معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به اینکه توان علمی دانشجویان ایران عامل موفقیت کشور است، گفت: آموزش عالی ما وظیفه جدی حرکت کشور را بر عهده دارد و به همین دلیل مقام معظم رهبری آن را موتور اقتدار کشور معرفی میکنند.
به گزارش خبرنگار اعزامی «خبرگزاری دانشجو» از رشت،حسین نادریمنش صبح امروز، چهارشنبه، 17 آبان ماه در چهل و چهارمین گردهمایی معاونان آموزشی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور در دهکده ساحلی انزلی گفت: توان علمی و استعداد ایرانیان که مورد تاکید مقام معظم رهبری هم است، میتواند عامل جلوبرنده ایران باشد و این توان علمی در دانشگاهها وجود دارد.
معاون آموزشی وزیر علوم افزود: قبل از انقلاب در استان گیلان که از نظر محیط و مرغوبیت جزو سه استان اول کشور است، تنها سه دانشگاه وجود داشت، ولی در حال حاضر 126 هزار دانشجو در این استان تحصیل میکنند.
وی ادامه داد: در هر دولت یا کشوری یک عامل به عنوان عامل رشد و پیشران وجود دارد که عامل موفقیت کشور ما توان علمی و استعداد دانشجویان ماست و این توان در دانشگاهها وجود دارد.
نادری منش گفت: دانشگاهها موتور توسعه و پیشران کشور هستند و اگر کشورهای دیگر از ما واهمه دارند به دلیل قدرت نظامی یا اقتصادی نیست، بلکه قدرت ما توان علمی و استعدادهای ماست و به همین دلیل است که کشورهای پیشرفته نخبگان ما را از کشور خارج میکنند.
معاون آموزشی وزیر علوم این توان علمی را فرصت و تهدیدی برای کشور دانست و گفت: آموزش عالی ما بیش از تمام صنفها وظیفه جدی حرکت کشور را بر عهده دارد و به همین دلیل مقام معظم رهبری آن را موتور اقتدار کشور معرفی میکنند.
محور اصلی حرکت در دانشگاهها، آموزش است
وی با اشاره به نقش بسیار معاونان آموزشی در دانشگاهها گفت: محور اصلی حرکت در دانشگاهها آموزش است؛ به طوری که در دوره دکترا روش پژوهش به دانشجویان آموزش داده میشود.
نادری منش افزود: ما انتظار داریم بحث تربیتی و هویتی نیز در دانشگاهها به شکل مطلوب مطرح شود؛ زیرا دانشگاه باید هم حوزه باشد و هم دانشگاه؛ یعنی درک مفاهیم دینی نیز جزو آموزشهای دانشگاه قرار گیرد.
معاون آموزشی وزیر علوم بیان داشت: استعدادها باید طوری تربیت پیدا کنند که هویت خود را شناخته و در معرض پدیده فرار مغزها قرار نگیرند.
وی ادامه داد: مهمترین خصلت تحصیلکردههای ما باید این باشد که بدانند به مملکت دین دارند و باید آن را انجام دهند.
نادری منش گفت: تحصیلات عالی به این منظور نیست که افراد درس بخوانند، ولی بازار کار برای آنها نداشته باشیم، بلکه 60 درصد افراد باید در دورههای مهارتی دانشگاهها شرکت کنند و 40 درصد نیز وارد آموزشهای نظری شوند.
معاون آموزشی وزیر علوم گفت: دلیل ضعف بسیاری از مباحث صنایع ما نیز این است که افراد تحصیلکرده مهارتی در بخش صنایع کمتر وجود دارد.
در آموزش و پرورش تحول جدی شکل بگیرد
وی گفت: برای افزایش مهارت در دانشجویان باید در آموزش و پرورش تحول جدی شکل بگیرد و آموزش عالی نیز باید افراد را به سمت استعدادهایشان سوق دهد؛ البته آمایش ملی و استانی نیز به همین دلیل شکل گرفته است.
نادریمنش تاکید کرد: نیروهای نخبه هر استان باید در همان استان تربیت شوند.