گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، با رخت بر بستن ماه رمضان از دانشگاه ها، خاطره های قشنگ افطارهای دانشجویی، سحرهای با صفا و مناجات های معنوی، مسابقات ورزشی و شور و نشاط و شوخی و خنده، سحر و شب های قدر بیاد موندنی در این ماه قشنگ را از جمع دانشجویان گرفت.
تصمیم بر این شد تا این فضا و چنین محیط به دانشجویان برگردانده شود تا ماه رمضان دانشجویی با رایحه قرآن و عطر خوش علم و معنویت در کنار نشاط روحی و جسمی، تفریح و ورزش و عبادت و درکنار پرسیدن سوالات ذهنی دانشجوها سپری شود.
از دیگر برکات دوست داشتنی این طرح معادل سازی کلاس های آموزشی طرح با بعضی دروس عمومی گروه معارف است که همراه شدن قرعه کشی عمره دانشجویی بر شیرینی آن نیز می افزاید.
یکی از مهم ترین سلاح های دانشجویان به عنوان افسران جنگ نرم، بینش، بصیرت و معرفت است که در کلاس های فوق برنامه طرح ضیافت اندیشه به آن پرداخته می شود تا حضور دانشجویان در خط مقدم با بیشترین آمادگی باشد و یکی از مهم ترین راهبردهای نهاد رهبری در دانشگاه ها اجرای این طرح در دستیابی به این مهم است.
طرح ضیافت اندیشه دانشجویی در دانشگاه آزاد تاکستان در دو بخش آموزش و فرهنگی در تیرماه 92 با حضور 220 نفر از دانشجویان خواهر و برادر با موضوعات انقلاب اسلامی، اخلاق اسلامی، فلسفه احکام و تفسیر قرآن، کرسی های آزاد اندیشی، کارگاه نقد وهابیت، پاتوق های فرهنگی و اردوهای سیاحتی برگزار شد.
حجت الاسلام حسین حیدری، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های آزاد قزوین بیان داشت: افزایش بار معرفتی و فرهنگی اساتید و دانشجویان از ملزوماتی است که برگزاری طرح های ضیافت اندیشه یکی از بسترهای مناسب در این جهت است.
وی می افزاید: همزمان با برگزاری طرح ضیافت اندیشه دانشجویی، 27 نفر از استادان هیات علمی در طرح ضیافت اندیشه اساتید حضور داشتند و با گذراندن موضوعاتی چون معرفت شناسی اسلامی و جریان شناسی انقلاب و دیگر مباحث در راستای پیشرفت در سطح دینی و فرهنگی گام های موثری نیز برداشتند.
لازم به ذکر است، در پایان دوره از دانشجویان حاضر در طرح، آزمونی گرفته شد که با کسب نمره قبولی برابر با چهار واحد درسی در گروه معارف معادل سازی خواهد شد.
از تاکستان راهی دانشگاه آزاد بویین زهرا می شویم تا از حال و هوای ضیافت اندیشه سخن بگوییم، دانشگاه آزاد بویین زهرا در نیمه دوم تیرماه میزبان برگزاری طرح ضیافت اندیشه دانشجویی بود.
حجت الاسلام نفری، مسئول برگزاری طرح ضیافت اندیشه در دانشگاه آزاد بویین زهرا تصریح کرد: صبح ها کلاس های آموزشی با مباحث مرتبط دروس معارف دانشگاهی توسط روحانیون مدعو برگزار شد.
وی می افزاید: کلاس های تفسیر، اخلاق و انقلاب از دیگر دروس ارائه شده بود که در پایان دوره از دانشجویان امتحانی گرفته شد که در صورت کسب نمره قابل قبول، به عنوان چهار واحد درسی معارف احتساب می شود.
مسئول برگزاری طرح ضیافت اندیشه در دانشگاه آزاد بویین زهرا بیان داشت: بعدازظهر دانشجویان در طرح ضیافت اندیشه با کلاس ها و فعالیت های فرهنگی از قبیل حلقه های معرفت، فلسفه احکام، کرسی های آزاد اندیشی، محفل انس با قرآن، نقد فیلم، استخر، نماز جمعه و تجدید میثاق با آرمان های شهداء همراه بود.
ضیافت اندیشه اساتید در این دانشگاه نیز همزمان با ضیافت دانشجویی برگزار شد.
محمد رضا طیبی راد، دانشجوی رشته مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد بویین زهرا بیان داشت: کیفیت برگزاری طرح بسیار عالی بود و از اینکه تعطیلات تابستانم را در این طرح سپری کردم بسیار خوشحال هستم.
وی در خصوص نقاط قوت و ضعف این طرح تصریح کرد: به دلیل کم بودن وقت و یا شاید ضعف در برنامه ریزی، نمی توانستیم مباحث دینی و اسلامی را به صورت جزئی بحث و بررسی کنیم و قدرت بیان اساتید را از نقاط قوت طرح ضیافت اندیشه دانشجویی می دانم.
زکیه محمدی، دیگر دانشجوی این دانشگاه نیز بیان داشت: طرح خوبی بود؛ اما کاش واحدهای بیشتری در آن معادل سازی می شد.
وی کم شدن هزینه شرکت در طرح را نیز از دیگر خواسته های خود بیان داشت.
داوود محمدپور، مدیر برنامه ریزی آموزش و ارزیابی دانشگاه بین الملل امام خمینی(ره) نیز تصریح کرد: امسال طرح ضیافت اندیشه برای دومین سال متوالی با هدف افزایش آگاهی دینی و مهارت اساتید هیات علمی دانشگاه در ماه رمضان سال جاری آغاز شد و این طرح در راستای سخنان رهبر انقلاب برای اسلامی کردن دانشگاه ها، در دستور کار قرار گرفت.
وی بیان داشت: اجرای این طرح از بین سه بخش دانشگاهی کاندید شده، در نهایت بر عهده بخش برنامه ریزی آموزشی دانشگاه بین الملل قرار گرفت.
این عضو هیات علمی دانشگاه بین الملل خاطرنشان کرد: در سال 91 این دوره ها شامل 10 ماده بود که پنج دوره آن مرتبط با مسائل معرفتی و پنج دوره دیگر نیز مرتبط با دورهای مهارتی و غیره بوده است؛ با توجه به وجود اساتید برجسته در دانشگاه بین الملل که بعضی از آنان، تحصیلات خود را در خارج از کشور گذرانده اند، افزایش آگاهی معرفتی مفید و موثر بوده است.