به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در پی دیدار مقام معظم رهبری با حدود هزار نفر از نخبگان و استعدادهای برتر علمی کشور خواستار یک جهش تازه و مبتکرانه علمی و ورود به فصل تازهای از فعالیتهای نوآورانه در مراکز و محیطهای علمی-دانشگاهی شدند.
در این دیدار، چند تن از نخبگان با توجه به تخصص خود در زمینههای مختلف نکاتی را پیرامون مسائل کلان کشور مطرح کردند.
سید مصطفی مهدوی، دکتری هوافضا از دانشگاه صنعتی شریف و پژوهشگر صنعت خودرو که اولین تجربه دیدار با رهبر انقلاب را تجربه کره است گفت: اولین تجربه دیدار من با رهبر انقلاب بود و امسال به عنوان سخنران بودم. جو جلسه، جو جوان و فرهیخته بود حضور در این جمع را برای خود افتخار میدانم و مفتخرم که افزون بر آن، توانستم بخشی از دغدغههای حوزه خودرو را بنا به تجربهای که در این حوزه داشتم مطرح کنم و امیدوارم که مباحث مفید باشد و باعث تغییر در سیستم شود.
یکی از مباحث گفته شده توست وی خودروهای برقی بود: با توجه به اینکه دنیا به سمت خودروهای برقی و هوشمند حرکت میکند. فرصت بسیار خوبی است که کشور از آن استفاده کند و عقب ماندگی که در حوزه خودرو داشته است به نوبهای با دگردیسی در فناوری جبران کنیم.
مهدوی با اشاره به ظرفیت شکور در حوزه خودرهای برقی گفت: ما ظرفیتهای بسیار خوبی در حوزه خودروهای برقی، در حوزه برق و الکترونیک داریم که میتوانیم استفاده کنیم.
این پژوهشگر حوزه خودرو با اشاره به نهادهای حمایتگر افزود: انتظار از مجموعههای مثل معاونت علمی و وزارت صمت این است که برای راه اندازی قطعات با فناوری بالا در خودروی برقی همت کنند که فرایند داخلی سازی با روند اقتصادی بودن آن انجام شود.
مهدوی در ادامه با اشاره به آسیبهای موجود این حوزه ادامه داد: معمولا در ذهن مسؤلان فرایند داخلی سازی تکنولوژیها این است که اول با واردات محصولات آغاز کنیم بعد به سمت انتقال تکنولوژی برویم و در نهایت تولید داخل در کشور اتفاق بیفتد. مسیری که روی کاغد شفاف به نظر میرسید، اما در عمل هیچ وقت اتفاق نیفتاده ما همواره همین مسیر را رفتیم که اول از شرکتهای خارجی واردات داشته باشیم، بعد به دنیال این باشیم که دانش فنی افزایش بدیم و سپس تولید کنیم هیچ وقت این اتفاق نیفتاده، ما در تکنولوژیهای جدید پیرو و فالور بودیم.
وی افزود: اگر میخواهیم دانش فنی در کشور نهادیه شود و عقب ماندگی طولانی بهبود پیدا کند باید فرایند طراحی همزمان با تعامل با شرکتهای خارجی اتفاق بیفتد.
مهدوی با اشاره به حضور شرکتهای دانشبنیان در حوزه تولید خودرو گفت: ما در صنعت خودرو دو ضلع خودرو ساز و قطعه ساز را داریم. باید شرکتهای دانش بنیان با کمک صندوقهای ریسک پذیر به عنوان ضلع سوم اضافه شوند. به طوری که بتوانیم علاوه از استفاده از ظرفیت خودروساز به عنوان خریدار قطعات، از ظرفیت قطعهساز به عنوان خریدار دانش فنی و از توامندی شرکت دانش بنیان به عنوان کسی که توسعه دهنده دانش فنی است مبنی بر تقاضای واقعی بازار است استفاده کنیم.
این نخبه کشور ادامه داد: یکی از اشتباهات در کشور و اصرا بر آن، الزام شرکتهای دانش بنیان به سمت تولیدی شدن است که اشتباه استراتژیکی است، زیرا ایجاد زیرساخت هزینه سنگینی دارد، اصلا لزوم ندارد این هزینهها را اعمال کنیم در حالی که این ظرفیت بلااستفاده را داریم ما میتوانیم با وصل شرکتهای دانشبنیان به یک شرکت تولیدی از طرفیت بلا استفاده داخل کشور استفاده کنیم بدون آنکه سرمایه اولیه خیلی سنگینی را صرف کنیم و فقط سرمایه اولیه برای توسعه محصول را لازم داریم.
مهدوی نخبه را این گونه تعریف کرد: نخبه کسی است از دانش و تخصص در جهت مسائل کشور استفاده کند؛ و در جامعه اثرگذار باشد. نخبه سرآمد جامعه است و حوزه تاثیر گذاری بیشتری دارد و بر این اساس باید تاثیرگذاری ملموسی داشته باشد.
مریم زارع عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیر و یکی دیگر از سخنرانان دیدار مقام معظم رهبری با نخبگان، بستر تأثیرگذاری نخبگان را اینگونه توصیف کرد و گفت: افرادی که استعداد برتری دارند یکی از فضاهایی که میتوانند نقش آفرینی داشته باشند حل معضلات اصلی کشور است. چیزی که علی رغم تاکیدات زیاد، متاسفانه مسئولین کشور شاید کمتر بها بدهند. در بحث معضلات کشور عموما افرادی را میبینیم که در آن زمینه خاص، کارشناس علمی معتبر نیستند.
وی افزود: افرادی که تخصص دارند بدانند که از تخصص آنها استفاده میشود و علم آنها توانسته مشکل و نیازی از کشور را حل کند. مهمترین جایگاهی هستش که نخبگان میتوانند در آن نقش آفرینی داشته باشند.
عصو هئت علمی دانشگاه خواجه نصیر با اشاره گزارههایی که در این دیدار مطرح کرده بود گفت: در خصوص زمینه مدیریت آلودگی هوا صحبت کردم. حوزهای که ۱۳ سال در مورد آن تحقیق و پژوهش کردم. در زمینه آلودگی هوا به وضعیت موجود اشاره کردم که شرایط فعلی ما بسیار نگران کننده و بحرانی است. غلظت ذرات معلق در کشور ما ۶ برابر میزان بین المللی هست و وضعیت ارقام خسارتهای اقتصادی و سلامت بسیار بالا است.
زارع با اشاره به اقداماتی که در زمینه کنترل آلودگی هوا تا کنون صورت گرفته افزود: اقداماتی انجام شده و طرحها و برنامههایی که تا کنون صورت گرفته جوابگوی این معضل نبوده است.
وی با اشاره به پیشنهاداتی در این حوزه افزود: از جمله راهکارها اصلاح یارانههای انرژی تجدید پذیر و اصلاح ناهمترازی انرژی است که با مدیریت آن شاهد بهبود قابل قبولی در زمینه کیفیت هوا خواهیم بود.