به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از قم، حجت الاسلام میرباقری صبح امروز در مراسم سوگواری شهادت امام رضا(ع) که در حسینیه امام خمینی برگزار شده بود، با اشاره به این که خداوند در قرآن پیامبر مکرم اسلام(ص) را با دو صفت بشر و کسی که وحی بر او نازل می شود نام می برد، بیان داشت: طبق سوره مبارکه آل عمران خداوند با هیچ بشری صحبت نمی کند مگر از راه وحی، از پشت یک پرده و یا از طریق یک فرستاده که نبی مکرم(ص) از طریق وحی با خداوند در صحبت بود.
میرباقری با تاکید بر اهمیت روح در نظام خلقت و این که خداوند با تکلم روح خلقت را آغاز کرد، اظهار داشت: امیرالمومنین(ع) به وحدانیت خدا تاکید می کند و می فرماید اولین کلمه ای که خدا به آن تکلم کرد روح بوده که خلقت آغاز گشته و دومین کلمه نور، نور در درون روح تعریف می شود و روح و نور همان حضرت محمد(ص) و اهل بیت هستند.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان این که سرچشمه علم ائمه روح است که در نبود آن هیچ یک از حقایق ایمان و کتاب فهمیده نمی شد، تصریح کرد: تمامی کتاب های الهی در قالب روح بر پیامبر خاتم(ص) نازل می شد، روح بالاتر از ملائکه است و با نفخ آن بود که ملائکه بر انسان سجده کردند.
این استاد حوزه علمیه با خاطر نشان کردن این که در صورت برداشتن کلمه روح باب توحید بسته می شود، ابراز داشت: بیوت اهل بیت است که اجازه ذکر خدا در آن ها داده شده است و هرکس در پی یافتن راه است باید از این بیوت استفاده کند چرا که تنها راه راهیابی به هدایت همین بیوت است.
وی بالاترین حقیقت وحی شده به پیامبر اسلام(ص) را توحید دانست و افزود: در قرآن بسیار خداوند با سایر الهه های ساختگی انسان ها مقایسه شده و به نتیجه رسیده است که هیچ کدام از خدایانی که ما با آن ها شرک می ورزیم کوچکترین قدرتی ندارند.
میرباقری لفظ بودن آنچه را که به حضرت محمد(ص) رسیده است را رد کرد و آن را حقیقت خواند و بیان کرد: هرکس می خواهد به هدایت و توحید برسد باید شمه ای از وجود مقدس نبی (ص) به او برسد چرا که او مظهر توحید است، ما در تمامی اعمال عالم از موج دریا گرفته تا نسیم اگر به این مرحله برسیم توحید را درک خواهیم کرد.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با اشاره به این که لقاء گاه به معنی متفاوتی از مرگ به کار می رود که مراتبی دارد و برای موحدان متفاوت از مشرکین است، تصریح کرد: انسان اگر به این لقا الله برسد در همه جا لا اله الا الله را به چشم می بیند البته باید توجه کرد که در صورت نبود پیامبراسلام(ص) باب توحید الی الابد بسته بود.
این استاد حوزه علمیه ریا را شرک خفیه و قابل بخشش خواند و بیان کرد: همین شرک را هم باید از خود دور نمود چرا که مانعی برای رسیدن به لقا الله است، بدون توجه به ائمه نماز روزه و حتی اخلاص ما هم ما را به لقا الله نمی رساند.
وی با تاکید بر این که تمامی علوم نزد انبیا الهی است، بیان کرد: هیچ علمی خارج از این دایره نیست، باید برای رسیدن به علم بندگی کرد و هرکس خارج از دایره معصومین به کسی برای علم دست دراز کند از علم معصومین محروم خواهد شد.
میرباقری با هشدار نسبت به تکیه بر خود برای لقاء الله، گفت: شیطان به شش هزار سال ریاضت خود تکیه کرد و این شد؛ این قضیه مثل این است که انسان بیرون از جو مدام دست و پا بزند ولی آخر به هیچ نتیجه ای نمی رسد و باید وارد جو زمین شود تا راه رفتنش ثمر بخش باشد.