رسانههای اجتماعی به سرعت در حال تبدیل شدن به ابزارهایی برای تحقیق و پیدا کردن محصولات هستند، ابزارهایی که از Google نیز فراتر رفتهاند.
گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، محدثه قاسمی - بعد از گذشت ۲۱ سال، هیچکس نمیتواند تسلط گوگل بر دنیای جستجو را انکار کند. ازاین گذشته گوگل دارای ۸۱.۵ درصد سهم اشتراک گذاریهای بازاری در سراسر دنیاست. اما جدیدا در اروپا و آمریکای شمالی، هنگامی که افراد در حال جستجو درباره محصولی هستند، آنها را از شیوههای مختلف دیگری نیز به افراد عرضه میکنند.
اگر به زمان آنلاین بودن خود توجه کنید متوجه میشوید که بخش گستردهای از فعالیتهای شما (۹۶ درصد) بدون استفاده از موتورهای جستجو میگذرد. درهمین حال شما مشغول گذراندن وقت در رسانههای اجتماعی هستید. به طور میانگین هر کاربر روزانه ۲ ساعت و ۱۶ دقیقه را در شبکههای اجتماعی صرف میکند که نسبت به سال گذشته ۱ دقیقه افزایش یافته است.
با تکامل رسانههای اجتماعی آنها از حالت مکالمهای بیشتر به حالت سرگرم کننده درآمدند و رفتار کاربران نسبت به آنها نیز تغییر کرده است. محتوای شبکههای اجتماعی باعث شد که آنها به یک مقصد اولیه برای تحقیق و خرید محصول تبدیل شوند. این یک روند رفتاری در افراد بود و برندهای مختلف میتوانند اکنون آن را فرصتی بزرگ تلقی کنند.
جستجوی محصولات در شبکههای اجتماعی از گذشته، کاربران همیشه برای تحقیق محصولات مورد نیاز یا سرگرمیهای مختلف از موتورهای جستجو استفاده میکردند. در نتیجه بهینه سازی مورتورهای جستجو (SEO)، پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) کلیدی بود تا به برندهای مختلف این امکان را بدهد که محصولات خود را در جستجوها، جلوی چشم کاربران قرار دهند.
با این حال کاربران در حال حاضر برای تحقیق درباره محصولات خود به شبکههای اجتماعی روی آورده اند. مطالعات اخیر GlobalWebIndex و Facebook نشان میدهند، بیشتر از ۴/۱ کاربران جهانی که برای خریدهای خود به شبکههای اجتماعی گرایش دارند بین ۶۴-۱۶ سال هستند. ۸۱ درصد کاربران اظهار کرده اند که اینستاگرام ابتدا به عنوان برنامهای برای اشتراک گذاری عکسها بوده، اما اکنون برنامهای برای جستجوی محصولات است.
وقتی تمرکز روی کاربران جوان قرار گرفت، مشاهده شد که تمایل برای جستجو در شبکههای اجتماعی در این افراد بیشتر است. براساس گزارشهای شبکه اجتماعی GlobalWebIndex، شبکههای اجتماعی در حال حاضر از موتورهای جستجو، به عنوان پیشرو در جستجوی محصولات بین ۲۴-۱۶ ساله ها، پیشی گرفته اند؛ و این روند نشان میدهد که تا سال آینده ۴۰ درصد کل کاربران را نسل Z (گروهی از مردم که از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ و بعد از آن متولد شده اند و با نامهای GenZ و نسل اینترنت نیز شناخته میشوند) تشکیل میدهند.
بازار Gen Z را در اولویت قرار دهید تاثیر فزاینده نسل Z مشخص است. بازارهای جوان با رشد سریع و جمعیتی مانند آمریکای لاتین، خاورمیانه و آفریقا در حال حاضر کاملا درگیر جستجوهای اجتماعی هستند. ۵۷ درصد کاربران آمریکای لاتین و ۶۴ درصد کاربران خاورمیانه و آفریقا تمایل دارند که صفحات جستجوی محصولات خود را در رسانههای اجتماعی راه اندازی کنند. بنابراین، برای برندهای فعال در بازارهای اروپایی و آمریکای شمالی، ۲۰۲۰ فرصت بزرگی را به آنها ارائه میدهد. GenZ عاشق تصاویر است، بنابراین شرکتها برای اولویت بندی محتواهای خود مبنی بر تصاویر و سرمایه گذاری در بخشهای رسانههای اجتماعی باید استراتژیهای بازاریابی دیجیتالی خود را با استفاده از منابع مناسب، با خواسته کاربران تطبیق بدهند.
زیبایی در شبکههای اجتماعی اهمیت دارد تحقیقات درمورد محصولات در شبکههای اجتماعی با تجربه سنتی که همه ما قبلا از آن استفاده کردیم، متفاوت است. کاربران انتظار دارند که محصولات بصورت طبیعی، واقعبینانه و از همه مهمتر زیبا ارائه داده شوند. این موضوع یعنی پایان تبلیغات عمومی که اولویت اول آنها تمرکز بر روی محصول است.
برای جذب مخاطب، شرکتها باید در طراحی و خلاقیت سرمایه گذاری کنند. آنها به گروههایی از افراد نیاز دارند تا بتوانند تصاویری ایجاد کنند که برای کاربران الهام بخش بوده، مجذوب شوند و فکر کنند که به آن محصول احتیاج دارند.
آنسوی ۲۰۲۰، جستجوی بصری این نوع جستجو گرچه هنوز در مراحل نخستین قرار دارد، اما توسط Google Lens و Pintrest Lens ارائه شده است. این سیستم به کاربران اجازه میدهد تا عکس بگیرند یا از عکسهای موجود برای جستجوی محصولات مرتبط استفاده کرده و آن را پیدا کنند. این فناوری در اولویت قرار دارد و آماده جستجو است.
بن سیلبرمن، مدیر عامل Pintrest معتقد است که آینده جستجو بر مبنای تصاویر خواهد بود نه کلمات کلیدی و آنها کنترل فضای جستجو را در دست میگیرند. در اوایل سال جاری، فیس بوک یک استارتاپ هوش مصنوعی را خریداری کرد. یک فناوری جستجوی بصری که به افراد امکان میدهد از یک شیء در دنیای واقعی عکس بگیرند و از آن برای جستجوی موارد مشابه بصورت آنلاین استفاده کنند. آنها همچنین در مورد فناوری جستجوی بصری آینده، مشابه فناوری Google و فن آوری Pinterest صحبت کرده اند. آنها ادعا میکنند که این امکان را به کاربران میدهند تا از چیزی که دوست دارند عکس بگیرند، سپس Marketplace در لیستهای خود جستجو میکند تا موارد مشابه را در اختیار آنها قرار دهد.
در همین حال، اینستاگرام برای رسیدن به سیستم عاملی تلاش میکند که متن را به عکس تبدیل کرده و تصاویر مرتبط با آن را جستجو کند. با محبوبیت شبکههای اجتماعی تصویری مانند اینستاگرام و Pintrest، فناوری جستجوی بصری میتواند فرصت بیشتری برای شبکههای اجتماعی فراهم کند تا از جستجوهای مبتنی بر محصول استفاده کنند. با توجه به تاثیر GenZ این مطمئنا روشی خواهد بود که بازاریابان دیجیتالی باید استراتژیها و تیمهای دیجیتالی خود را برای آن تطتبیق دهند.