رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: این دانشگاه به تنهایی میتواند یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دانشجو را در مقاطع کاردانی و کارشناسی بپذیرد.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمدحسین امید، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در نشست خبری در رابطه با عملکرد این دانشگاه گفت: با توجه به قانون برنامه ششم توسعه و تاکید بر ارتقای کمی و کیفی دانشگاهها، یکی از نسخههای حل مشکلات بیکاری، آموزشهای مهارتی است که متاسفانه در کشور ما مرجوع است. دلیل این مرجوعیت مسائل فرهنگی و سیاست گذاریهای دولت در این حوزه است.
وی در ادامه گفت: قرار بر این بود که تعداد دانشجویان مهارتی در پایان برنامه ششم توسعه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر باشد، در حالی که این آمار در حال حاضر کمتر از نیم درصد آن را تحقق داده است و به عبارتی کمتر از ۶۰۰ هزار نفر است.
قادر به تامین یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجوی مهارتی هستیم
امید با بیان اینکه مراکز جامع علمی کاربردی قادر هستند تمام حکم برنامه ششم توسعه را به تنهایی اجرا کنند، گفت: ما در سال ۹۷ توانستیم این ظرفیت را در خود ایجاد کنیم. ما به تنهایی میتوانیم تمام یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دانشجو را داشته باشیم، اما متاسفانه مشکلاتی در این راستا وجود دارد. یکی نظام مدرک سالاری حاکم بر جامعه و دیگری موضوع فرهنگی و گرایش جوانان به کارهای نظری است. ما در مراکز جامع علمی کاربردی مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته را داریم. در حقیقت دانشجویان جامع تمام هزینههای تحصیل خود را تامین میکنند که حدود ۵ میلیون برای آنها در هر مقطع تحصیلی تمام میشود.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: ما از مجلس شورای اسلامی درخواست پرداخت ۳۰ درصد از شهریههای مهارتی دانشجویان راداریم. درخواست ما هم برای تامین هزینههای همه دانشجویان نبود؛ بلکه فقط دانشجویان مناطق خاص و رشتههای خاص و مورد نیاز جامعه بود.
وی تصریح کرد: دانشگاه جامع علمی کابردی و دانشگاه فنی حرفهای میتوانند تا ۵۰ درصد دانشجویان را در دورههای مورد نیاز کشور آموزش دهند. امیدواریم با فعالیتهای دولت و مجلس و فرهنگ سازی، گرایش به سمت آموزشهای مهارتی افزایش یابد.
امید اظهار داشت: در بحث رونق تولید که امسال مورد تایید قرار گرفت، باید به آموزشهای مهارتی توجه لازم شود. ما در دانشگاه جامع علمی کاربردی ۸۰۰ رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی و کاردانی و ۸۰۰ دوره تک پودمانی در بخشهای صنعتی، فرهنگ، خدمات و ... داریم؛ به طوری که تمام صنوف را پوشش داده ایم.
تعداد مراکز نوآوری کشور به ۱۲۹ عدد رسیدند
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه ۱۲۹ مرکز نوآوری را ایجاد کرده ایم، عنوان کرد: با هدف گذاری مراکز علمی کاربردی قصد داریم هر یک از مراکز علمی کاربردی حداقل یک مرکز نوآوری را داشته باشد.
وی گفت: در پایان نیم سال ۹۷-۹۸ برای اولین بار دانشگاه علمی کاربردی دوره آزمون متمرکز را برگزار کرده است. در نیم سال دوم این برنامه را توسعه دادیم و در ۶ استان آذربایجان شرقی، البرز، قم، کرمانشاه، چهار محال و بختیاری و سمنان آزمونهای سراسری را برگزار کرده ایم. در نیم سال ۹۸-۹۹ قصد داریم در کل کشور این آزمونها را به صورت سراسری برگزار کنیم. به صورتی که ۱۵ درصد از واحدهای درسی دورههای کاردانی و کارشناسی ناپیوسته به صورت متمرکز و سراسری خواهد بود.
ساماندهی مدرسانی که نیروی استخدامی دانشگاه نیستند
امید با بیان اینکه اساتید مراکز جامع علمی کاربردی را مورد ارزیابی قرار داده ایم، گفت: حدود یک سال است که ارزیابی مدرسین و اساتید دانشگاه را در دستور کار خود قرار داده ایم. این برنامه را در خیلی از استانها انجام داده ایم به طوری که قرار است از مهر ۹۸ تنها مدرسینی که مسیر جذب را به درستی طی کرده اند در دانشگاهها مشغول به تدریس باشند؛ به طور کلی ۵۰ هزار مدرس به صورت موقت به فعالیت میپرداختند. از سال ۹۵ ورود مدرسین را محدود کردیم؛ به طوری که با طی کردن مسیر جذب و از طریق فراخوان وارد عرصه کار شدیم.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه مراکز جامع علمی کاربردی برای اجرای دورههای مهارتی خود لازم است محیط کار داشته باشند، گفت: با توجه به کوتاهیهایی که صورت گرفته، برخی از مراکز محیط کار ندارند مجوزهای جدید صرفا به مراکزی داده میشود که محیط کار داشته باشند. مراکز جامع علمی کاربردی که درون خود محیط کار ندارند میتوانند با عقد قراردادهایی با دستگاههای دیگر برای خود محیط کار فراهم کنند. با اجرای این طرح و طرح ساماندهی مدرسین ما قدمهایی را در جهت ارتقای سطح مراکز جامع علمی کاربردی برداشته ایم.
اشتغال ۲۰ درصد از دانش آموختگان مراکز جامع علمی کاربردی در رشتههای تحصیلی خود
وی گفت: در یک نظرسنجی که در سالهای گذشته انجام شد، متوجه شدیم ۲۰ درصد از دانش آموختگان مراکز جامع علمی کاربردی در رشتههای تحصیلی خود مشغول به کار هستند. در نظرسنجی که در دو ماه اخیر انجام شد، متوجه شدیم این رقم به ۳۵ درصد افزایش یافته است. این آمار نشان دهنده توسعه در این بخش است. توصیه ما به دانش آموزانی که به مراکز جامع علمی کاربردی برای تحصیل رجوع میکنند این است که با توجه به علاقه خودشان وارد محیط آموزشی شوند و رشته مورد علاقه خود را انتخاب کنند.