یک استارتاپ با استفاده از پلتفرم واقعیت افزوده، به افراد کمک میکند که در فضای مجازی دوش به دوش هم کار کنند و تعامل داشته باشند.
به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، طی چند ماه گذشته که بسیاری از کارمندان به دلیل شیوع کرونا، در حال برگزاری جلسات خود به صورت آنلاین بودند، کارمندان شرکتهای طراح اسباببازی متل، غول بانکی BNP Paribas و شرکت چند ملیتی فعال در حوزه انرژی انل در فضاهای به اشتراک گذاشته شده مشغول همکاری با هم بودند و برای جلسات خود و سازماندهی ایدههایشان از تخته سفید و برچسبهای یادداشت استفاده میکردند و حتی بعد از اتمام جلسه با هم دست میدادند؛ بدون اینکه نگران ویروس کرونا باشند.
همه این کارها را از طریق پلتفرم Spatial انجام میدادند. اسپشال یک استارتآپ آمریکایی است که از واقعیت مجازی و افزوده برای بهبود همکاریهای از راه دور استفاده میکند. این پلتفرم روی اکثر هدستهای واقعیت مجازی امروزی کار میکند و هر کسی میتواند با آواتار شبیه به خود در این جلسات شرکت کند، با صدای خود صحبت کند؛ جلساتی که همه چیز به صورت تعاملی شبیهسازی شده است. فضای این پلتفرم به کاربران امکان میدهد با کمک مدلهای سهبعدی و با حرکات ساده دست و دستورات صوتی، محتواهایی مانند عکس، ویدئو و فایلهای PDF بسازند و آنها را تغییر دهند.
جینها لی، بنیانگذار و مدیر ارشد محصولات اسپشال، میگوید: فضای کاری مجازی ما یک فضای واقعیت افزوده هولوگرافیک است. یعنی شما میتوانید در خانه خود بنشینید و دورنوردی کنید و با آواتاری که در فضای سهبعدی به اشتراک میگذارید، کار و از طریق یک صفحه نمایش پروژهای را مدیریت کنید، ایدههایتان را ارائه دهید و هزاران کار دیگری که در دنیای واقعی قادر به انجام آن هستید، در این فضای سهبعدی انجام دهید.
شرکت اسپشال از زمان تاسیس در سال ۲۰۱۶ با تیمهای طراحی و نوآوری از شرکتهای بزرگ همکاری کرده است و اکنون به دلیل همهگیر شدن ویروس کرونا، نسخه پلتفرم خود را در دسترس عموم مردم قرار داده است. این شرکت نسخه مرورگر وب خود را نیز ساخته است تا کاربران بتوانند بدون هدست نیز وارد این فضای تعاملی بشوند و با وجود فرسنگها فاصله از یکدیگر، در پروژههای مشترک با هم کار کنند.
لی میگوید: قبل از ویروس کرونا، شرکتهای بزرگ مایل بودند از پلتفرم اسپشال برای اتصال فضاهای اداری استفاده کنند که خیلی از هم فاصله داشتند و همکاری و تعامل نزدیک آنها در دنیای واقعی مقدور نبود. پس از همهگیر شدن ویروس کرونا این تمایل به هزار درصد افزایش یافت و حتی مشاغل کوچکی مثل بیمارستانها و مدارس نیز از این پلتفرم استقبال کردند.
لی که در کره بزرگ شده و کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی برق در دانشگاه توکیو گذرانده، خود را یک هنرمند مقلد میداند و در مورد ایده ساخت این پلتفرم میگوید: از نظر من، کامپیوتر با یک صفحه نمایش دو بعدی و ماوس بسیار ناامیدکننده است و هرگز حسی را به انسان منتقل نمیکند. درواقع زمانی که میخواهید احساس خود را بیان کنید، کامپیوتر هیچ خلاقیتی برای انتقال این حس ندارد.
لی در سال ۲۰۰۹ به عنوان فارغالتحصیل به یکی از لابراتوارهای MIT پیوست و در آنجا مشغول کار روی پروژههایی از جمله رابط کاربری سهبعدی که روی یک میز مانند کامپیوتر قرار میگیرد، بود.
اسپشال با همه هدستهای واقعیت مجازی مثل هولولنز، اوکیولس و وایو HTC کار میکند و از ویژگیهای آن میتوان به ردیابی حرکتی و همچنین ویژگیهای صوتی اشاره کرد که کاملا تجربه ایستادن در کنار افراد دیگر را شبیهسازی میکند. کاربران در فضای اسپشال میتوانند فایلها را از کامپیوتر خود بکشند یا از حرکاتی مانند نگه داشتن دو انگشت در هوا، یا دستورات صوتی در اینترنت جستوجو کنند و نتایج وب را در فضا به دیگران نشان دهند.
به طور مثال، تیم شرکت طراح اسباببازی متل، برای طراحی اسباببازیهای خود از راه دور کار میکردند و برای این کار طرحهای خود را به صورت سنتی و از طریق ایمیل رد و بدل میکردند و سپس نمونههای اولیه چاپ شده سهبعدی را برای بررسی به چندین دفتر ارسال میکردند. اما هماکنون با کمک پلتفرم اسپشال، کارمندان در هر مرحله از طراحی، مدلهای سهبعدی را در فضای کاری مجازی خود بارگذاری میکنند و افراد مربوطه را برای بررسی آنها دعوت میکنند.
افراد در حین بازرسی در اطراف این مدلهای سهبعدی میتوانند قدم بزنند، آنها را بزرگ کنند و نظر خود را بگذارند و نظرات دیگران را نیز ببینند.