استاد دانشگاه گفت: بانکها پورشه و بنز به مردم نشان میدهند و بعد میگویند حساب قرضالحسنه باز کنید و از ثواب آن برای مردم سخن میگویند.
به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، وحید یامینپور امروز در جمع دانشجویان دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد، به بیان ابعاد و ویژگیهای سبک زندگی دینی پرداخت و گفت: نباید کار تبلیغاتی و سطحی جای پرداختن به امور عمیق و مطالعات راهبردی و پیشبرنده در این حوزه را بگیرد.
وی با بیان اینکه در حوزه سبک زندگی نمیتوان سطحی و دستوری برخورد کرد، گفت: این طور نیست که چند ماه به این موضوع پرداخته شود و کنار گذاشته شود، بلکه مسئلهای عمیق است که مقام معظم رهبری میخواهند توجهها به سمت آن جلب شود.
این استاد دانشگاه با اشاره به مفهوم سبک زندگی به معنای چگونگی زیستن خاطرنشان کرد: چگونه زیستن مهمتر است یا هدف زندگی و این تلقی را باید داشت که غایت به هدف زندگی از شیوه آن مهمتر است، ولی سبک زندگی گذرگاهی است که ما را به این هدف میرساند.
یامین پور افزود: اگر در نسبت هدف و گذرگاه رسیدن به آن دقت شود، میفهمیم که هر کدام دیگری را شکل میدهد و کامل میکند و مسئله فرهنگ که بعدی غیرمادی داشته و تمدن که نمود مادی آن است در ارتباط با یکدیگرند و از هم تاثیر میپذیرند.
وی با اشاره به اینکه برای برخی از افراد ممکن است این پرسش به وجود بیاید که مگر گذشتگان اوقات فراغت خود را چگونه سپری میکردند، گفت: تفکری که در غرب وجود دارد این است که زندگی تنها در روزهای تعطیلی است و بقیه روزها شکنجه و کار برای به دست آوردن پول جهت خرج کردن در این روزهاست؛ لذا در غرب پرمخاطبترین بخش اخبار قسمت هواشناسی است؛ اما در فرهنگ اسلامی این مسئله وجود دارد که فردی که مشغول به انجام کاری است از آن لذت میبرد و به عبارت دیگر تفریح او در این کار است.
این استاد دانشگاه افزود: کسی که شغل او مطابق با هنرش است از اعصاب آرامتری برخوردار است؛ زیرا نتیجه کار خود را میبیند و در فرهنگ اسلامی نیز بر خلاف تفکر غرب کار به منزله عبادت است و خستگی در آن جایی ندارد و به همین دلیل است که بین زندگی، تفریح و اوقات فراغت پیشینیان ما تفاوتی وجود نداشت.
یامینپور سبک زندگی در جامعه را کار کردن برای توسعه ابعاد زندگی به منظور رسیدن به قرب الهی دانست و افزود: اگر شخصی چنین دیدگاهی را نسبت به شغل خود داشته باشد و در هنگام کار وقتی که زمان اذان فرا میرسد کار را به خاطر آن تعطیل کرده و به عبادت مشغول میشود، این نشانگر این مطلب است که چنین شخصی برای رسیدن به قرب الهی مشغول به کار است و پول و درآمد برای او اهمیتی ندارد.
وی بر لزوم تجلی فرهنگ اسلام در همه مسائل جامعه تاکید کردو بیان داشت: تنها در این صورت است که میتوان به سبک زندگی مطلوب رسید؛ به عنوان مثال اگر در مهمان نوازیها و یا روابط بین زن و مرد در جامعه نظر اسلام مورد اهمیت باشد و به دنبال پیادهسازی آن باشیم، شکل معماری، شهرسازی، پوشش افراد جامعه و غیره تفاوت خواهد بود.
این استاد دانشگاه با اشاره به عملکرد دوگانه بانکها در جامعه گفت: بانکها پورشه و بنز به مردم نشان میدهند و پس از آن میگویند که حساب قرضالحسنه باز کنید و از ثواب آن برای مردم سخن میگویند و این اتفاق در همه بخشهای دیگر نیز وجود دارد؛ به عنوان مثال وجود فروشگاههای زنجیرهای بزرگ لذت خرید و مصرف را در جامعه گسترش میدهد.
یامینپور ادامه داد: در تحقیقی که در معماری فروشگاههای زنجیرهای آمریکا که ایران نیز از آنها تقلید میکند، انجام دادند به این نتیجه رسیدند که در این گونه مکانها انسان وارد زندگی دیگری شده و تاثیر آن خرید و مصرف میشود؛ لذا در معماری این فروشگاهها پنجره جایگاهی ندارد و این باعث میشود تا گذر زمان و یا هر چیز که خارج از این مکان است، دیده نشود و این مسئله فرهنگ مصرفگرایی را در جامعه نهادینه میکند.
وی ریشه سبک زندگی را در هدف آن دانست و گفت: ابتدا فرهنگ و تفکر، سبک زندگی را میسازد و سپس سبک زندگی قوامدهنده فرهنگ و تفکر میشود؛ لذا این دو موضوع لازم و ملزوم یکدیگرند و کسی که در مدل غربی زندگی میکند هر چند تفکرات مثبتی هم داشته باشد به سمت دیدگاههای غربی و نظرات پلورالیستی و سکولاریستی گرایش پیدا میکند؛ یعنی کسی که به غیبت کردن عادت داشته باشد، به مرور زمان در توحید وی خللی به وجود میآید.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر سبک زندگی به انحراف کشیده شده و فاسد شود شریعت و اخلاقیات را نیز فاسد میکند و این را باید دانست که اصلاح مسئله سبک زندگی به صورت دستوری و اجباری نمیشود و این مسئله باید در جامعه نهادینه شود.