به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، پرفسور سرافراز یزدی ظهر امروز در همایش بررسی ساختار مجلس شورای اسلامی که در سالن آمفی تئاتر دانشکده اداری دانشگاه فردوسی برگزار شد، با بیان اینکه همواره علاقه داشتم دانشجو به وظیفه اصلی خودش که کارشناسی سیاست های گوناگون کشور است، عمل کند، بیان داشت: امروز هر که در نظام مشغول به خدمت است محصول همین دانشگاه هاست و اگر اشکالی در کار آنان پیش بیاید جایی که باید مواخذه شود دانشگاه است.
وی افزود: بررسی این مسائل؛ کار کارشناسی، میزگردهای پرمحتوا و چالشی یکی از وظایف مهم دانشگاه هاست که در سی و چند سالی که من در دانشگاه حضور دارم کمتر به این مسائل پرداخته شده و بیشتر به دنبال مباحث چالشی و هیجانی هستیم.
نماینده مردم مشهد در مجلس هفتم تصریح کرد: متاسفانه ما همیشه طوری عمل می کنیم که حاضر نیستم با مخالف خود در یک جا نشسته و حرف بزنیم، صحبت های مخالف خود را بشنویم و با آن بحث کنیم.
سرافراز یزدی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا بودجه ادارات آموزش و پرورش کم است، بیان داشت: آنچه در مجلس آن دوران در کمیسیون آموزش اعتقاد داشتیم سرانه نفری نیم میلیون تومان برای هر دانش آموز بود که در مقایسه با مدارس غیرانتفاعی در سال 83 امکان اداره مناسب دانش آموزان وجود داشت؛ اما همواره این سئوال برای ما وجود داشت که مدیران مدارس چگونه می توانند دانش آموزان را بدون مشکل اداره کنند.
وی افزود: اما در جواب سئوال ما هیچ گاه پاسخ مناسبی دریافت نکردیم؛ زیرا ما در هزینه کرد بالادست ها مشکل داشتیم یعنی مشکل در مدیریت و نحوه هزینه کردهای بودجه است.
رئیس وقت دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص موضوع هدفمندی یارانه ها و نحوه اجرای آن تصریح کرد: شرط اینکه جامعه ای بتواند برای خود برنامه ریزی کند داشتن اطلاعات دقیق است، مشکل برنامه ریزی ما پس از سی و چند سال که از انقلاب می گذرد، همواره نداشتن اطلاعات دقیق و به روز است.
سرافراز یزدی افزود: احمدی نژاد برای اجرای این طرح محاسباتی انجام داد که این محاسبات درست هم بود.
وی با بیان اینکه چه رئیس جمهورهای گذشته و چه هر کس دیگری که امروز رئیس جمهور می شد نمی توانست کار دقیقی انجام دهد، بیان داشت: ما هنوز نتوانسته ایم آمار دقیقی جمع آوری کنیم حتی برای تعداد دانشجویان که چه میزان دانشجو داریم و برای بحث بودجه آنان چگونه باید برنامه ریزی کرد.
این استاد دانشگاه با اشاره به برنامه ریزی های حسابرسی کشورهای توسعه یافته گفت: در برخی از کشورها حساب تمام هزینه ها و درآمدها مشخص است این یعنی آمارها و اطلاعات به عینه و دقیق است؛ اما در کشور ما شخصی با یک تلفن چندین میلیون تومان سود می کند؛ اما یک ریال هم مالیات نمی دهد.
سرافراز یزدی با بیان اینکه استفاده از کارت ملی و کارت سوخت به منظور ایجاد زمینه ای برای دریافت اطلاعات دقیق است، تصریح کرد: استفاده از این امکانات به این منظور است تا بتوان به کمک آن به جمع بندی مشخصی از اطلاعات و آمار برسیم تا بتوانیم بر مبنای آن برنامه ریزی کنیم.
وی تاکید کرد: از دانشجویان به ویژه دانشجویان رشته حقوق انتظار می رود تا قبل از متهم کردن دیگران نسبت به موضوع مطالعه و بررسی دقیق داشته باشند که مشکلات و نواقص را به درستی ارزیابی و تصمیم گیری کنند.
نماینده مردم مشهد در مجلس هفتم در پاسخ به سئوالی مبنی بر دلیل عدم وجود نظم در برگزاری برخی جلسات مجلس بیان داشت: ما هم دل پرخونی از این قضیه داریم که چرا هنگام برگزاری جلسه با یکدیگر حرف می زنند، راه می روند و یا جلسه را با تاخیر شروع می کنند، بحث در اینجاست که منشاء اشکال جای دیگری است.
سرافراز یزدی افزود: انتخاب نماینده و معیارهایی که توسط آن نماینده انتخاب می شود به ویژه در شهرهای کوچک دارای معضلات بسیار زیادی است؛ زیرا نماینده برای جمع کردن رأی یک سری حرف ها و توقعاتی ایجاد می کند که در انجام وظایف وی در مجلس مشکل ساز خواهد بود.
وی به دوره ریاست خود در دانشگاه فردوسی اشاره کرد و گفت: در همین دانشگاه فردوسی پروژه های نیمه کاره ای است که بعضاً از پیش از انقلاب به جا مانده است، من خاتمی را به دانشگاه آوردم و گفتم: این پروژه ها میلیاردها پول بیت المال است که بر زمین مانده است باید فکری به حال آنها بکنیم؛ اما آقای خاتمی گفت: ما پولی برای تکمیل آنها نداریم و این طرح ها از برنامه بودجه حذف شده است.
نماینده مردم مشهد در مجلس هفتم با بیان اینکه مسئله نظارت در مجلس مغفول مانده است، گفت: شکل گرفتن بحث های سیاسی با مجلس یکی از موارد اجتناب ناپذیر است و حقی است که توسط قانون به نمایندگان داده شده است، همانطور که مقام معظم رهبری بارها تاکید داشتند که نمایندگان اول باید نظارت کنند و بعد قانون بنویسند، نظارت مجلس بر مسائل کار بسیار مهم است که باید انجام شود.
سرافراز یزدی به سخنان پیرامون لابی نمایندگان مجلس واکنش نشان داد و گفت: مشورت کردن و تبادل نظر با افراد برای پخته کردن قوانین و البته در بعد کلان تر رایزنی های دولت و مجلس برای تصویب قوانین امری بسیار خوب و پسندیده است که می تواند به اجرای قوانین بیانجامد؛ اما بعد منفی آن نیز وجود دارد.