به گزارش گروه دانشگاه «خبرگزاری دانشجو»، بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) طی نامه ای به رییس مجلس از قبول پروتکل الحاقی توسط وزیر امور خارجه انتقاد کردن و اعلام داشتند که این کار امنیت و استقلال ملی ایران را خدشه دار کرده است.
«وقاتلوا أئمه الکفر إنهم لا أیمان لهم؛ توبه/۱۲»
باسردمداران کفرجهانی مبارزه را ادامه دهید که آنها به هیچ عهد و پیمانی پایبند نیستند.
امام خمینی رحمه الله فرمودند:
پسند غرب آن است که ما همه چیزمان را تقدیمشان کنیم، بیچون و چرا، اگر آقایان این را میخواهند، این پسند ملت ما نیست و اگر آقایان یک چیزی خیال میکنند که در غرب خبری هست هیچ خبری نیست جز جنایت، جز خیانت... (صحیفه امام، جلد۱۱، صفحه۵۱)
جناب آقایدکتر علی لاریجانی؛ ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
سلام علیکم؛
از آنجا که پروندهی هستهای جمهوری اسلامی ایران و مقاومت بیش از یک دهه ملّت شهیدپرور ایران اسلامی دربرابر زورگویان و مستکبران عالم، این پرونده را به یک پرونده مهم و تاریخساز در تاریخ انقلاب اسلامی و جهان تبدیل کرده است، ما دانشجویان و افسران جنگ نرم به عنوان قشر پیشرو جامعه، مذاکرات هستهای را با دقّت رصد کرده و تمام تلاش خود را برای آگاهی و آگاهی بخشی عالمانه و به دور از هیاهوهای سیاسی و جوّ غالب جامعه، در این زمینه به کار میگیریم.
اگرچه امسال سال «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» است، اما همدلی و همزبانی با دولت سبب نمیشود که خلاف حقیقت بیان شود؛ لذا تمسک به همدلی و همزبانی برای کتمان حقایق را موجه نمیدانیم.
مقام معظم رهبری درعین اینکه به صراحت فرمودند در جزئیات مذاکرات ورود پیدا نمیکنند، امّا بارها خطوط قرمزی برای مذاکرات هستهای تعیین فرمودهاند. ما در اینجا با یادآوری خطوط قرمز مذاکرات هستهای به تخطّیهایی که از این خطوط قرمز در بیانیه لوزان شده است اشارهای مختصر مینماییم.
جناب دکتر لاریجانی!
صحبت ما با شما به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی، نه از روی کینه و تعصب نسبت به جریان خاصی، بلکه از روی واقعیتهایی است که به برخی از آنها در همین نامه اشاره خواهد شد. برای آنکه نتیجهی تفکر سازش را ببینید، ابتدا به خلاصهای از فهرست اشکالات بیانیهی لوزان اشاره و سپس وارد بحث تفصیلی آن میشویم.
اشکالات محوری بیانیه لوزان به طور خلاصه عبارتند از:
۱. عدم احقاق حقوق هستهای و بسنده کردن به یک برنامه محدود هستهای:
أ. نپذیرفتن حقوق هستهای ایران و اکتفا کردن به یک برنامه محدود هستهای که نیازمند اجازه طرف مقابل است.
ب. برداشته نشدن محدودیتهای اعمالشده بر صنعت هستهای ایران از جمله غنیسازی، پس از انقضای دوره بیانیه لوزان.
ج. اجازه غنیسازی کارگاهی در حدود ۶۰۰۰ سو که یک سیام نیاز قطعی کشور و یک ششصدم نیاز آینده کشور خواهد بود.
د. محرومیت ایران از بازفرآوری به صورت ابدی
ه. محدود شدن تحقیق و توسعه و...
۲. پذیرش نظارتهای گسترده:
أ. کد اصلاحی ۱/۳
ب. پروتکل الحاقی
ج. دسترسیهای بیشتر
۳. عدم لغو تحریمها:
أ. در خصوص تحریمهای اتحادیهی اروپا: «تعلیق» تحریمهای اقتصادی و مالی مرتبط با هستهای همزمان با تایید آژانس، نه همزمان با اقدام ایران.
ب. در خصوص تحریمهای امریکا: «تعلیق» تحریمهای ثانویه اقتصادی و مالی مرتبط با هستهای همزمان با تأیید آژانس، نه همزمان با اقدام ایران.
ج. در خصوص تحریمهای شورای امنیت: تصویب قطعنامهای جدید که تحریمهای مرتبط با هستهای را لغو و سایر تحریمها را مجددا اعمال میکند.
۴. عدم امکان بازگشتپذیری سریع برای ایران در صورت نقض طرف مقابل در اغلب موارد.
أ. ۱۳۰۰۰ سانتریفیوژ جمع شده به همراه زیرساختهایشان.
