گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ با پیروزى انقلاب، در ابتدا این تصور مطرح شد که حاکمیت دینى با سینما سر سازگارى ندارد و سینما از حیات فرهنگى این سرزمین حذف خواهد شد؛ اما با سخنان رهبر انقلاب این ذهنیت برطرف شد، با پیروزى انقلاب، وزارت فرهنگ و هنر در وزارت علوم ادغام شد. در جریان تنشهاى حاد سیاسی، سینما به نازلترین حد خود از لحاظ کمى و کیفى رسید.
تولید فیلم تحت تأثیر بىثباتى سیاسی، تغییر مداوم مسئولان و نوسان معیارهاى ممیزى و در نتیجه عدم امنیت در سرمایهگذاری و ورود فیلمهاى خارجى رونق یافته بود. در این بین، تعدادى از تولیدکنندگان فیلمهاى ایرانى تلاش کردند تولید فیلم را بار دیگر به جریان بیندازند؛ به گونهاى که با آرمانهاى اسلامى نیز انطباق داشته باشد.
بتدریج از سال 1364 با ایجاد رابطه مناسبتر میان سیاستگذاران و سینماگران، آثارى خلق شد که توانست نظر منتقدان و روشنفکران را نیز بخود جلب و با اقبال عمومى نیز مواجه شود و در عین حال سینماى ایران را در سطح جشنوارههاى جهانى مطرح کند و با برقراری منظم سالانه دست کم یک جشنواره بینالمللی فیلم که در بهمن ماه هر سال به نام جشنواره بینالمللی فیلم فجر در کشور برگزار میشود نیز در ایجاد علاقه به سینما در قشر جوان کشور از یکسو و توسعه این هنر نقش مهمی ایفا کرده است.
اما در حال حاضر 247 سالن سینما در ایران وجود دارد که در 60 شهر ایران پراکنده اند و در مقابل، 1081 نقطه شهری ایران فاقد سالن سینما هستند. شهر تهران و استان تهران بیشترین تعداد سینماهای کشور را دارند و این در حالی است که سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و کهگیلویه و بویراحمد فاقد سالن سینما هستند.
در سال 1391 حدود 8.5 میلیون نفر از سینماهای ایران بازدید کرده اند که به این ترتیب مشخص می شود که هر ایرانی هر ۹ سال یکبار به سینما می رود.
آمنه دهقان، رئیس امور سینمایی اداره فرهنگ و ارشاد گیلان نیز با بیان اینکه سینماهای شهر رشت در بهترین موقعیت مکانی قرار گرفته اند، گفت: به جهت اینکه سینماداران نمی توانند تغییر کاربری دهند، اداره ارشاد استان به سینما داران پیشنهاد داد برای جذب مخاطب بیشتر فضای سینما را فرهنگی، تجاری و خدماتی کنند.
وی با بیان اینکه برای حل مشکلات سینمایی به یک آسیب شناسی کلی نیازمند هستیم، بیان داشت: برخی علت نرفتن به سینما را آمدن ماهواره و پخش CD های متعدد و متنوع می دانند؛ اما این قابل قبول نیست؛ زیرا در دیگر کشورها نیز این امکانات وجود دارد؛ اما مردم بیشتر از سینما استفاده می کنند.
رئیس امور سینمایی اداره فرهنگ و ارشاد گیلان تصریح کرد: با یک آسیب شناسی کلی می توان ساخت و فروش فیلم را بالا ببریم.
دهقان خاطرنشان کرد: از طرح اولیه فیلم نامه، مراکز لابراتورها و همه عوامل در ساخت و پخش فیلم دخیل هستند، می توانند به نوعی از نظر مادی نفع و بهره ببرند؛ در نهایت این سالن های سینمایی هستند که فیلم ها را به نمایش می گذارند، پس باید به مشکلات و موانعی که برای سینما داران و سالن های سینمایی وجود دارد، توجه شود.
وی تولید فیلم خوب، ایجاد رقابت در وضعیت محدود با چند فیلم خارجی، تعامل فرهنگی با بعضی از کشورها و خرید فیلم خوب و مناسب را از عوامل موثر برای حل مشکلات سینمایی و کشاندن مردم به سینما دانست و گفت: از این طریق سینماگران با تولید فیلم خوب می توانند جذب مخاطب داشته باشند.
رئیس امور سینمایی اداره فرهنگ و ارشاد گیلان افزود: سیستم دولت ما به طرف خصوصی سازی است، این تا حدی خوب است؛ اما دولت می تواند در بخش فرهنگی حمایت های لازم را انجام دهد.
دهقان بیان داشت: اگر فیلم سازی فیلمی بسازد که فرهنگ مردم را در زمینه اعتیاد تغییر دهد و خطرات و عواقب ناشی از آن را به مردم گوشزد کند و یا با ساخت فیلمی با بدحجابی مقابله کند و این تولیدات در حد فاخر باشند نه در حد رفع تکلیف، دولت باید با کیفیت سنجی مناسب حمایت های همه جانبه ای در این راستا داشته باشد.
