عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس گفت: این طور نبوده که در فراکسیون امید کسی به ما بگوید به کلیات بودجه رای دهیم و من آتش به اختیار به کلیات رای داده ام.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محسن علیجانی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس امروز در همایش بررسی لایحه پیشنهادی بودجه ۹۹ با عنوان قفل بودجه که به همت بسیج دانشجویی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: با نگاه کارشناسی و فنی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، شرایط کشور، مصلحت و صلاح کشور، اشتغال و معیشت میتوان به بودجه نگاه کرد، اما مجلس از نگاه ریل گذاری خود به بودجه نگاه میکند و چالشها و دغدغههای دولت را هم مدنظر قرار میدهد.
وی افزود: بالاخره جایی که ظرفیت ریل گذاری دارد باید مصلحت کشور و راننده قطار را نیز در نظر بگیرد و سپس اقدام به ریل گذاری کند.
علیجانی با بیان اینکه شرایط کشور شرایط حساسی است، چون حداقل با تحریمهای بی سابقه نفتی، تحریمهای مالی و بانکی و تحریمهای حمل و نقل مواجه هستیم، تصریح کرد: در این شرایط که آمریکا و ترامپ تلاش میکنند تا ایران نتواند یک بشکه نفت بفروشد باید با همدلی و انسجام بین قوای مختلف به خصوص بین دولت و مجلس این شرایط را پشت سر بگذاریم. به هر حال بنده در مجموع با لایحه بودجه سال ۹۹ موافق هستم اما این به این معنا نیست که هیچ انتقادی ندارم.
عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با تاکید بر اینکه قالب بودجه تخصصی است با این وجود نگاه کاملا سیاسی و جناحی بودجه را قفل میکند، تصریح کرد: با نگاه بدبینانه و یا خوش بینانه به دولت نمیتوانیم تحلیل واقع بینانه نسبت به بودجه داشته باشیم به هر حال امروز برخیها با نگاه بدبینانه میگویند دولت بودجه را در جهت زمینه چینی برای مذاکره آماده کرده است به هر حال با این دید کار قفل میشود. معتقدم باید با نگاه حمایتی تمام به کشور و دولت کمک کنیم.
عضو کمیسیون تلفیق بودجه از توافق دولت و مجلس برای تنظیم و تعدیل بودجه خبر داد و افزود: امروز کمیتهای در کمیسیون تلفیق مجلس، درآمدها و هزینههای لایحه بودجه ۹۹ را بازبینی خواهد کرد. این مسئله در راستای توافقی بود که بین دولت و مجلس بسته شد مبنی بر اینکه در صورت رأی آوردن کلیات لایحه، بررسی کنیم که کدام هزینهها باید کم شوند و کدام درآمدها غیرواقعی است و باید بازبینی شود؟
وی با بیان اینکه تراز بنده سود و زیان بودجه است و براین اساس به این جمع بندی رسیده ام که موافق یا مخالف بودجه باشم و در تمام دنیا هم همین طور است و نگاه ما هم به مسائل کشور باید این طور باشد، تصریح کرد: کمیتهای متشکل از دولت و مجلس تشکیل شده است تا ببینیم کدام هزینهها را میتوان در بودجه کم کرد.
علیجانی با بیان اینکه یکی از دغدغههای مخالفین بودجه این است که درآمدهای بودجه قابل تحقق نبوده و یا واقعی نیست و همچنین میگویند بودجه وابسته به نفت است، تصریح کرد: برخیها از مخالفین نیز میگویند اصلاحات ساختاری در بودجه لحاظ نشده مثلا حذف معافیتهای مالیاتی و افزایش پایههای جدید مالیاتی صورت نگرفته است.
عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با اشاره به اینکه امروز ۱۲۵۸ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان در بخش انرژی، کشاورزی، کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی پرداخت میشود که این یارانهها باید اصلاح شوند، تصریح کرد: برخی از مخالفین میگویند دولت در جهت زمینه سازی برای مذاکره بودجه را سنگین کرده است و این همان عینک بدبینی است به نظر بنده کسانی که بحث استیضاح یا استعفای دولت را مطرح میکنند هر دو در اشتباه هستند به هر حال باید اجازه دهیم تا دولت برنامهها را تا سال ۱۴۰۰ جلو ببرد.
وی با تاکید بر اینکه بنده به عنوان یک فرد به کلیات بودجه رای داده ام و این طور نبوده که در فراکسیون امید کسی به ما بگوید به کلیات رای دهیم، تصریح کرد: بنده به صورت آتش به اختیار به کلیات بودجه رای داده ام به هر حال دولت با توجه به مجموعهای از مسائل همچون طرح تحول سلامت، تولید، اشتغال، معیشت، رتبه بندی معلمان، آبخیزداری، سدسازی و آموزش و پرورش و همچنین برنامههای اجتماعی خود همچون فقرزدایی بودجه را مینویسد با این وجود در شرایطی که آمریکا با توانی که خود دارد و همراهی اتحادیه اروپا و چند کشور دیگر علیه کشورمان اقدام میکند حالا ما نمیتوانیم به دولت بگوییم با تو همراهی نمیکنم. به هر حال ما در مجلس ریل گذار هستیم و قطعا اگر درآمدها در لایحه قابل تحقق نباشد آن را کم خواهیم کرد. با این وجود اینکه به خاطر بودجه بگوییم اسلام از دست رفت این طور نیست.