ب. بازطراحی راکتور اراک
ج. تبدیل یا صادر کردن حدود ده تن اورانیوم غنیشده فعلی
د. تغییر کاربری فردو
۵. عدم وجود ضمانت اجرای مؤثر برای وادار کردن طرف مقابل به عمل به تعهدات خود:
أ. عدم استفاده از ضمانتهای فنی به عنوان بهترین اهرم وادارنده؛ مثل جمع نکردن ۱۳۰۰۰ سانتریفیوژ باقیمانده، عدم تغییر کاربری فردو، نگه داشتن نیروگاه اراک به صورت فعلی تا ساختن یک نیروگاه جدید در کنار آن.
ب. وجود گریزگاههای فراوان در بیانیه لوزان و عدم نیاز به نقض آشکار از سوی طرف مقابل:
International در عبارت international joint venture
Venture
Can
تایید آژانس مبنی بر عمل ایران به تعهدات کلیدی خود به عنوان لازمه تعلیق تحریمها
ج. باقی ماندن توافق در حد فرمانهای اجرایی رئیس جمهور در صورت عدم تصویب سنای امریکا
د. ناتوانی قطعنامه شورای امنیت در وادار کردن امریکا برای عمل به تعهدات خود به خاطر: ۱. سیاسی بودن این نهاد ۲. نفوذ امریکا در این نهاد ۳. برخوردار بودن امریکا از حق وتو
ه. رسمیت بخشیدن مداخلات شورای امنیت در پرونده هستهای از سوی ایران.
۶. درک و ترجمهی اشتباه ایران از تعهدات طرف مقابل:
أ. Supply «» به معنای تهیه و تامین نه ساخت
ب. «Research» به معنای تحقیق نه تحقیق و توسعه
ج. «Provisional» به معنای موقت نه داوطلبانه
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی! سوالات و ابهامات بسیاری وجود دارد که با وجود درخواستهای فراوان ما از مسئولین دولتی، تا کنون بیجواب مانده است.
اشتباه در ترجمهی یک متن حقوقی بین المللی قابل اغماض نیست، سؤال اینجاست که چرا وزیر محترم امور خارجه، این اشتباهات فریبندهی ترجمهای را در یک متن حقوقی مهم مرتکب شده است؟
در متن بیانیه لوزان به تعلیق تحریمهای مالی و اقتصادی ثانویه مرتبط با هستهای هم زمان با راستی آزمایی آژانس اشاره شده است، این در حالی است که وزارت امور خارجه در یک دروغ گویی آشکار، کلمات «مرتبط با هستهای» و «ثانویه» را حذف کرده است و شما به خوبی میدانید که این دوقید باعث میشود بسیاری از تحریمها سرجای خود باقی بماند.
واقعیت آن است که تمام تحریمها تعلیق نمیشود؛ بلکه تحریمهای مالی و اقتصادی ثانویهی مربوط به هستهایتعلیق میشود و بقیهی تحریمهای باقی میماند. تحریمها هم همزمان با اجرای ایران به تعهداتش تعلیق نمیشود؛ بلکه همزمان با تأیید آژانس این اتفاق خواهد افتاد. به این ترتیب و مطابق متن، نه همهی تحریمها، نه همزمان با اجرای تعهدات و نه لغو خواهند شد.
ریاست محترم جمهوری نیز در سخنان خود مدعی شدهاند که درگام دوم، هم حفظ حقوق هستهای را داریم و هم در کنار آن رفع تحریم ها.
ما در متن ضمیمه که به مسئولین دولتی ارسال کردهایم، به این دو موضوع پرداخته و به این نتیجه رسیدهایم که نه تنها حقوق هستهای ملت ایران استیفا نشده است بلکه لغو تحریمها هم با قیود۵گانهی موجود، امری خیالی است نه واقعی و مصداق سخنان حکیمانهی رهبر معظم انقلاب است که فرمودند دل را نباید به نقاط خیالی بست.
سوال دیگری که از آنها داریم، آنکه مگر دولتمردان ما از پیروزی نمیگویند و جشن نمیگیرند؟ پس چه توجیهی برای عدم انتشار جزئیات وجود دارد؟ اینها سؤالات و ابهاماتی است که بر تناقضات رفتار دولتمردان ما میافزاید. آیا جزئیات محرمانهای وجود دارد که مردم ما نباید از آن خبر داشته باشند.
ریاست محترم جمهوری در گفتوگوی خود فرمودهاند: «هم تا اینجا و هم در توافق نهایی، توافق ما متوازن خواهد بود»
جناب دکتر لاریجانی!
لابد معنای توازن متفاوت شده است! چون ما هرچه قرارداد ژنو و تفاهم لوزان را بررسی میکنیم، توازنی نمیبینیم.
جناب دکتر روحانی در مورد سایت فردو و اراک سخنانی داشتهاند که موجب انحراف افکار عمومی از واقعیت ماجرا بوده است.
وزیرامور خارجهی دولت یازدهم با قبول پروتکل الحاقی، امنیت و استقلال ملی جمهوری اسلامی ایران را خدشه دار کرده است و این عمل ایشان خلاف بند۵ اصل سوم قانون اساسی میباشد که به جلوگیری از نفوذ اجانب اشاره میکند.
