به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نشست «شورای مرکزی مجمع دبیران شوراهای صنفی دانشجویان علوم پزشکی کشور» با حضور سیما سادات لاری معاون فرهنگی و دانشجوی وزارت بهداشت، علیاکبر حقدوست معاون آموزشی وزارت بهداشت، جمعی از مدیران و مسؤولان این دو معاونت برگزار شد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت در این نشست، درباره برخی درخواستهای دانشجویی مطرح شده از سوی دبیران شورای مرکزی شوراهای صنفی دانشجویان مبنی بر برگزار نشدن و یا به تعویق افتادن برخی آزمونهای علوم پزشکی، گفت: یک اصل را باید بدانیم که گاهی اوقات در برخی مسائل همراه هستیم و گاهی این خواستهها در مقابل هم قرار دارند.
وی افزود: انتظار داریم همانگونه که در موضوعات مخالف با نظرتان، اعتراض دارید در زمانهایی که هم نظر هستیم نیز حمایت لازم را داشته باشید.
در خصوص پذیرش ظرفیتهای دانشجویان به شدت در فشار هستیم
حقدوست در خصوص افزایش ظرفیتها و پذیرش دانشجویان از خارج به داخل، گفت: در این دو مورد بین ما و شما اختلاف اصولی وجود ندارد و کلیات کاملا روشن است. این نکته را بدانید در خصوص پذیرش ظرفیتهای دانشجویان به شدت در فشار هستیم.
وی تصریح کرد: گاهی در اعداد و ارقام گفته میشود ارمنستان دو برابر ایران سرانه پزشک نسبت به جمعیت دارد. سؤال این است که اگر این موضوع حقیقت دارد چرا وضعیت ارمنستان این است؟ دلیل این است که در ارمنستان فرد دارای مدرک لیسانس پزشکی، به عنوان پزشک شناخته میشود.
معاون وزیر بهداشت اظهار داشت: در بسیاری از کشورهای دنیا تکنیسین اتاق عمل و بیهوشی و حتی مراقبان بهداشتی در خانههای بهداشت را به عنوان پرستار محسوب میکنند. از دانشجویان انتظار داریم تا با اعداد و ارقام از حقیقتی که وجود دارد حمایت کنند.
برای حذف امتحانات جامع علوم پزشکی هجمهای ایجاد شده است که به کیفیت ضربه میزند
وی گفت: یکی از اصول اصلی که باید در مورد آن به توافق برسیم و میتواند به شکل زیر ساختی به حل اختلافات کمک کند، مبحث کیفیت است، شما قبول دارید که آموزش بیکیفیت بهتر است نباشد، اگر ما نه تنها یک پزشک که حتی یک کاردان بیسواد را به جامعه تحویل دهیم باید پاسخگو باشیم؛ بنابراین بسیار ساده است تا ببینید برای حذف امتحانات جامع چه هجمهای ایجاد شده است که به این اصل ضربه میزند.
حق دوست ادامه داد: این را در نظر بگیرید دانشجویان در این چهار ترم به هیچ عنوان سر کلاس درس نرفتهاند و به هیچ عنوان امتحانات حضوری ندارند، کیفیت آزمونهای مجازی را هم میدانیم به چه نحو و با چه کیفیتی در حال برگزاری است.
وی گفت: اگر شما قبول دارید که دانشجوی دندانپزشکی، پزشکی و داروسازی باید حداقلهای کیفیتی را داشته باشند، باید این سؤال را بپرسید که چرا باید فرد از حضور در آزمون جامع و یا دستیاری بترسد؟ در حالی که ما اعلام کردهایم، آزمون را آسان خواهیم گرفت و شرایط کرونایی را نیز در نظر داریم.
در آزمون دستیاری حدود ۱.۶ درصد رد شدند
معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه در آزمون دستیاری حدود ۱.۶ درصد رد شدند، گفت: این میزان یعنی در آزمون دستیاری ۵۰ نفر از ۳ هزار نفر افتادهاند، آیا این عدد زیاد است؟ برای آنهایی که داوطلب آزمون ارتقاء هستند نیز اعلام کردهایم که سال آینده را دوبل حساب میکنیم و از سهمیه دوبل شدنشان هم میگذریم به این معنا که اگر سال آینده دوباره قبول شوند، میتوانند هر دو سال را با هم به صورت جهشی جلو بروند.
وی افزود: برای افرادی که آزمون گواهینامه داده و افتادهاند نیز اعلام کردهایم شهریور ماه آزمون بورد را شرکت کنند و با نمره قبولی پایینتر پذیرفته شوند.
حقدوست حفظ اخلاقیات در هر حوزهای را مهم دانست و خاطر نشان کرد: یک بحث اصلی که باید به آن بپردازیم اخلاقیات است، اگر اخلاق را زیر پا بگزاریم همه ما در این دنیا و آن دنیا در آتش خواهیم بود، عزیزان هر کدام از ما پا را از حدود اخلاق فراتر بگذاریم و وارد مقاصد غیر اخلاقی شویم بدانیم دنیا و آخرت را از دست دادهایم.
