محققان فرهنگستان زبان و ادب فارسی با حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی آسیبشناسی در زمینه مهارت نوشتن در دانشآموزان دوره ابتدایی روشی برای حل مسئله آموزش نگارش در این دوره پیشنهاد دادند.
به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محققان فرهنگستان زبان و ادب فارسی با حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی آسیبشناسی در زمینه مهارت نوشتن در دانشآموزان دوره ابتدایی روشی برای حل مسئله آموزش نگارش در این دوره پیشنهاد دادند.
این طرح پژوهشی با دو پیش فرض آغاز شد. نخست اینکه اغلب تحصیلکردگان ایران در نوشتن ضعیف هستند و برای رفع این ضعف باید به اولین دورههای آموزش نگارش یعنی دوره ابتدایی مراجعه کرد. دوم اینکه نوشتن هر چند مهارتی زبانی است، اما از مهارتهای تفکر هم محسوب میشود و برای آموزش آن باید قبل از اینکه به زبان پرداخته شود به مهارت تفکر توجه شود.
یکی از تکنیکهایی که روانشناسان در تفکر مطرح میکنند، مهارت حل مسئله است و در تحقیقات جدید استفاده از روش حل مسئله در نگارش را مفید و موثر میدانند. با این دو پیشفرض آسیبشناسی مهارت نوشتن و آموزش نگارش به روش حل مسئله مد نظر قرار گرفت.
نگارش ضعیف اغلب دانشآموزان و دانشجویان و فارغ التحصیلان، اهمیت مهارت نوشتن در تولید علم و گسترش مناسبات علمی و فرهنگی، استفاده محدود از شیوههای نوین آموزش نگارش در برنامههای درسی، عدم توجه به مهارت نوشتن در همه درسها و دورهها و اهمیت مهارت نوشتن در زندگی فردی و اجتماعی شهروندان را باید از ضرورت انجام این پژوهش دانست.
همچنین به گفته شهین نعمتزاده مجری این طرح پژوهشی، توجه همه جانبه به مهارت نوشتن در دانشآموزان دوره ابتدایی از موارد مهمی است که در این طرح به آن پرداخته شد. همچنین اهدافی مانند ارتقای آموزش نگارش و در نتیجه بهبود مهارت نوشتن در دانشآموزان دوره ابتدایی و تأثیر نگارش مناسب بر سرعتبخشی به تولیدات علمی در بلندمدت دنبال شد.
وی همچنین بیان کرد: اگر دانشجویان نمیتوانند به راحتی و به درستی بنویسند علت آن این است که آموزش نگارش به آنها اشکال داشته است. این اشکال را باید در دوره ابتدایی که اساس آموزش آینده است، رفع کرد. نمیتوان منکر شد که در آموزش رسمی و برنامهها و کتابهای درسی تلاشهای بسیاری شده است که شماری از آنها نیز مفید و مؤثر بوده است. اما مسئله این است که نگارش به عنوان بخشی از ضرورت زندگی باید در همه درسها وارد شود و محدود به درس خاص خود و زبان و ادبیات نباشد. همچنین باید از شیوههای نوین آموزش نگارش نیز بهره برد. یکی از این شیوهها، روش حل مسئله است که در مواردی به بهبود نگارش کمک میکند.