اصل بازگشت پذیریدر صورت نقض عهد طرف مقابل به عنوان یک اهرم فشار و ضمانت اجرایی در این تفاهم دیده نمیشود بلکه وزیر امور خارجه ضمانت اجرایی را تمسک به شورای امنیتی میدانند که سیاسیترین نهاد بین المللی بوده و تحت سلطهی آمریکا یا به بیان رئیس جمهور، کدخدای جهان ارتزاق میکند.
رئیس محترم مجلس شورای اسلامی!
چرا کسی به سؤالات ما جوابی جز توهین و ضرب و شتم نمیدهد؟!
چرا مسئولان دولتی با کمال وقاحت، این حقایق را از چشم ملت ایران پنهان نگه میدارند؟
آیا جواب انتقادات جوانان معتقد و حزب اللهی این مرز و بوم از این قراردادهای استعماری، توهین و برخورد فیزیکی محافظان رئیس جمهور است؟
خلاصهی کلام آنکه، متأسفانه دولت یازدهم نه تنها رویکرد مقاومت را اتخاذ نکرده است بلکه حتی در نرمش قهرمانانه هم موفق نبوده و ما شاهد عدم همبستگی بین مسئولین واجرای نادرست طرح تحول اقتصادی هستیم؛ لذا رویکرد دولت محترم در قبال پرونده هستهای را رو به عقبنشینی ارزیابی میکنیم و سرانجام این بیراهه را تجربهای وخیمتر و جبران ناپذیر نسبت به تجربهی سال۱۳۸۲ میدانیم.
جناب آقای لاریجانی!
ما نسبت به مسائل و حوادث کشور بیتفاوت نبوده و نخواهیم بود. در این راستا بر خود لازم دیدیم تا پس از انجام مطالعات و مباحثات، چکیدهای از نتایج تحقیقات خود را در زمینه پرونده هستهای و مذاکرات اخیر جمهوری اسلامی ایران با کشورهای ۱+۵، در چند محور به جناب عالی تقدیم کنیم.
نکتهی بسیار مهم!
اشکالاتی که در متن زیر به آن اشاره میشود و همچنین راهکارهایی که ارائه خواهد شد تنها به تناسب وضعیت فعلی دولت و متناسب با ضعف دولت یازدهم در ایستادگی در برابر زورگویان است نه اینکه ما استراتژی عقب نشینی را قبول داشته باشیم. این توصیهها فقط برای آن است که این توافق را از یک توافق بسیار ضعیف به یک توافق ضعیف تبدیل کند وگرنه در اینکه پایان راهی که انتخاب کردهاند مثل سال۱۳۸۲ یک شکست آشکار و عبرت چندباره برای ملت است، شکی نداریم.
امیدواریم به این نکته توجه داشته باشید که برای ما اشخاص موضوعیت ندارند؛ بلکه این عملکرد آنها است که مورد قضاوت تاریخ قرار خواهد گرفت. وظیفه دانستیم که تحلیل خود را از مسیر مذاکرات هستهای به شما تقدیم کنیم و یادآور شویم که قشر دانشجو به فضل الهی بیدار است و تکلیفگرایانه به وظیفهی روشنگری خود ادامه خواهد داد و تحلیلهای خود را مستدل و علمی و نه از روی تعصبات جناحی دنبال میکند؛ لذا توصیهی ما به دولتمردان و نمایندگان ملت این است که کاری نکنید که عبرت تاریخ شوید.
به عقیدهی ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این برههی حساس به وظیفهی قانونی و شرعی خود که حفظ منافع ملی است کوتاهی کردهاند و با این عملکرد ضعیف فضا را برای تیم مذاکره کننده فراهم کردند تا به راحتی خطوط قرمز رهبری را بشکنند و یک قرارداد استعماری را به اسم دستاورد ملی جشن بگیرند و ملت را فریب دهند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی حتی به ۲مصوبهی قانونی سال۸۴ و ۸۹ که خود تصویب کردهاند و با استناد به این مصوبه تا زمانی که پرونده هستهای ایران در شورای امنیت باشد، دولت حق همکاری داوطلبانه با آژانس بینالمللی انرژی اتمی در مورد «پروتکل الحاقی» ندارد، ترتیب اثر قانونی ندادهاند و بیتفاوت از کنار این نقض قانون آشکار سکوت پیشه کردهاند.
طبق اصل۷۶ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد، سؤال اینجاست که چرا نمایندگان ملت از این حق قانونی خود برای فهم جزئیات مذاکرات و انتشار فکت شیت ایرانی اقدام نمیکنند؟
مگر رهبر معظم انقلاب به صراحت نفرمودند که بین ما ومردم چیز محرمانه وجود ندارد؟
چرا نمایندگان ملت به این فرمایش معظم له جامهی عمل نمیپوشانند؟
عاجزانه از نمایندگان ملت استدعا میکنیم که نگذارند این ننگ بر چهرهی مجلس شورای اسلامی بنشیند که در برابر نقض آشکار قانون و فریب افکار عمومی سکوت پیشه کنند و خدای ناکرده تاریخ در مورد نمایندگان ملت ایران قضاوتی اسف بار بکند.
سایه رهبری مستدام
سید محمد حسین هاشمی گلپایگانی
مسئول بسیج دانشجویی