به گزارش خبرنگار "خبرگزاری دانشجو" از مشهد، آیت الله علم الهدی دیشب در مراسم شام غریبان در دانشگاه فردوسی مشهد در جمع دانشجویان در ابتدای سخنرانی خود گفت: حوادث کربلا از سویی ستم غیرانسانی و از طرف دیگر مصائب و داغهای فوق العاده بزرگ را تفسیر میکند.
وی با طرح این سوال که آیا در پرتو یک سلسله حوادث میتوان این واقعه را تفسیر کرد؟ افزود: واقعیت حادثه کربلا نه در قالب مظالم و مصائب قابل تعبیر است و نه در قالب و منظر احساسات؛ واقعیتی که باعث این حادثه شده عشق و دلدادگی به خداوند است.
عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه مسئله و تعبیری به نام عشق به خدا چقدر قابل تعمق است، گفت: در عشق به خاطر دوست داشتن تمام گرایشات و خواستنها از بین میرود، وقتی خداوند درون قلب انسان چنان میپیچید که همه خواستنها را در او میخشکاند این به معنای عشق واقعی است.
وی گفت: سه نوع گرایش نفسانی، عاطفی و انسی در انسان وجود دارد که این گرایشات در انسان به واسطه دیدن و حس شدن قابل تحقق است، اما در عشق و دوستی با خدا هیچ کدام از این گرایشات وجود ندارد.
آیت الله علم الهدی افزود: در عشق واقعی به خدا انسان بر اساس یک واقعیت عقلانی حدود خدا را پذیرفته و بر این اساس، به یک باورمندی میرسد و اگر این باورمندی در بستر یک جریان قرار و در مقابل منکرات معصیت خدا، در برخورد و تقابل قرار بگیرد تا جایی که انسان حتی جان خود را برای خدا سرمایه گذاری کند در این زمان است که دوستی با خدا معنا پیدا میکند.
عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه غیرت دینی مبنای دوستی خدا، عشق و حق است بیان داشت: سید الشهدا در میان مردمی که به حق عمل و از باطل پیشگیری نمیشود و برحسب وظیفهای که دارند با باطل مقابله میکنند و تا جایی پیش میروند که به شهادت و به لقاء الله میرسند.
وی با بیان اینکه در فکر شهدای کربلا جز خدا چیزی وجود نداشت، افزود: در جریان کربلا امام حسین (ع) و یارانشان با خشکاندن همه محبتها در دلشان غیر از محبت خدا، در خط تقابل با جریان براندازی حق، در حد جان دادن جلو میروند، ولی متأسفانه در نوشتههای ادبی بیشتر جنبه عاطفی به عنوان عامل تحریک کننده بیان میشود.
امام جمعه مشهد با اشاره به شب عاشورا که همه یاران امام حسین(ع) در حال تسبیج و سجود خداوند بودند، گفت: در آن شب یاران اباعبدالله به چیزی جز خدا فکر نمیکردند.