بر اساس مطالعات جدید کتابهای انیمیشنی و دیجیتال میتوانند به یادگیری بهتر کودکان کمک کنند.
به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، براساس مطالعات جدید، کتابهای دیجیتالی نسبت به کتابهای عادی میتوانند در به خاطرسپردن محتویات کتاب، برای کودکان مفیدتر باشند. انیمیشن ها، به خصوص آنها که در تعاملات زبانی نقش دارند، میتوانند به طور چشمگیری یادآوری جزئیات داستان در کودکان را بهبود ببخشند.
اریک تیسن روانشناس دانشگاه کارنگی ملون، یادآوری مطالب کتاب را در ۳۰ کودک بین ۳ تا ۵ سال بعد خواندن کتابهای معمولی و کتابهایی که در هر صفحه انیمیشن داشتند، ارزیابی کرد. سپس وقتی درباره اینکه چه چیزی به یاد میآورند از آنها پرسید، کودکانی که کتابهای انیمیشنی دیده بودند؛ ۲۰-۱۵ درصد بیشتر مطالب را به یاد داشتند. بهترین نتیجه زمانی مشاهده شد که کتاب در پاسخ به پرسیدن یا حرف زدن کودک متحرک شده بود؛ نه بصورت خودکار. (اگرچه این کار باید توسط بزرگسالان انجام شود.)
تیسن گفت: وقتی کودک در فرآیندهای یادگیری دخیل باشد بهتر یاد میگیرد. بسیاری از تعاملات دیجیتالی برای ظرفیت یادگیری کودکان مناسب نیستند و اگر بتوانیم آنها را بهبود بخشیم، یادگیری آنها بهتر میشود. البته این بدان معنا نیست که همه کتابها باید انیمیشنی باشند. کتابهای سنتی همیشه از فواید خاص خود برخورداند و هنگامی که از مرحله کتاب تصویری عبور کردید، نوآوریهای دیجیتالی کمک نمیکند.
نکته مهم این است که نشان دهیم کتابهای انیمیشنی میتوانند مفید باشند و در کتابخانه کودکان اضافی نیستند. اما مهم است تا ویژگیهای دیجیتالی که با چشم دیده میشوند، با تحقیق کامل درباره چگونگی بهترین عملکرد آنها، ایجاد شوند.