وی ادامه داد: بخاطر هزینه های بالا و فشار اقتصادی، خانواده ها کمتر از سینما استفاده می کنند.
رئیس امور سینمایی اداره فرهنگ و ارشاد گیلان گفت: رعایت نکردن حق کپی رایت مسئله عمده ای است که سینما را دچار شکست کرده است.
دهقان ادامه داد: ستادی با عنوان ستاد صیانت از آثار فرهنگی راه اندازی شده است و باید حمایت های لازم را انجام دهد؛ اما تنها فعال سازی این ستاد نمی تواند فعال باشد و ما باید فرهنگ کپی کردن فیلم را از بین ببریم.
هادی آذرنگ، کارشناس امور سینمایی اداره فرهنگ و ارشاد رشت گفت: 11 سینما در استان گیلان فعال هستند که چهار تا از این سینماها در رشت واقع شده اند.
وی با بیان اینکه حل مشکلات سینمایی در استان ها باید آسیب شناسی شود، گفت: به دلیل تورم و مشکلات اقتصادی و هزینه بالای بلیط، علاقه مندان به سینما استقبال کمتری نشان می دهند.
این کارشناس امور سینمایی افزود: سینماهای سپید رود رشت، میرزاکوچک و 22 بهمن از سینماهای شهر رشت هستند که سینمای سپیدرور دارای دو سالن و دوتای دیگر هرکدام یک سالن دارند و از لحاظ مکانی در جایگاه خوبی قرار گرفته اند و فروش نسبتا خوبی دارند؛ اما سینمای شهرستان فومن و سینمای شهرستان آستارا از لحاظ فروش وضعیت مناسبی ندارند.
آذرنگ گفت: مدیران سینماها با توجه به علاقه ای که به امور فرهنگی دارند، سینماها را اداره می کنند؛ در غیر این صورت از نظر مالی متضرر هستند.
وی بیان داشت: کمبود فیلم های خارجی در سینماها باعث می شود که جوانان و دانشجویان ما کمتر از فیلم های سینمایی استقبال کنند.
این کارشناس امور سینمایی با بیان اینکه در سینماهای کشورهای خارجی امکانات فرهنگی و رفاهی بیشتر است، گفت: امکانات رفاهی، پکیج های فرهنگی رایگان و دیگر وسایل تفریحی برای جوانان و خصوصا کودکان خانواده ها را بیشتر به سینماها می کشاند.
آذرنگ گفت: عوارضی که سینماداران به شهرداری پرداخت می کنند طبق قانون 3 درصد بوده؛ اما شهرداری 5 درصد از آنان دریافت می کند، اگر این مبلغ کمتر شود سینماداران و تهیه کنندگان قیمت ها را پایین تر می آورند و وقتی هزینه بلیط کمتر شد، تقاضا بیشتر می شود.
وی سالم نبودن صندلی های داخل سالن و دیگر تجهیزات را یکی دیگر از مشکلات سینمایی عنوان کرد و گفت: فردی که با خانواده اش وارد سینما می شود و هزینه بلیط را پرداخت می کند باید در آسایش و آرامش کامل به تماشای فیلم بپردازد؛ اما به دلیل صندلی های نامناسب و وسایل رفاهی از قبیل گرمایش و یا سرمایشی فرد احساس نگرانی می کند و به همین دلیل نرفتن به سینما را ترجیح می دهد.
این کارشناس امور سینمایی با بیان اینکه با روی کار آمدن سینماهای چند بعدی مخاطبان فیلم های سینمایی کمتر شده است، گفت: با پخش فیلم های خارجی و فیلم های جدید و جذاب که بار علمی داشته باشند، می توانیم مخاطبان و علاقه مندان به فیلم های سینمایی را برای رفتن به سینما بیشتر کنیم.
آذرنگ گفت: دانشجویان فیلم های خاصی را هدف قرار می دهند و بیشتر از فیلم های جشنواره فجر استقبال می کنند و دوست دارند که فیلم های اکران اول را ببینند.
وی خاطرنشان کرد: باید برای جذب مخاطب خصوصا قشر دانشجو بستری فراهم شود که دانشجویان هزینه بلیط را نیم بها پرداخت کنند و یا با ارائه کارت دانشجویی از فیلم های سینمایی به طور رایگان دیدن کنند؛ چراکه سینماداران می خواهند مخاطبان زیادی داشته باشند.
یکی از علاقه مندان به فیلم های سینمایی گفت: برای ارائه فیلم باید ذائقه مخاطب هدف قرار بگیرد و باید فیلمی را که مردم می پسندند، پخش شود.
وی خاطرنشان کرد: فیلمی که ساخته می شود باید بار علمی داشته باشد، به جهت اینکه بازیگری که فیلم را نگاه می کند نسبت به یک فرد عادی بیشتر لذت می برد؛ فیلم های محتوایی در ایران بیشتر جوابگو هستند، فیلمساز باید به محتوای فیلم توجه کند تا جذب مخاطب داشته باشد.