به گزارشگروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در حال حاضر بیش از ۶ هزار و ۳۰۰ شرکت دانشبنیان در کشور فعالیت میکنند. ۱۷ خدمت به آنها ارائه میشود تا بازار محصولات ایرانساخت خود را گسترده کنند. از این تعداد ۴ هزار و ۱۱۶ شرکت دانشبنیان تولیدی هستند و ۲ هزار و ۲۱۰ شرکت نیز نوپا. مرکز شرکتها و موسسات دانشبنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سبدی متنوع از حمایتها را به این شرکتها ارائه میدهد تا محصول ایران ساخت خود را توسعه دهند و گامهایی قدرتمند برای پیشرفت و خودکفایی کشور برداشته شود.
یکی از برنامههای حمایتی این مرکز برای توسعه صادرات محصولات دانش بنیان است. بر این اساس ۱۷ خدمت به شرکتها در این حوزه ارائه میشود که در زیر به آنها اشاره شده است.
۱. ارزیابی آمادگی صادرات
شرکتهای دانشبنیان و خلاق برای ورود به بازارهای جهانی نیازمند سپری کردن دوره رشد هستند تا برای تعاملات بین المللی آماده شوند. پس در این زمینه خدمات به شرکتها ارائه میشود تا نقاط ضعف خود را شناسایی کنند و برای قویتر شدن و بلوغ صادراتی اقدام کنند.
۲. مشاوره صادرات
مشاوره، تدوین قراردادهای حقوق بین الملل و مشاوره شرکتهای مدیریت صادرات نیز دیگر خدمتی است که به شرکتها برای توسعه بازار ارائه میشود.
۳. آموزشهای بازرگانی و صادرات
همچنین برگزاری دورههای آموزشی گامی دیگر برای توانمندسازی شرکتهای دانش بنیان محسوب میشود که در این زمینه نیز دورههای گوناگونی برگزار میشود. در این زمینه دورههای آموزشی داخلی تا ۷۰ درصد حمایت میشود.
۴. ابزارهای تبلیغاتی و اطلاع رسانی و تبلیغات بین المللی
تولید کاتالوگ، ترجمه، وبسایت، طراحی و بسته بندی البته در پلت فرمهای مورد تایید مرکز برای شرکتهای دانشبنیان مورد حمایت قرار میگیرد. سقف این حمایتها نیز تا ۶۰ درصد است.
۵. حمایت از تحقیقات بازار
شناسایی بازار هدف یکی از مهمترین نیازها پیش از ورود محصول جدید به آن بازار است. شرکتها باید تحلیلی درستی از شناخت رقبا، میزان کشش بازار، تعیین مخاطبان و شناخت رفتار مصرف کننده و سایر پارامترهای تاثیرگذار داشته باشند. با توجه به نیاز شرکتها در این بخش از آنها حمایت میشود.
۶. حمایت از فعالیتهای بازاریابی
البته فعالیت بازاریابی شرکتها نیز با تایید دفتر توسعه کسب و کار حمایت میشود که شامل مواردی مانند بازاریابی اینترنتی، سفر به بازار هدف و برگزاری جلسات، هزینه بازاریاب محلی و تبلیغات است. سقف این حمایت نیز ۶۰ درصد هزینهها را شامل میشود.
۷. اخذ گواهینامه و مجوزهای بین المللی محصولی
از آنجا که شرکتهای دانشبنیان و خلاق برای گسترش بازار خود فراتر از مرزهای کشور نیاز به مجوزهایی دارند که به نوعی تاییدکننده محصول آنها است. در این زمینه نیز از شرکتها حمایت میشود تا مسیر برای صادرات هموار شود. این بخش ابزاری مهم در ترغیب مشتریان به اعتماد به کارایی، ایمنی و کیفیت محصولات است.
۸. حضور در نمایشگاههای خارجی
همچنین از حضور شرکتها در نمایشگاههای داخلی مستقل یا پاویون ملی حمایت میشود. در صورت حضور شرکت دانش بنیان به صورت مستقل ۷۰ درصد هزینه اجاره و ساخت غرفه، بلیط، هتل و ویزا در نمایشگاههای خارجی، کنفرانسهای تخصصی، فرومها و رویدادهای تخصصی سالانه به صورت بلاعوض به شرکت یا خدمت دهنده پرداخت میشود.
