معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ۷ درصد بودجه دانشگاهها به بخش فرهنگی اختصاص دارد و هنوز نتوانستهایم ردیف بودجهای جدا برای آن در نظر بگیریم.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، غلامرضا غفاری معاون فرهنگی وزیر علوم تحقیقات فناوری با بیان اینکه هفت درصد بودجه دانشگاهها به بخش فرهنگی اختصاص دارد؛ گفت: درست است که اگر رئیس دانشگاه رویکرد فرهنگی نداشته باشد حوزه فرهنگی چندان پررونق نخواهد بود، اما اگر بودجه فرهنگی را به عنوان یک ردیف مستقل تعریف و جدا میکردیم، رئیس دانشگاه و هر شخص دیگری نمیتوانست از آن کوتاهی کند.
وی با بیان اینکه هنوز نتوانستهایم سرانه فرهنگی را مجزا و برای آن ردیف جداگانه درنظر بگیریم، یادآورشد: با وجود همه کمبودها، حجم کار در معاونتهای فرهنگی بالا است.
معاون فرهنگی وزیر علوم درباره مشکلات و چالشها در مسیر فرهنگی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با تاکید بر اینکه کارنامه حوزه فرهنگی در دانشگاهها با وجود امکانات محدود، درخشان است؛ تصریح کرد: امور فرهنگی و اجتماعی در کنار آموزش و پژوهش باید جایگاه خود را در دانشگاه پیدا کند. دانشگاهها هیئت امنایی اداره میشوند و باید بودجههای فرهنگی علامت دار شوند.
غفاری در ادامه با بیان اینکه ابتدا باید دید رسالت دانشگاه چیست؛ اظهارکرد: با بخش مهمی از جمعیت جوان کشور سروکار داریم. وقتی زندگی آنها را در قلمرو دانشگاه معنا میکنیم باید در این زندگی دانشجویی و دانشگاهی برای ۲ ساحت، اهمیت قائل باشیم. اول زندگی تحصیلی و حضور در کلاس و دانشگاه در قالب برنامه آموزشی و دوم زندگی فرهنگی و دانشجویی وی است.
وی افزود: صحن عمومی دانشگاه فراتر از صحن کلاس است و خوابگاه را نیز شامل میشود. انتظار میرود نگاه و بصیرت دانشجو در این فضا شکل بگیرد.
احد آزادیخواه دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه گفت: برخی هزینههای جاری به علت شرایط اقتصادی کشور کم شده است و در این رابطه در کمیسیون تلفیق مجلس نیز به این موضوع اشاره شده و مورد بررسی قرار گرفته است.
آزادیخواه تاکید کرد: بودجه در لایحه بسته میشود و مجلس بررسی و تعدیل میکند. در بودجه سالانه اعتبارات برای بخشها جدا نمیشود. هرچند از دولت و مجلس به علت کوچکترشدن بودجه فرهنگ گلایه داریم.
وی با بیان اینکه برون سپاری اقدامات، وقایع و عملیات فرهنگی به تشکلهای دانشجویی بسیار کمک کننده است؛ اظهار کرد: اگر دانشجو دخیل و مطالبه گر باشد بخش قابل توجهی از مشکلات کم میشود و حتی رئیس دانشگاه هم وقتی مطالبات را مشاهده کند در صدد برمی آید بودجه بیشتری برای فعالیتهای فرهنگی بگیرد.
وی با بیان اینکه دانشجو با انواعی از متغیرهای فکری مواجه و ذهنش درگیر میشود؛ گفت: باید دید با توجه به فرصتهایی که در اختیار دانشجو قرار دارد تا چه اندازه میتواند پاسخ پرسشهای خود در حوزه فرهنگی را بیابد.
آزادیخواه درباره بودجه تخصیصی به حوزه فرهنگ تصریح کرد: در مسیر طولانی و پرانتظاری قرار داریم و هر روز نیازمندیهای جدید برای دانشجو به وجود میآید. از سوی دیگر کار فرهنگی دارای ابعاد بیشمار، اما با بازدهی طولانی و زمانبر است و نمیتوان گفت که همه نیازمندیها در حوزه عمل برآورده شده است.
نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یک ضلع اقدام فرهنگی، نهادهای بالادستی و اسناد بالادستی است، یادآورشد: ضلع دیگر سیاستهای دانشگاه و ضلع سوم مطالبات و نیازهای دانشجو است. برابری با متن نقشه جامع علمی، آزاد اندیشی و تضارب افکار و برپایی کرسیهای آزاداندیشی از کارهایی است که باید در دانشگاه انجام شود. اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده، اما هنوز نتوانسته دانشجو را راضی کرده و به سوالات وی پاسخ دهد.
آزادیخواه با بیان اینکه جایگاه و اختیارات معاونت فرهنگی کم نیست؛ خاطرنشان کرد: شورای فرهنگی، حدود و اختیاراتی دارد و مصوباتش لازم الاجراست و ظرفیت کمی محسوب نمیشود. معاونت فرهنگی و دانشجویی در برخی دانشگاهها ادغام شد، ولی به معنای اهمیت ندادن به فرهنگ نیست و خود نگاهی نو است.