوزه اقتصادی و ناکارآمدی دولتها در ایجاد معیشت مطلوب به نظر میرسد دکتر غلامی وزیر محترم علوم مشکلات زیادی با استادانی چون منصوری پیدا کند.