به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نشست خبری رویداد هم آفرینی برای توسعه و کاربرد پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی کشور "پامتک" برگزار شد.
صالحی؛ مدیرکل توسعه فناوری، امنیت، و هوشمندسازی سازمان امور دانشجویان گفت: امروز در رابطه با رویدادی صحبت میکنیم که قصد داریم هر سال این رویداد را با تیمهای مختلف برگزار کنیم. این رویداد به موضوعات هوشمندسازی اختصاص دارد و محور اصلی آن، پایگاه "پام تک" است. هدف اصلی این رویداد در سال جاری، توسعه و کاربرد پایگاه پام تک است.
وی تأکید کرد: پایگاه پام تک یکی از ۲۷ پایگاه ملی است که در سال ۱۴۰۱ بر اساس قانونی به نام "دوام" ایجاد شد. طبق این قانون، باید ۲۷ پایگاه ملی ایجاد شود که پایگاه پام تک یکی از آنهاست.
صالحی افزود: این پایگاه قرار است اطلاعات و مدارک تحصیلی دانشجویان و دانشآموختگان کل کشور را میزبانی کند. اطلاعات شامل وضعیت دانشجویی و اشتغال افراد است و مدارک مربوط به مدارک تحصیلی آنان میشود.
وی خاطرنشان کرد: این پایگاه باید شامل اطلاعات دانشجویان ایرانی و بینالمللی باشد. از نظر اهمیت، اگر از هر ایرانی بپرسیم که خود را معرفی کند، مدرک تحصیلی خود را معرفی خواهد کرد.
صالحی ادامه داد: این پایگاه اطلاعات بخشهای مختلف وزارت علوم، دانشگاه آزاد، وزارت بهداشت و دیگر نهادها را نیز شامل میشود.
وی با اشاره به توسعه و کاربرد این پایگاه تصریح کرد: منظور از توسعه این است که ما علاقهمندیم تا این پایگاه را غنی و تکمیل کنیم و پالایش دادهها را انجام دهیم. همچنین، منظور از کاربرد این است که چگونه اطلاعات جمعآوریشده بر روی این پایگاه میتوانند به خدمات و سرویسهای مختلف تبدیل شوند.
صالحی با اشاره به اهمیت همکاری دستگاههای دولتی و کسبوکارهای خصوصی در این رویداد گفت: منظور از همآفرینی این است که دستگاههای دولتی، کسبوکارهای خصوصی و استارتاپها چگونه میتوانند با یکدیگر همکاری کنند و توسعه و کاربرد این پایگاه را رقم بزنند.
وی افزود: این رویداد در تاریخ ۱۹ شهریور در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار میشود. محورهای رویداد شامل سخنرانیهای تخصصی، نشستهای تخصصی و نمایشگاههایی است که در آنها شرکتهای دانشبنیان فعال در حوزه داده و هوش مصنوعی حضور خواهند داشت. تاکنون ۴۰ شرکت برای حضور در این نمایشگاه انتخاب شدهاند.
صالحی همچنین بیان کرد: تشکیل پایگاه پام تک بخشی از برنامه بزرگتری در کشور با محوریت هوشمندسازی است. در سه سال اخیر، هر یک از دولتمردان تعریف متفاوتی از هوشمندسازی ارائه دادهاند و مدلهای جهانی نیز تعاریف مختلفی دارند. این پایگاه در راستای تشکیل پایگاههای مرجع و پایگاههای مرجع استنادپذیر ایجاد شده است تا استعلامهای برخط به صورت دقیق و قابل استناد انجام شوند.
وی در پایان گفت: ما از دستگاههای دولتی و اجرایی دعوت کردهایم و مخاطبان ما نیز شرکتهای دانشبنیان و کسبوکارهای خصوصی هستند. قرار است که این دیتاها در بسترهای استاندارد به خدمت کسبوکارها درآیند. برای مثال، سامانههای کاریابی مختلفی در کشور وجود دارند و یکی از ویژگیهای این سامانهها این است که فارغالتحصیلان باید پروفایل بسازند و مدارک تحصیلی خود را ارائه کنند. هدف ما این است که کسبوکارها بتوانند به صورت برخط استعلامهای خود را انجام دهند و دیگر نیازی به وارد کردن دستی پروفایلها نباشد.
ثقفی؛ مدیرکل امور دانشآموختگان سازمان امور دانشجویان در ادامه این نشست گفت: قانونی که در سال ۱۴۰۱ ابلاغ شد، به ما در تشکیل پایگاه کمک کرد. این پایگاه شامل مراجع آموزشی مختلفی مانند دانشگاه آزاد، وزارت بهداشت، وزارت علوم و... است. وزارت علوم خود شامل شاخههای مختلفی است. این قانون به ما مجوز داد تا پایگاه را تشکیل دهیم و به همافزایی کمک کنیم.
وی افزود: اولین منفعت این پایگاه، جلوگیری از جعل مدارک تحصیلی است که بازار آن نیز داغ است. چون پیش از این، استعلامات به صورت فیزیکی انجام میشد و مشکلات متعددی را به وجود میآورد. امروزه تمامی مدارک تحصیلی دارای کد شناسه یکتای ۲۰ رقمی هستند که در سامانه سجاد موجود است.
ثقفی ادامه داد: یکی دیگر از کارکردهای این پایگاه، استعلام مدارک تحصیلی در انتخابات مختلف است. سال گذشته ۴۸ هزار نفر ثبتنام کردند و در دورههای قبل، استعلامها به صورت فیزیکی انجام میشد که زمان زیادی را میطلبید. داشتن این پایگاه باعث میشود که استعلامها در مدت زمان کوتاهی انجام شوند.
وی همچنین بیان کرد: موضوع دیگری که باید به آن اشاره کرد، این است که بسیاری از برنامهریزیهای کشور در وزارت علوم و سایر بخشها بر اساس آمار صورت میگیرد. فرض کنید آمار دقیقی از دانشآموختگان، جنسیت و دیگر موارد نداشته باشیم؛ در این صورت، این خطاها میتوانند بر تصمیمگیریها تأثیر منفی بگذارند.
ثقفی در پایان اضافه کرد: همچنین، این پایگاه برای مدارک فیزیکی که افراد در سالهای گذشته دریافت کردهاند، نیز کارآمد خواهد بود.