به گزارش خبرنگار«خبرگزاری دانشجو» از مشهد، عبدالرضا کاهانی دیشب در جلسه نقد و بررسی فیلم«بیخود و بیجهت»در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد مشهد در جمع دانشجویان با انتقاد از خوب نبودن کیفیت سالن سینما و مکان اکران فیلم، در پاسخ به این سوال که چرا سینما مظلوم است؟ گفت: همه چیزهای خوب مظلوم هستند، کلا زیبایی مظلوم است و سینما هم میتواند مظلوم باشد.
وی با بیان اینکه فیلمهایی که ساختهام برگرفته از واقعیت جامعه است، افزود: در فیلمهایم سعی میکنم اگر حرفی هست در لایه پنهان بزنم چون تماشاگر از نصیحت خوش نمیآید.
کارگردان فیلم«بیخود وبیجهت» ادامه داد: در فیلمهایی مانند اسب حیوان نجیبی، ۲۰ و بیخود وبیجهت رسیدن به سادگی و استفاده از سکانس پلان بسیار سخت است.
کاهانی ادامه داد: هدف اصلی کارگردان این است که منظورهای فیلم نامه را بتواند به تماشاچی انتقال دهد.
کارگردان فیلم«بیخود وبیجهت» بیان داشت: همیشه در قدم زدن میان مردم و دیدن چیزهای اهمیت دار میتوانی قصهها را پیدا کرد. باید سعی کنیم وقتی که بهترین تحلیل ها وجود دارد بیخودی آنها را تحلیل نکنیم.
وی در خصوص فیلم بیخود و بیجهت گفت: فیلم بیخودی وبیجهت بهانهای است که چند آدم با یکدیگر آشنا میشوند و بیخود وبیجهت دور خود میچرخند و هیچ اتفاقی نمیافتد.
کاهانی با بیان این که حس فیلم اهمیت دارد و باقی میماند، افزود: در فیلمهایم اهل تعارف نیستم و آن را سریع شروع میکنم. نوع شخصیت پردازی در این نوع فیلم با لحظات جلو میرود.
کارگردان فیلم«بیخود وبیجهت» بیان کرد: فیلمی موفق است که تماشاگر را نگه دارد ولی اگر نتوانست این فیلم شکست خورده است.
کاهانی ادامه داد:خط قرمز از نظر ارشاد در ساخت فیلمها چیست؟ نمیدانم. من بیشتر به خود فیلم توجه دارم، این که ما دچار خود سانسوری شدهایم فقط مربوط به مسئولین نیست.
وی افزود: ژانر سیاه، جوی است که مهمترین فیلمهای جهان در این لایک ساخته میشود؛ اما در ایران واژه سیاه نمایی چیزی است که با کسانی که حقیقت را میگویند مبارزه کنند. سیاه نمایی چیزی شده که برخی میتوانند از آن حقوق در بیاورند.
کارگردان فیلم«بیخود وبیجهت» در پایان گفت: نقد اجتماعی باید باشد، اگر مسئولان باهوش باشند میتوانند از پیشنهاداتی که در فیلمها داده میشود استفاده کنند و این گونه میتوانند در کنار فیلم ساز باشند تا رو در روی آن.