سیاست وزارت بهداشت در مورد آزمونهای جامع بر برگزاری امن، سالم و ایمن است
معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: سیاست وزارت بهداشت در مورد آزمونهای جامع بر برگزاری امن، سالم و ایمن است. وقتی شما به عنوان نمایندگان دانشجویان صحبت از امنیت و بهداشت میکنید، قطعا خط قرمز ما است و از طرف دیگر نظم و انضباط نیز از اصول اساسی آموزش است، بر این اساس هیچ دلیل منطقی برای برگزار نشدن این آزمونها وجود ندارد.
وی گفت: امتحانات میان دوره نیز وظیفه معاونت آموزشی نیست، اما در دوران کرونا ما تمام این امتحانات را گرفتهایم تا دانشجویان کمتر اذیت شوند و شش ماه عقب نیفتند.
هیچ ردیف بودجهای برای حقوق اینترنها و دستیاران نداریم
حقدوست با بیان اینکه دانشجویان باید کلان فکر کند، یادآور شد: در هشت چالش اصلی که ما با آن مواجه هستیم یکی از موارد بحث افزایش ظرفیتها است و با وجود محاسباتی که انجام دادهایم، متهم شدهایم که صنفی نگری میکنیم.
وی افزود: در خصوص حقوق اینترنها و دستیاران نیز حق با دانشجویان است و این وضعیت زیبنده دانشجویان ما نیست، ولی برای حقوق آنها در بودجه هیچ ردیفی نداریم و دانشگاهها از محل درآمدهای خود این موضوع را پوشش میدهند که پایدار نیست. نمیدانم اعضای برنامه و بودجه جدید تا چه اندازه این موضوع را دنبال خواهند کرد.
معاون وزیر بهداشت گفت: اگر در ردیف بودجه مصوب دولت، ردیف بودجهای قرار بگیرد که برای این گروه از دانشجویان معادل حقوق یک پزشک عمومی طرحی، حقوق در نظر گرفته شود، میتوانیم حقوق اینترنها را به عنوان مثال تا ۵۰ یا ۶۰ درصد این میزان مشخص کنیم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت در خصوص شیوه و مدل گسترش دانشگاههای علوم پزشکی، اظهار داشت: مستندات ما در این حوزه بسیار قوی شده است و شما نیز باید در این خصوص اشراف خود را بالا ببرید.
نمیتوان به دلیل ترس واقعی از کرونا، سیستم کشور را متوقف کنیم
حقدوست در خصوص بازگشایی دانشگاههای علوم پزشکی، اظهار داشت: هیچ کس نمیتواند پایان کرونا را تشخیص دهد و باید با شرایط جدید برنامهریزی و زندگی کنیم. از استانداردهای جهانی در کنترل اپیدمیها این شعار بود که اولین جایی که تعطیل میشود و آخرین جایی که باز میشود مدرسه است.
وی گفت: در اپیدمی کرونا این شعار تغییر کرد و دیگر مدرسه آخرین جایی نیست که باز خواهد شد. نگاه تدروس به عنوان مسئول سلامت جهانی در سازمان ملل این است که کشورها هر چه سریعتر سیستم آموزشی خود را به راه بیندازند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت بیان کرد: این فکر که با تعطیل کردن میتوان اپیدمی را کنترل کرد اشتباه است، نمیتوانیم به دلیل ترس واقعی از کرونا، سیستم کشور را متوقف کنیم. در برخی کشورها مانند فنلاند و دانمارک میزان خودکشی نوجوانان دوبرابر و مصرف مواد مخدر افزایش پیدا کرده است.
وی گفت: وزیر آموزش و پرورش ایران نیز به شکل رسمی اعلام کرد که در کشور ۲۵ درصد از فرزندان خانوادههای ما حتی برای یک ساعت در طول شب دسترسی به گوشی هوشمند ندارند و این یعنی این درصد از عزیزان ترک تحصیل کردهاند و اینگونه موارد تا چند دهه آسیب رسان خواهد بود.
حق دوست با بیان اینکه حتما با بازگشایی دانشگاهها، مبتلایانی به کرونا خواهیم داشت، اظهار داشت: باید تلاش کنیم تا دانشجویان فضای ایزوله داشته باشند، خانوادههای دانشجویان همزمان واکسن را دریافت کنند، اما متوقف شدن راهکار نخواهد بود و این غیر ممکن است.
وی گفت: انگلیس، سوئد و سوئیس در اوج کرونا دانشگاههای خود را باز کردند و تایلند و ترکیه که خیلی اوضاعشان از ما بهتر نیست نیز این بازگشایی را داشتهاند، اما به واقع چند کشور مانند ما روش مقابله با بیماری را پی گرفتهاند.