۹. حمایت از اعزام برای نشستهای تجاری عمومی و تخصصی
توسعه ارتباطات بین المللی یک گام مهم برای توسعه بازار است. حضور در هیاتهای تجاری بین المللی کمکی برای شرکتها است تا فعالیت خود را گسترش دهند. پذیرش و اعزام این هیاتها یا افراد میتواند با هدفهای مختلفی مانند توسعه بازار، رصد رقبا و فناوریهای مشابه، سرمایهگذاری مشترک؛ آموزش و کسب تجربه در حوزههای مختلف انجام شود.
۱۰. حمایت از پذیرش هیاتهای تجاری
هر شرکت میتواند تا سقف ۵۰ میلیون تومان تسهیلات برای پذیرش هیاتهای تجاری دریافت کند.
۱۱. حضور در مناقصات بین المللی
خرید، تکمیل و ارسال اسناد مناقصه، ورود محصولات به لیستهای خرید خارجی و کارمزد صدور ضمانتنامه شرکت در مناقصه ۷۰ درصد حمایت میشود.
۱۲. ارسال نمونه محصول
برای توسعه بازار دانش بنیانها گاهی نیاز دارند تا نمونه محصول خود را برای مشتری ارسال کنند. در این صورت نیز هزینه ارسال نمونه و تجهیزات و ماشین آلات تا سقف ۷۰ درصد حمایت میشود.
۱۳. حمایت از واسطهای صادراتی
همواره محدودیتهایی وجود دارد که مانع میشود تا شرکتهای دانش بنیان از تمامی منابع برای فعالیتهای صادراتی خود استفاده کنند؛ بنابراین در اینجا است که واسطهای صادراتی نقشی اثرگذار دارند. حضور آنها برای تثبیت حضور در بازارهای خارجی است. این واسطها در کشورهای توسعه یافته به عنوان بازیگران اصلی صادراتی مورد استقبال دولتها و نیز شرکتهای تولیدکننده قرارگرفته است.
۱۴. حمایت از عضویت در مراکز شتابدهی تجارت (داخلی و خارجی)
عضویت در مراکز شتابدهی تجارت سختیهای خود را دارد. در این زمینه از شرکتهای دانش بنیان حمایت میشود تا مسیر برای آنها هموار شود.
۱۵. حمایت از ایجاد زیرساخت و اجرای پروژههای پایلوت در کشور هدف
ایجاد زیرساخت در کشور هدف برای شرکتها هزینههای زیادی دارد. در این زمینه در مواردی، چون خط تولید، ایجاد فضای نمایشگاهی، دفتر کاری، اجرای پروژه پایلوت شرکتها حمایت میشوند.
۱۶. حمایت از مشاوره قراردادهای تبادل فناوری
حمایت از مشاوره قراردادهای تبادل فناوری یکی از خدماتی است که به شرکتها برای توسعه بازار صادراتی تعلق میگیرد. این بخش شامل قوانین مرتبط با انتقال فناوری، بحث و مشاوره پیرامون قراردادها و معاهدات انتقال فناوری و واگذاری دانش فنی
تدوین، تهیه و ویرایش پیش نویس قراردادهای مرتبط با موضوع انتقال فناوری، مشاوره پیرامون دعاوی حقوقی ایجاد شده پیرامون مباحث انتقال فناوری، رائه راهکار برای حل اختلافات توافقات انتقال فناوری میشود.
همچنین موارد مربوط به فرآیند مذاکره شامل تعیین اهداف مذاکره، فهم درست از طرف مقابل، نحوه گرفتن امتیازات مورد نظر، تعیین کف مذاکره و نقطه ترک مذاکره نیز در این بخش قرار میگیرد.
۱۷. حمایت از خدمات تخصصی تبادل فناوری
رصد فناوری با هدف شناخت اینده و تحولات فناوریهای مورد نظر برای انتقال از طریق روشهای کمی یا سایر روشها یکی از نیازهای شرکتها است تا بازار خود را توسعه دهند. این خدمت به انها ارائه میشود. همچنین در زمینههایی مانند تدوین طرح توجیهی انتقال فناوری، ارزیابی تحقق اهداف انتقال فناوری و مدیریت دانش در فرآیند اکتساب فناوری نیز تسهیلاتی به آنها تعلق میگیرد.