علیجانی با بیان اینکه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و صحن مجلس ابزاری برای تعدیل بودجه هستند، تصریح کرد: مثلا در خصوص بودجه سال گذشته سران سه قوا با هم توافق کردند که صد هزار میلیارد تومان از بودجه کم شود با این وجود این شورا هم یک ابزار است و جای نگرانی نیست.
عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با بیان اینکه تمام آمال و آرزوی نخبگان کشور در این ۷۰ سال این بوده که دولتها نفت را نفروشند و اگر فروختند آن را نخورند و آن را در کارهای بنیادین هزینه کنند و این یعنی اصلاح ساختار اظهار کرد: در این دو سال میتوان گفت که عدو سبب خیر شده است، چون دشمن تلاش کرده فروش نفت ما را به صفر برساند.
وی با بیان اینکه یکی از اصلاحات ساختاری این است که بودجه، بودجه کل کشور و سند حاکمیت شود، تصریح کرد: بحث این است که امروز بخشهای مختلفی در کشور وجود دارند که در خصوص منابع خود پاسخگو نیستند مثلا کمیته امداد تا حدی به دیوان محاسبات پاسخگو است که از بودجه کشور به آن اختصاص مییابد. از طرفی امروز سازمان تامین اجتماعی ۱۲۰ هزار میلیارد تومان پول دارد، ولی حسابدهی نسبت به مجلس و دولت ندارد. همچنین ۱۸ هزار میلیارد پول در اختیار شهرداری است، اما معلوم نیست که آن را با چه پلنی هزینه میکند. به هر حال یکی از اصلاحات ساختاری این است که بودجه کشور را بودجه کل حاکمیت کنیم.
علیجانی با اشاره به اینکه ۱۲۵۸ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان پرداخت میشود که دولت در بحث بنزین ۵۸ هزار میلیارد تومان آن را خرج کرد، افزود: اگر کاهش مصرف بنزین داشته باشیم مازاد آن میتواند درآمد ۶۰ هزار میلیارد تومانی به غیر از ۳۱ هزار میلیارد تومانی که به عنوان کمک معیشت پرداخت میشود، ایجاد کند. البته تصمیم گیری بهتری باید صورت میگرفت و هم به زمان اجرا و هم به قیمت بنزین توجه میشد تا مسائلی که به وجود آمد رخ نمیداد.
فروش اموال دولتی بدون ترک تشریفات فساد زا است
شاکری از کارشناسان اقتصادی نیز گفت: مسئله ما با ارقام لایحه بودجه نیست بلکه مسئله ما با مصادیق و روشهای بودجه است یعنی ما معتقدیم مثلاً فروش یک میلیون بشکه نفت که در لایحه پیشبینی شده روی زمین میماند. یا اینکه فروش ۸۰ هزار میلیارد تومان اوراق قرضه پیش بینی شده قابل اجرا نیست.
وی با بیان در بخش مولد سازی آنچه در لایحه بودجه نوشته شده از چند جهت ترسناک است افزود:دولت در لایحه بودجه پیش بینی کرده که ۴۰ هزار میلیارد تومان از داراییها و املاک دولتی را با ترک تشریفات مزایده به فروش برساند. این اقدام قطعاً با فساد روبرو خواهد شد. چون امروز در فهرست کردن داراییها و اموال دولت هم فساد رخ میدهد چه برسد که بخواهد این اموال را بدون تشریفات به فروش برساند.
وی بیان کرد: در جریان مولد سازی قطعاً گوشتهای لخم به فروش میرسد و همه ما میدانیم که مشتری با خوشحالی به طور مشخص پای چه شرکتهایی ایستاده است؛ البته به طرز دردناکی هم نفع آنها در این است که این شرکتها اول زمین بخورند تا بعد آنها را با قیمت پایین تری بخرند.
شاکری اظهار کرد: دولت قدر داراییهای خود را نمیداند به گونهای که برخی از آقایان میگویند شرکتهای دولتی را با هزینه صفر واگذار کنید انگار این داراییها سر راه افتاده اند.
وی با تاکید بر اینکه مولدسازی داراییهای دولت به هیچ عنوان به معنای فروش داراییها نیست، افزود: کشور سوئد از سال ۱۹۹۸ به بعد دو دوره سیاسی را پشت سر گذاشته به گونهای که در دوره اول شعار دولت، فروش اموال و داراییها و املاک بود تا خصوصی سازی صورت گیرد. اما در دوره دوم دولت راستگرای سوئد مولدسازی و ارزش آفرینی از داراییها و املاک، جای فروش املاک را گرفت؛ و با این حال درآمد دولت در دوره دوم سه برابر دهه ۹۰ میلادی دولت سوئد بود.